dinsdag 14 september 2010

Dear Donor dinsdag

Liefste Donor 1,

Je moest eens weten hoe vaak ik deze brief heb geschreven. Talloze keren. En steeds: delete. Alles weggehaald.
Het is zo ongelofelijk moeilijk, het voelt of ik het pact verbreek. Het verbond ontbind.
En dat is niet zo. Je zal altijd in mijn hart zijn. Je hebt mij gered. Je hebt mijn leven gered. Sterker nog, je redt mijn leven nu weer. Want was het niet voor jou, weet ik niet of ik het allemaal nog eens zou doen. Maar ik wil betekenen, ik wil voor ons twee betekenen.

Alles wat ik doe is in eer van jou. Doe ik voor ons twee. Stel dat ik het niet haal, heb ik het niet gehaald voor ons twee. Wij samen, jouw longen en mijn lichaam, wij zijn verbonden, meer dan iemand ooit zal begrijpen. Door mij te redden, kreeg jij zeggeschap over mijn leven. ik mag dit niet meer verpesten, want ik verpest het niet meer voor mij alleen.

Ik ga het doen, ik ga nog een keer voor een Transplant. Ik weet niet waarom het niet klikte tussen ons. Andere getransplanteerden hoor ik vaak zeggen: wooow, ik denk dat die longen super blij zijn in mijn lichaam, geen spoortje afstoting te vinden.
Dat raakt mij. Want ik weet zeker dat ik jou wel heb omarmd. En jij mij ook! Ik kan niet geloven dat er iets tussen ons geluk instond. Maar dat is toch. En nu is het zo ver. Binnenkort, of binnen lang, zal het gaan gebeuren, we gaan elkaar verlaten.

Maar niet echt.

In het echt ben jij hier bij mij. En draag ik je met al mijn kracht.
Mijn lichaam is hier op aarde dankzij jou. Jij bent mijn engel en redding.
Dat klinkt misschien cliché, het is meer dan de waarheid. Ik had nul dagen en jij hebt mij er al meer dan 300 geschonken. Stel je eens voor. 300 dagen iemand in leven houden. Dat is niet niks. Dat is 300 dagen. En niet alleen in leven houden, ook het mooiste leven geven wat iemand zich kan indenken.
En nee, dan heb ik het niet over de bezoekjes aan het ziekenhuis, als steek onder water. Maar ik heb het ook niet over de heerlijke strandwandelingen die ik dankzij jou kon maken.
Ik heb het over een manier van ZIJN. Ik BEN er. Mijn ziel is gegroeid dankzij jou. Ik weet, ik besef. Ik kan.
Zoveel is mij gegeven. Ik heb iets onwerkelijks mogen leren kennen dankzij jou. Dat is het gevoel, het gevoel alsof je zweeft.

Alsof je wordt gedragen. Ik leer. Ik leer over mens zijn. Over wat mij, ons, speciaal maakt.
Elke dag ervaar ik dat.
Liefde.

Ik ervaar liefde.
Van vreemden. Van iedereen die ik ken. Ik ken liefde. Dat is alles waard.
Ik ga je missen. Ik ga je missen alsof mijn beste vriendin emigreert. Alsof mijn oma sterft. Alsof er een stukje van mij…
Wordt weggenomen. Een deel van mij. Ik hield niet van mijn eigen longen. Van jouw longen deste meer. Jouw longen betekenen meer voor mij dan mijn eigen longen ooit hebben gedaan. Dat is het verschil. Dat ik nu weet.
Ik weet hoe het is.
Ik weet hoe het niet is.

Ik weet en ik voel. Ik voel jouw kracht hier samen met mij. Elke dag minder lucht, elke dag meer kracht.
Ik haal de streep samen met jou. En voor jou. Die nieuwe longen die eraan komen, zijn ook voor jou. Omdat het anders,
Niet eerlijk is.
Jij kan niet meer ervoor vechten, jij kan niet meer kiezen. Daarom doe ik het voor ons twee. Wij staan voor een hele moeilijke opdracht. Volhouden. En dat heb ik al eens eerder gedaan, maar niet samen met jou.
Jij gaf mij alles.
Jij gaf mij iedereen.

Ik heb vaak het gevoel dat ik stik.
Echt. Stik.
Blijkt dat dat ook wel een beetje waar is.

Heel erg waar en ik heb zoveel, zo-veel zin in een nieuwe Transplant. Ik wacht erop, ik smacht ernaar. Als het daar is, nemen wij dus afscheid.
Het voelt als je kindje wegdoen.
En er een nieuwe voor terug willen.

Maar zo is het niet. Ik doe jou niet weg, ik ruil jou niet om… mijn dankbaarheid blijft hetzelfde. Jij blijft in mij. Jij redde mij en ik zal je altijd in mij bewaren. Koesteren als een parel in een schelp. Jij bent mijn redder.
Dank je wel.
Zoveel, zoveel dank.
Ik kan je niet genoeg danken. Daarom, zal ik leven.
En ik kan je zeggen, ik heb meer geleefd dan ooit te voren.
Daarom, ik ben ook niet bang om dood te gaan. Als de OK mislukt, staan we allebei op straat. Met lege handen.
Is dat zo?
Nee.
Als ik sterf, daar op die operatietafel, zal ik weten, dat ik mens was.
Dat er van mij gehouden werd.
Dat ik zelf kon liefhebben en dankbaar zijn.

Men zegt: dankbaarheid voor kleine dingen, dát is echt geluk.
Wat mij betreft is het tegendeel waar: dankbaarheid kennen voor de grootse dingen. Dat is geluk.
Niet een musje op het balkon, niet een hardloopwedstrijd. Niet een kopje koffie ergens op de wereld, niet een duik in een blauwe zee. Niet een warme slof bij de openhaard.

De grootse dingen, daar gaat het om.
Met WIE je dat musje op het balkon ziet, voor WIE je de benen uit je lijf rent, met WIE je ergens op de wereld bent.
Welk MENS er bij de openhaard zit.

De grootse dingen.
Dank je voor de grootse dingen.

28 opmerkingen:

  1. nergens, nergens, zullen longen een betere plek krijgen dan bij jou, lieve, lieve Miss...
    door je blog te lezen is het net of ik meer ga leven, elke dag meer voel dat ik leef. het moet zo moeilijk voor je zijn om het vol te houden en te blijven zien dat er nog longen komen. In elk woord van je blog laat je voelen dat je van het leven houdt.
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, mooi zeg! Mooi te lezen hoeveel liefde je naar de donor voelt. Ik gun je van harte nog zo'n nieuw paar mooie longen, die je kunt omarmen en die jou omarmen (als ik dat visualiseer is dat wel een beetje vreemd moet ik zeggen..) en waar je opnieuw zo onzettend van kunt genieten. Met dit paar longen voor altijd in je hart (hmm..weer vreemd). Ik duim voor, en hoop dat ze gauw komen!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er stil van!!

    Lieve groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Lieve MissPiggy,
    Ben niet snel uit het lood geslagen, maar zit nu met hele dikke ogen achter mijn laptopje. Moet oppassen dat ik geen kortsluiting in het systeem krijg.
    Mens, mens wat gun ik jou een hele snelle operatie, en een heel lang leven met de aankomende longen. Je verdient het in alle opzichten. Alleen al je doorzettingsvermogen, en je niet aflatende optimisme zijn bewonderenswaardig.
    Heel veel liefs en kracht,
    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. woow wordt er helemaal stil van.

    die longen zijn je meer als gegund. wat houdt jij van het leven. en ik bewonder je doorzettingsvermogen en kracht.

    liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zeg mooie woorden uit het diepste van je ziel!
    Deze longen hadden zich geen betere tweede leven kunnen wensen en zullen t spijtig vinden dat jullie ooit afscheid moeten nemen...

    Jij bent gegroeid en hopelijk krijg je de nieuwe longen om daarmee samen verder te groeien..

    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi gesproken Piggy!



    Jroen.


    http://www.youtube.com/watch?v=1PorW3y5n1w
    om vrolijk te worden en ik de tekst wel bij je vond passen, vooral bij dit bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve lieve miss Piggy!
    Vanaf dag 1 lees ik je verhaaltjes en berichtjes.
    Als mijn computer het toen deed was ik de eerste geweest met een berichtje op je blog.
    Nu moet ik gewoon reageren met dikke tranen in mijn ogen.
    Wat gun ik jou/jullie die nieuwe longen!
    Hoop dat ze supersnel voor je komen en je weer een nieuw leven mat lucht mag krijgen.
    En... de longen mogen trots zijn dat ze bij zo'n dankbaar liefdevol meisje mogen komen!
    En als ik bij leven een long af zou kunnen staan dan... kwam ik longen te kort, ik gun ze jullie allemaal.
    Heel veel liefs en kracht.
    Cobi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Liefste donor 2,

    Je mag nu snel komen.
    Zo'n wijsheid, kracht en schoonheid...
    Je kan je geen betere optie bedenken.

    Grtjs,

    Steve & Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw....wat een mooie, dankbare woorden, met zoveel liefde geschreven! Ik ben er ook echt stil van en weet niet goed hoe ik erop moet reageren. Ik ben echt trots op je, weet je dat, en ik ben de donor ook eeuwig dankbaar dat wij zoveel mooie, fantastische momenten met jou kunnen beleven. Een soort 'extra tijd' van, zoals je in je blog schrijft, al meer dan 300 dagen; dat betekent zóveel! Het is bijna niet in woorden uit te drukken! Het tweede paar longen is je echt enorm gegund, je bent het meer dan waard mop!
    Heel veel liefs,
    MissMorrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, ik ben er stil van. Wat super mooi geschreven. Hopelijk kan je ook snel zo'n 2e brief schrijven.

    xx Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, heel mooi geschreven Misspiggy!!
    Liefs Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey Super Piggy,

    Mooi geschreven.

    Gaat goed komen Piggy!

    Liefs MoMo XX

    BeantwoordenVerwijderen
  14. *stilte*

    Mooi geschreven MissPiggy!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. lieve djuna,

    Wat ben jij sterk zeg! Jij bent niet zomaar een mens. Je verdient die transplant ook zooo! Hou vol meid, met een lach en een traan blijven vechten. Genieten van alle grote en kleine dingen die het leven te bieden heeft. Zo te zien en te lezen zijn er heel veel mensen die van jou houden, ook al zeggen ze het niet altijd.
    Echt een mooie uiting van gevoelens deze blog!

    Liefs liselot

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Miss Person14-09-10 19:13

    Lieverdje!!!
    Wat een mooi stukje heb je weer geschreven. Het is ook zo waar, je kan er negatief tegenaan kijken "máár 300 dagen", maar toch is dat niet hoe je het ziet. Het zíjn wel 300 dagen. 300 dagen waarin je ook leuke dingen hebt gedaan. En waar ik bij kon zijn. Denkend aan het strand, carnaval (normaal niet echt leuk, maar met jou erbij :P), kerst, gourmetten, bbq'en gezellige avondjes, shoppen, lachen (= het allerbelangrijkste), naar Egmond aan Zee... wat heb ik daarvan genoten. Daarom ben ik ook zo blij dat er meer donoren bij komen, al is het nog niet genoeg, hopelijk (beetje lullig) komt je nieuwe setje longen heel snel en trek je je door de operatie en sta je samen met t nieuwe setje hand in hand vrolijk op straat, met de gedachte aan je 'oude nieuwe' longen. Nog even volhouden (tot vannacht? ;) ?) en op naar het avontuur erna!
    Love you!

    Dikke -x- MissPerson

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey Djuna,
    wat een mooi geschreven blog! Ik kan niets meer toevoegen aan de reacties van hierboven. Wij wensen jou allemaal hetzelfde, snel die tweede transplant!
    Veel liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Djuna.

    Wat ben je toch een bijzonder mens. En oh wat gun ik je nog 30000 mooie dagen vol liefde met je nieuwe longen. Kom maar op, zou ik zeggen.
    Iedereen op de wereld zou je blog moeten lezen, wat zou er dan een mooie wereld ontstaan, met net zulke mooie mensen zoals jij. Je bent een kanjer. Hou vol.
    Liefs Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jeetje wat een mooie woorden ben er stil van.
    Ik lees al een tijdje je blogs ik vind het heerlijk om jou verhalen te lezen.
    Mijn vader heeft 2 jaar geleden een dubbele long transplantatie ondergaan, gaat nu helemaal goed met hem.
    Ik hoop dat die longen voor jou ook snel komen.
    En dat jullie heerlijk kunnen genieten van het leven.
    Liefs Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve, lieve Djuna,

    Ik volg je blog iedere dag. Ben slechts een Meisje dat het geluk heeft gezond te zijn. Door jouw blog leer ik je wereld kennen, je denken, je optimisme en de laatste dagen, met deze als topper, een kijkje in jouw emoties. Dank je wel dat je het wilt delen op deze bijzondere manier. Ik wens met alles in me dat je 5&6 binnenkort mag binnensluiten en dat je ze voorlopig niet meer los hoeft te laten. Dan kan ik je eindelijk die kus geven als ik bij mams en paps logeer.
    Heel veel KRACHT en LIEFS gewenst,
    met heel diep respect, Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben diep geroerd xxxliefs Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Djuna,

    Je krijgt me wederom echt stil met je woorden. Ik heb zoveel respect voor jouw vechtlust, positivisme en wijsheid. Daar kunnen heel veel mensen nog heel veel van leren....Respect, echt waar...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve dappere meid,
    Wat heb je dit prachtig geschreven
    Ik zit nu echt met een brok in mijn keel.
    Een mens als jij heeft RECHT op nog een extra kans.
    Een nieuw setje donorlongen.
    Graag snel.

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Respect! En stilte want ik ben stil van je prachtige blog. Ik wens, duim en bid dat je snel een minstens net zo mooie band mag opbouwen met een nieuw set donorlongen want je hebt ze echt dubbel en dwars verdiend. Ik hoop dat ze snel komen en dat je met die longen nog meer en nog veel langer mag geniet van het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik krijg regelmatig brieven op mijn bureau van dankbare ontvangers van donororganen en dat raakt me iedere keer weer, of het nou drie woorden zijn of een heel verhaal. Jouw schrijven is wel heel bijzonder omdat het geen succesverhaal is, al valt succes natuurlijk op veel manieren te definieren.
    De verhalen van ontvangers, en soms ook van nabestaanden van donoren, maken mijn werk heel erg echt en zijn voor mij erg bijzonder! (ik werk bij de Nederlandse Transplantatiestichting)

    Weet je, misschien vinden de nabestaanden van de donor het mooi om jouw brief te lezen....

    Heel veel sterkte en hopelijk dient donor 2 zich snel aan!

    Nande

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Nande: Is echt een dilemma voor mij ja, omdat het 'overall' niet echt als succes wordt beschouwd.
    Die brief zit zelfs al een hele tijd in een envelop te wachte tot ik em verstuur.
    Het is alleen, niet iets wat je zomaar doet he, ik wil mij ook niet opdringen aan die mensen, misschien willen ze het liever niet horen allemaal. Ik weet ook nooit wat nou het 'juiste' moment is.
    Misschien daar in een blog ook nog eens wat hulp aan andere over vragen hahaha!

    In ieder geval heel erg bedankt voor je berichtje, geeft iig dat het ook wel vaak gewaardeerd wordt juist...
    Ik weet echt niet wat ik moet doen...
    xxx!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik kan me je twijfels goed voorstellen! Maar echt, je bent niet opdringerig, bij Nederlandse donoren wordt door de transplantatiecoördinator vaak gevraagd of nabestaanden behoefte hebben aan zo'n brief. Het juiste moment bestaat ook niet! Soms krijg ik brieven van mensen die al 10 jaar geleden getransplanteerd zijn, soms van heel recente transplantaties.

    als je van gedachten wil wisselen, mail me dan eens op n.kootker#transplantatiestichting.nl (#=@ natuurlijk).

    (ik ga wel op vakantie van 22/9 tot 3/10...)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieve Djuun,je hebt me ontroerd. Al lezende rollen de tranen uit m'n ogen. Ik wens zo heel, heel, heel erg dat je snel nieuwe longen krijgt.
    Het heeft lang genoeg geduurd........
    Hou vol meid!
    liefs Marjo

    BeantwoordenVerwijderen