dinsdag 31 augustus 2010

Dagcrème dinsdag

MissPiggy ging voor ‘echo hart’, op de cardiologie-poli.

Daar waar de bordjes ‘ECG’ en ‘Hartecho’ aan de muur hangen als straatnaambordjes.
Het is een surrealistische wereld, Cardio-land.
De mensen die er werken, praten irritant aardig en rustig tegen de patiënten. En tegen elkaar ook trouwens. Ze bewegen alsof ze onder water zitten: heel erg langzaam. Ze zeggen niks maar als ze een zin uitspreken klinkt het: ‘geen zorgen hoor, er komt zó iemand bij u. Komt állemaal goed’.
Ze doen er alles aan om de toekomstige hartaanvallen van hun populatie nog even uit te stellen.
Die populatie bestaat overigens uit angstig kijkende slecht horende gedesorienteerde bejaarden. Geen 1 mens onder de 75 gezien daar.
MissPiggy trek veel bekijks.
De dokter ‘zal er zó aankomen, nog 5 minuutjes’. Na drie kwartier zijn de 5 minuutjes, samen met 2 van de 5 meegenomen zuurstoftanken, om, en mag MissPiggy kennismaken met haar Cardio-doc.

Jane.

Misschien raad je al dat Cardio-Jane een uit Amerika afkomstige Godin is.
'So', zegt Cardio-Jane, 'Hoe lang heb je operatie?'.
Hoe lang heb ik operatie? denkt MissPiggy... Bedoelt ze, wanneer heb je je komende operatie, hoe lang duurde de vorige?!?!
Nieuwe poging van Jane: 'Hoe lang since jij hebt longoperatie?'.
Aha.

Jane: 'Ik ga kijken how hart is'.
Weer verwarring bij MissPiggy: 'How hard it is?!?!'.
Jane: 'Maar dan moet jij bovenlichaam uit'.
Even twijfelt MissPiggy nog of Cardio-Jane echt bedoelt dat zij zich voor deze hart-echo, werkelijk van haar bovenlichaam moet ontdoen,
maar ze besluit uiteindelijk toch niet ZO'N pain in the ass te zijn en trekt haar shirtje uit.

Ten slotte, als alles klaar is, zegt MissPiggy, die erg veel vertrouwen in haar hartje heeft, als zijnde 1 van de weinige organen in haar lichaam die doet waarvoor het bedoeld is:
'Nou, volgens mij is mijn hart heel ok'.
Waarop Jane kort en bondig in Cardio-Jane-stijl antwoordt: 'Het klopt hè'.
MissPiggy is blij, bevestigd te zien wat zij al vermoedde en kan zodoende met een gerust hart terug naar haar vertrouwde longafdeling.

De moraal van dit verhaal:
'Fool' nooit met een Cardio-chick,
Ze pakt je terug in 1 ogenblik.

18 opmerkingen:

  1. Haha, ik zie het helemaal voor me. Ten eerste de wachtkamer met verwarde oudjes boven de 75.
    Allemaal wachten op... in een zeer hemelse omgeving.
    En nu eens kijken wanneer de stress toeslaat en het hart overuren gaat maken omdat mensen niet willen WACHTEN!! Werk aan de winkel voor de witjassen.

    En dan die conversatie tussen jou en Jane.
    Me Jane en you are...Tarzan?
    En deze dame moet ook die oudjes helpen?
    Nog meer stress, nog meer werk aan de winkel.
    Zullen ze dat express doen?

    Maar gelukkig je hart doet het nog heel erg goed.
    Dat is wel fijn om te weten.

    Fijne dinsdag vandaag.

    Groetjes Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MissPiggy,
    Weer een spannend en enerverend verslag van dit cardio-poli-bezoek! Zo'n column verwacht je ook echt bij de titel "dagcrème-dinsdag"....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig...dat je hartje klopt!

    Groetjes Stans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoihoi,
    grappig verhaal!
    Gelukkig dat het goed was bij de cardioloog.
    CF-verpleegkundige R. belde mij net, ze verwachten mij morgenochtend om negen uur op SV. Weet nog niet welke kamer. Dus nu eerst ff oppas voor het hondje regelen enzo.
    Liefs Clau

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zolang je hart nog niet klopt als een zwerende vinger lijkt er mij niks aan de hand.

    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha klinkt als blond ,kort haar met vreselijke lelijke schoenen!!
    Ook leuk is het gesprek met haar en een oudere slechthorende mede patient haha goed voor de lachspieren zeg maar!!

    Ik ben blij dat jouw hartje klopt,het mijne was niet gebroken! Ook een meevaller zeg maar..

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Claudia: Heey hey!
    Goed dat je eindelijk mag komen! Dan kan kan het opknappen (hopelijk) gaan beginnen!
    K zie je op de gang (sinds ik daar úren aan een stuk te vinden ben hahahaaaa, toevallig natuurlijk, dat snap je).

    @ Jootje: Hahahaa jij kent haar ook! Hahaha deze had trouwens lang blond haar en hakjes...
    Ben blij dat jouw hart ook nog heel was! x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha heel mooi dat je hart oke is;) Hoef je je daar geen zorgen over te maken!! Maar ehmm 2 vd 5 tanken zuurstof?:O Hoeveel o2 gebruik je? Enne is dat zon wit tankje waar je met 1 ltr 6 uur mee kan?

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Tamara: K weet niet hoeveel ltr er in die tanken kan enzo, t zijn wel van die witte ja hahaha.
    K zit nu op 8 ltr toegevoegd aan de beademing. Soms 7 als t super gaat, soms ook wel 10 als het crisis is hahaha. Hoeveel zit jij eig?
    En hoe is het nu met je, na vorige week alle commotie?
    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hee djuun, hier een berichtje uit de zon. Internet is eindelijk gelukt. Katjadag zag er echt super uit! Nog op 1zuid geweest? :) sms ontvangen? Ik maakte me beetje zorgen maar ben nu weer bijgelezen. Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een super leuk verhaal! M oest gieren met die zo bekende coversaties, heerlijk en uit het leven gegrepen!
    Jouw hartje is goed binnen en buiten.... meer moet dat niet zijn.Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een echte Appel?

    gr Jroen.

    PS heb smakelijk kunnen lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh mijn hemel, je kunt er om lachen maar het kan ook heeel verwarrend zijn. Gelukkig tikt je hartje zo als hij moet tikken ;-))

    En nu die creme smeren en dinsdag is weer een fantastische dag!!

    Lieve groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ernstig leuk weer, misschien een idee om met een setje (genot)cf genoten een ziekenhuisserie te maken. Wordt een doldwaze komedie.
    Bij mijn screening echo had ik het genoegen van een opperecho, en een aanstaand echomaster.
    Dan krijg je zinnen als: Kijk wij gaan nu een een CF hart bekijken. Vaak zie je dan ernstig vergrote longaders en fikse hypertensie schade. Wij zullen zien......
    Halllloooo Ik lig hier hoor, en jullie hebben het over mij.
    Groetjes, Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ahja Wauw dan zijn die witte tankjes wel snel leeg idd!! Hebben ze niet zo;n ambulox voor je ofzo? Ik zit gelukkig slechts op 1.5 ltr, en daar had ik laatst 98% mee. Dat was denk ik een uitschieter want vorige week met de oproep was ie weer 94 (maar dat is dan ook stress...) Duss ja mijn weinig longinhoud doet het relatief gezien nog wel "netjes"

    Nou hop nu snel nieuwe longen voor jou hoor!!

    xxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  16. SOOOO hee, dat was mazzel.Zit je daar een uur te wachten op die cardio doc, net of je niet wat beters te doen zou hebben, en dan klopt het nog ook.! Dat was een pak van je hart.!!
    Miss P en M veilig aangekomen op Kreta. Pik ze volgende week weer op.Volgens mij hadden ze biggetjes in hun koffers.

    Doei ee

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Jroen: waaaaaaa k denk wel dat ze een Appel-doc was ja!

    @ Doei ee: dat de Miss-en maar SUPER LEKKER weer hebben en the time of there life! Ik denk dat dat wel aan het lukken is als ik hun smsjes lees hahaha! Super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Owwww volgens mij had ik haar ook vorige echo. Vreselijk irritant, toen kon ik haar echt nauwelijks volgen maar zo te lezen is ze er nog niet echt op vooruit gegaan. Inderdaad zeg, dat moet dan die arme oudjes helpen....

    BeantwoordenVerwijderen