dinsdag 21 september 2010

Dat van die HUI is weer goedgekeurd- dinsdag!

Toen ik hieraan begon, aan de tweede keer, heb ik gedacht: goed, maar ik ga het NIET zo doen als de vorige keer.
Ik wil het alleen onder bepaalde voorwaarden.
Zoals deze:
Ik wil nooit meer kapbeademing.
Ik wil nooit meer in het ziekenhuis ‘wonen’.
Ik wil nooit meer dat men mij wast (Laat staan OP BED!).
Ik wil nooit meer aan de beademing liggen.
Als dat moet, dan ga ik naar huis en stop ik ermee.

Moge duidelijk zijn, dat ik mijn voorwaarden sneller dan het licht overboord heb gegooid toen puntje bij paaltje kwam.

I’ve past the point of no return.

Hoe langer ik aan het wachten ben, hoe LIEVER ik die nieuwe longen wil.
Hoe MINDER het me uitmaakt welke persoonlijke grenzen ik over moet daarvoor.
Waar ik eerst dacht dat het mensonterend zou zijn om mij te LATEN wassen, lijkt dat nu een domme gedachte.
Je laten wassen? Het lijkt nu zo triviaal he. Zo onbelangrijk. Wie je wast.

En zo is het dus met alles.
En dat vind ik wel eens een enge gedachte.
Dat je blijkbaar ALLES doet, als je leven op het spel staat.
Ook al weet je waar je aan begint, en heb je het allemaal al een keer gedaan.
Dat je dan toch met ALLES akkoord gaat.

Daarom is het bijvoorbeeld heel goed dat er een Transplantman die donorlongen gaat beoordelen, want als ik het zelf zou gaan doen, had ik ze op voorhand al goedgekeurd.
Of ze nu van een verstokte roker waren of niet.

I’ve past the point of no return.

Op dit moment, zal ik het NOOIT meer willen opgeven.
Hoe benauwd ik me ook voel, ik zal willen dat ze me opensnijden en beademen en reanimeren TOT HET EINDE.
ALLES.

Ik zal instemmen met alles.
En dat stelt me ook wel gerust.

HUI-week 11 en 12 gaan in!

32 opmerkingen:

  1. Dagelijks volg ik je blogs, maar vandaag was ik heel erg ontroert.
    Ik ben zelf ook longpatient dus heel veel is herkenbaar.
    Wat een mooi stukje vandaag en het komt natuurlijk goed allemaal
    Liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve meis,
    Van mij alleen het woord: RESPECT!!

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HELEMAAL GESPROKEN ALS MISS PIGGY NOOIT OPGEVEN DAT BEN JIJ HOE JE HET DAN WAARMAAKT IS EEN
    WAAAAAAAAAAAAAAAAAAUW OVER HEEL DE LIJN!!!!!!!!!!!
    Over de HUI is weer even rust en HOOP!
    WE LOVE YOU

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik ben een longpatient, en volg je blog dagelijks, maar voor jou maak ik ( ben toch wel wat jaartjes ouder ) een hele diepe buiging, en dat jij voor mij aan de beurt bent vind ik goed.
    want zulke positieve mensen hebben wij nodig.
    liefs Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Piggy,
    Grenzen kunnen verlegd worden. Toch fijn dat jij dat ook doet en kan.
    Veel opties heb je natuurlijk niet, eigenlijk is er maar 1; vechten! En daar ben jij zo goed in.
    En als je nieuwe longen hebt, zul jij vast iets hebben waar jij nog beter in zal zijn; genieten.
    Nou lief leuk mens, ik gun je zoveel, jammer dat toveren geen menselijke eigenschap is....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Elke dag lees ik weer je blog
    Soms met een traan, maar vaak met een lach op mijn gezicht. Maar ook elke dag hoop ik te lezen dat er voor jou longen zijn.

    Wat ben jij ontzettend positief, echt een kanjer.
    Ik denk dat er erg veel mensen trots op je zijn.
    En er zijn ook veel mensen die een voorbeeld kunnen nemen aan jou positiviteit...
    Ik duim hier verder, dat snel, binnen je 12 weken hui er nieuwe longen voor jou zijn. Want je verdient ze.

    Hou vol, je kan het !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. MissMorrie21-09-10 10:37

    Je hebt je grenzen verlegd en daar is ENORM veel moed, doorzettingsvermogen, incasseringsvermogen en wilskracht voor nodig, ook al heb je geen keus als je wilt gaan voor het leven.
    Ik ben ontzettend trots op je! Kanjer!
    Liefs,
    Dikke kus,
    MissMorrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herken ik echt enormgoed, ddat van die grenzen verleggen.Dapper datje er ook zo positief tegen aankijkt!!En idd,vechten voorjelevenhe!!!

    xxxTamara

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Ellen: Wat lief dat je mij die longen eerder gunt dan jezelf! WOOWIE! Maar het kan heel goed zijn dat jij alsnog eerder bent hoor, ik heb een moeilijk maatje hahaha! Ik hoop voor jou ook op snel een oproep!

    @MissMorrie: Waaadieha, eigenlijk moeten we nog eens feesten deze week, hahaha vandaag zijn de longen en ik 11 maanden oud! WOOHAAAA!

    @Tamara: HEEEYYYY DAN! Wat ben ik blij je weer te zien hier! Ik lees elke dag je blog, ben trots op je!
    En hopelijk is het grenzen verleggen in de verkeerde richting voor jouw verleden tijd en kan je als een speer mooie grenzen over! De eerste stap heb je iig al gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey lieve miss piggy,slimme strijder,na een modderbad het varkentje weer gewassen, weer wat roze kleur te zien, een heel klein krulletje in je staart, terug op je vertrouwde plek!!
    en ja, ik geloof ook dat voorwaarden en grenzen bedacht zijn om "het" beter te laten zijn voor een mens of Piggy's, en dat is een verschuivende maat, want wat gisteren beter was voor jou en mij kan vandaag en ook daarna ineens weer anders zijn...En wat beter is, daar kun jij het beste zelf over oordelen toch, Grenzen en voorwaarden kunnen ook beklemmend, vernauwend en star zijn en vlgens mij is dat niets voor zo'n vrijdenkend varkentje als jij.Het leven is het waard om te blijven bijstellen, adaptief.. ,wijs, van levensbelang soms..
    Lieve schat, wens je vanuit een nog wat miezerig Valthe in Drenthe, een rustige dag ( die Troonrede is ws. niet interessant genoeg nu..)een beetje naknorren van alle hectiek van de voorgaande dagen en hoop van harte dat je staartje, snel mag krullen van "geluk"!!!, Liefs,tot later.
    Ria ( groeten en een knuffel voor je mamAnne)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha die Djuna. Ik had het voorspeld he, snel terug op je eigen afdeling!? Maar hoe zit het met die andere weddenschap????Vergeten?Ik bedoel : je 50.000 ste bezoeker krijgt....BIGGETJES!!!!!En even snel gerekend,dat zit er snel, wat zeg ik, hééééél snel aan te komen!!!!Ik schat nog 2dagen en dan is het zover.Je weet me vanaf nu te vinden.Achter de p.c.,want dit wil ik voor geen goud missen ;)Fijne dag vandaag. Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. MissMorrie21-09-10 11:59

    Whaaaaahaha! Dat is zeker tijd voor een feestje!!! Ik ben erbij :P
    Hoe wil je het gaan vieren? ;)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Djuna,

    Ik heb je nog niet heel vaak gezien sinds ik op de afdeling stage loop, misschien twee of drie keer indirect. Maar sinds ik hoorde dat je een blog bij hield ben ik gaan lezen. Ik heb echt bewondering voor je, hoe je er mee omgaat, maar boven alles respect.

    Liefs, Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha die Djuun,

    Back in LA. En weer HUI. Gefeliciteerd!! Kijk, zo denk ik dan: ziek en beter worden is het spel van het leven. Daar heb je uiteindelijk geen invloed op als het over essenties gaat. Maar mentaal jezelf zo sturen dat je het onderste uit de kan haalt, ook op het vlak van ik ben onontkoombaar ziek, maar ik WIL het LEVEN, is een KUNST. Met vette hoofdletters, rijp voor een een of andere KUNSTPRIJS - vooral die waar je een fors bedrag mee binnen sleept, zodat je mooi met 5 & 6 héle leuke dingen kunt doen. Jij beheerst die kunst tot in je tenen!
    Petje af,
    Liefs, Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind je zo DAPPER!!! Heb heel veel respect voor je en als ik me even depri voel dan denk ik aan jou en hoe jij met alles omgaat, ik denk dat je voor veel mensen een voorbeeld bent lieve Misspiggy!
    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hoi miss piggy.

    heel veel mensen kunnen een voorbeeld aan jou nemen.
    diep maar dan ook diep respect heb ik voor jou,en hoop ook echt dat het setje longen nu snel zal komen,ik weet wat het is dat wachten,hou vol meid.
    groetjes een transmaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @MissJoke: WAAAAAAHAHAHA Wie weet, zijn die biggetjes voor jou! OHH EN DIE KAART! WOOW. Ik weet niet eens of ik die durf op te hangen waahahaha ge-wel-dig ik lach me kapot!

    @MissMorrie: ik weet nog niet, heb jij ideeen? Waahahaa misschien een oproep... lijkt mij n goeie deal! En anders euh, euhm, Mac eten? film? Waahaha Idonno.

    @Ydnas: K las bij de reacties van vorige blogs dat je voor gastroscopie moet! Wel balen ja! En spannend! Weet je al wanneer je moet, of ga je nog even uitstellen hahaha. x!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik duim voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Sinds de nieuwe longen van mijn buurmeisje, eind Juni, en ik op longtransplantatie.nl terecht kwam, volg ik je site, en duim ik me eigen wezenloos dat ik op een ochtend de site open en lees dat je nieuwe longen er zijn..... Wat een respect heb ik voor je zeg!! En wat geniet ik van je manier van schrijven! Liefs van zomaar een onbekende! Joyce.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Live Djun, ask your father about the letter from me - I sende him a mooi song for you. It sounds a little bit Russian. Veel kusjes. Anna and Moscow

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Weet je, eigenlijk wil ik wel dagelijks reageren op jouw blogs. Maar zoals je ziet doe ik dat niet.Waarom....omdat ik niet meer wat ik moet schrijven....omdat ik van zo dichtbij dit allemaal heb mee gemaakt met Jan....omdat ik weet wat Jan voelde...en op die manier kan ik me zo inleven in jouw leven...al kan ik natuurlijk niet tot dat laatste stukje gaan...Ik hoop zo voor je dat je nu heel snel die oproep krijgt. Keep fighting...grenzen verleggen...doorgaan...
    Groetjes Stans

    BeantwoordenVerwijderen
  22. MissMorrie21-09-10 17:09

    Een oproep is zeker een goede manier omdat te vieren!!
    Maar daarvoor (want de oproep komt 's nachts) kunnen we best nog film kijken of gezellig een hapje eten :) Wellicht is die hamburger waar je het laatst over had (van het ziekenhuisrestaurant), ook een idee!
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super Piggy,

    Blijven hopen, hoop doet leven!
    Vechten doe je al! Denk aan je.


    MoMoxx

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hee meis,
    Goed dat je weer op de afdeling bent!!
    Hopen dat HUI week 13 niet meer nodig is!!
    Maybe kom ik donderdag ff buurten, komt dat uit?
    En zoals Miss Morrie ook al zei: Je bent een kanjer!!!
    xxx
    PS: ik weet niet wat er met die Turkse kaarten is gebeurd...nog niemand heeft m :s

    BeantwoordenVerwijderen
  25. week 11 en 12 hmm,ik ben een paar weken kwijt geloof ik, je mams de knuffel persoonlijk aan je doorgegeven???

    komt hier de x nog even achteraan..

    BeantwoordenVerwijderen
  26. weer sprakeloos en emotioneel na het lezen van je blog..

    x liselot

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Lekker he ;)ha ha .Hou hem maar lekker voor je zelf hoor.Er zat niet voor niets een enveloppe om, anders was ie misschien nooooooit aangekomen HIHIHIHI.groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hee Djuna,

    Had zondag en maandag geen internet maar hoorde hier over je IC-avontuur. Blij dat je weer 'veilig' terug bent op de afdeling! Je blog van vandaag krijgt me weer stil. Ik heb zo onwijs veel respect voor jouw vechtlust! Grenzen verleggen (owww, hoe herkenbaar; "ik moet toch wel echt doodziek zijn wil ik me op bed laten wassen", nou als je maar ziek genoeg bent boeit t je inderdaad geen donder meer maar ben je allang blij dat er nog iemand is die je helpt he?) is moeilijk, de meeste mensen hoeven nog geen kwart van wat jij allemaal voor je kiezen krijgt mee te maken en toch blijf je zo positief, strijdbaar. RESPECT.
    Oja, ik moest vandaag dubbel aan je denken, op de röntgen vroegen ze wanneer ik getransplanteerd werd en de radioloog had moeite met het vinden van mijn milt. Heb gezegd dat ik me dat voor kon stellen, aangezien die in Maastricht ligt. Wat een intelligentie weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Jeetje meid, wat ben jij toch een kanjer.
    Als er een lintje bestaat voor jouw manier van leven, dapper, sterk, helder, optimistich, humoristisch, gedreven, verstandig, flexibel dan moet die naar jou!!!
    Ik sluit mij aan bij alle voorgaande schrijvers.
    Hou vol.............want die HUI moet veranderen in getransplanteerd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Respect dat je je grenzen zo verlegt en blijft vechten! Wat een doorzetter en vechtertje ben je zeg! Hopelijk hoeft de HUI niet weer verlengd te worden want ben je tegen die tijd al lang en breed getransplanteerd. Net als de mensen hierboven al zeiden, hoop ik iedere keer als ik weer eens naar je blog gaat dat je ze er inmiddels zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Zo is dat, kop op en knokkken. Nooit opgeven, maar doorgaan. In Belgie zouden ze zeggen: we zen fier op oe. !!

    Doei ee

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Eindelijk weer een blog kunnen lezen! Man man, wat is er veel gebeurd zeg. En wat heb je weer mooi gesproken. Je hebt gelijk, kanjer! Als iemand levenslust hebt ben jij het wel, je verdiend al het geluk dat je tegemoed komt. Ennuh, week 11 en 12 klinken als prima weken voor nieuwe longen ;)

    Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen