donderdag 16 september 2010

Delen door een breuk- donderdag

Delen door een breuk, is vermenigvuldigen met het omgekeerde.
Weet je nog? Basisschool, groep 8?
In de zin van bijvoorbeeld: 1/2 : 1/4 is eigenlijk 1/2 x 4/1 =
1x 4= 4
2x1= 2

Is dus 4/2 = 2 hele!
Ringt er al een belletje?

Zou het ook zo werken met longen?
Ik heb 1/8 longinhoud.
Nu gaat er nog de helft ‘kwijt’ (omdat de linkerlong is dichtgegaan door granulatieweefsel).
Dus 1/8 : 1/2 is eigenlijk: 1/8 x 2/1

1x2= 2
8x1= 8
= 1/4!
Is een kwart!


Dus stel dat dit allemaal procenten longfunctie zijn.

Dan heb ik zeg maar eerst een FEV1 van 12% (1/8 ongeveer) longfunctie.
Als daar de helft van alle capaciteit vanaf gaat (1/2 ongeveer).

Dan hou ik, volgens deze wiskundige principes, nog 24% (1/4 ongeveer) over.

Conclusie:
Hoe meer longfunctie ik kwijtraak, hoe meer longfunctie ik overhoud.

Cool.

Wat ben ik toch een rekenwonder.

NB: Geen zorgen, geen zorgen, de Transplantmannen hebben alles onder controle en de Dilatatieman gaat de ingang naar de linkerlong (dat heeft trouwens ook vast een medische term. OOOH die weet ik niet! Iets met Bronchus denk ik waahahaha) weer oprekken/ openen.

25 opmerkingen:

  1. Hey Misspiggy,

    Vond ik ook altijd zo byzonder, dat als je iets deeeeeelt, dat je meer krijgt....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee, zo krijg je ineens een heel andere kijk op die cijfers. Valt allemaal reuze mee hier, ik blijf de door jou opgefriste methode gebruiken, klinkt een stuk leuker! Je weet ook overal een positieve draai aan te geven he?!
    Trouwens, de biggetjes zijn op de bonus bij appie. Ik moet nog wat boodschapjes doen voor volgende week, moet ik nog wat biggetjes of zo voor jou meenemen? Als je wat nodig hebt hoor ik t wel;-)
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ps: moet het trouwens geen donderdag zijn in je titel? Je had t vast te druk met rekenen om je te bekommeren om dat soort triviale zaken, maar ik begon aan mezelf te twijfelen. Loop de hele week al te rotzooien met de dagen van de week, gisteren vond mijn hoofd het maandag (??) en vandaag was het alweer vrijdag. Dus toen ik die titel zag begon ik echt te twijfelen....Het is zeker een test om ons scherp te houden? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Anouk!
    T is veranderd hoor!
    Ik sliep nog denk ik!

    Trouwens heel erg thx voor je lieve kaartje, ik kreeg em gisteren!
    Kuskus!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Rekenwonder!!!
    Echt terug in de tijd hoor, al die reken-bewerkingen. Ik voel me echt een leek, tussen jou en Linda met al jullie 'wiskundige'kennis, haha :P
    Ik kon 80/5 dinsdagavond nog niet eens uitrekenen! *schaam*
    Linda ging toen namelijk even laten zien welke rekensommen ze aan haar klas moest gaan uitleggen.

    Wanneer gaat de dilatatie eigenlijk plaatsvinden?

    xxx MissMorrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. aaah ik snapte er toen al nix van en nu vandaag met die donderwolk boven mn hoofd wil t helemaal niet meer lukken,hopelijk wordt t met het oprekken iets beter(of kan dat niet??)

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou hebben we ook weer wat geleerd ;-) haha.
    Theoretisch gezien helemaal geniaal! Was het in de praktijk dan ook maar zo, hoe minder longfunctie, hoe meer lucht ofzo...
    Heb je je rekenkunde al bij de artsen voorgelegd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klinkt allemaal erruggh ingewikkeld, de sommen maar dat oprekken ook ;-((


    Lieve groet, --------Els

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, ik geloof alles wat je hebt opgeschreven.
    Pfff, hoe krijg je het voor elkaar.
    Maar ja, je moet toch iets zinnigs bedenken om de dag door te komen.
    Klinkt akelig dat oprekken van een longingang.
    Doen ze dit tijdens een bronchoscopie?
    Het regent giga buiten, dus dan moet jij vandaag maar voor zonnetje spelen.

    Groetjes Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Euh ja ze hebben net n Bronchootje gedaan en toen bleek dat ze het niet kunnen oprekken omdat het al te ver dichtzit, dus gaat de Dilatatieman het weglazeren.
    Ik ga zometeen voor OK.

    Hahaha en Claudia: ik heb het idd aan de T-man voorgelegd vanochtend. Maar ja, hielp nie echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. succes op OK zometeen Miss Piggy!

    Denk aan je

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha ik geloof dat bij mij in groep 8 dat hoofdstuk voor het gemak maar is overgeslagen. Er begint me helemaal niks te dagen... En ook nu klinkt het nog niet erg logisch!
    Hopelijk is alles goed gegaan op de OK!! Spannend zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. MissPiggy
    Even las ik lazeren iets anders,zoiets als wegmieteren.....ha ha LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  14. He djuna!

    Tging me na de eerste regel al dollen.. Ik ben dus geen genie :D
    Succes op de OK!

    xx liselot

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pfff ingewikkeld, ik heb me er even niet echt in verdiept en geloof je helemaal, ik ben fan van de rekenmachine ;-)
    Succes op de OK, misschien ben je al weer terug!
    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoop alleen even maar dat alles op de OK naar wens gaat. Wacht met spanning op je volgende berichtje.
    Liefs, Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haaa die haa!
    Ik ben weer terug van OK!
    Is goed gegaan! Hahahaa D-man en T-man waren net hier enuh, alles gelukt so far! YEEEEY!
    Dus nu kan ik weer van mijn HELE LF gebruik maken waaa dat scheelt wel! De helft van bijna niks, is ook niet alles kan ik je vertellen hahaha!
    xxx!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Joehoeoeoeo,
    Ga lekker genieten van je hele LF dan.
    Reden voor een feestje toch.
    Laterrr

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Terpie: Yeeeeeey ABSOLUUT!
    Vanavond (Transplantproof) Sushi- date hahaha!
    Hoegaat ie daar bij jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. DEAR MISS PIGGY
    De helft van bijna niks is inderdaad niet ALLES
    maaaaar 2keer bijna niets!!!!!!!!!(hoe blijf je t verzinnen??)M.....R..T!XX

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo rekenwonder.

    Ook ik ken deze regel van de lagere school. Je moet echter niet delen door 1/2, maar vermenigvuldigen met 1/2. Reken dan maar door, en je komt uit op 1/16.
    Ik ben bijna 5 jaar geleden hart en longen getransplanteerd, dus ik kan wel met je meevoelen, hoe het is om te moeten wachten.
    Respect voor je positieve instelling, ga zo door.
    Veel succes.

    Cor.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey Cor!
    Leuk, weer een nieuw 'gezicht' hier!
    Ik hoop dat het goed met je gaat met de nieuwe longen en je hart!

    Hahahaa en je hebt gelijk hoor, er klopt niks van hahaha. Ik moet natuurlijk die LF niet delen door de helft, maar delen door 2.
    Maar goed. Ik had wel lol.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hE DJUNA , JE HEBT IEDEREEN WEER LEKKER BEZIG GEHOUDEN MET WAT REKENWERK. GOED ZO!DAT HOUDT IEDEREEN LEKKER SCHERP HAHA,DEZE PC WIL NIET VAN DE HOOFDLETTERS AF , OF HET LIGT WEER AAN MIJ!DUS ECHT OP ZIJN SPAANS ZEG MAAR. WIJ KOMEN MORGEN WEER NAAR HUIS EN ZULLEN VOOR JOU OOK NOG IETS LEKKERS MEENEMEN!!!!! ARRIVEERT IN DE LOOP VAN DE WEEK!!! HEB JIJ OOK IETS OM NAAR UIT TE KIJKEN.......GROETJES VAN JOKE EN DOEI EE :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. miss Person17-09-10 00:10

    OMG..... Ze (hierboven) is weer aanwezig hoor! Whahahaha. Het zal waarschijnlijk niet aan de pc (toetsenbord) liggen hoor, even ter informatie. Ma? --> 'capslock' geprobeerd toevallig!? :P:P

    Ben blij dat het (tot nu toe) goed gegaan is! Hopelijk blijft ie nu lekker open. Dat maakt het toch heel wat fijner!
    Tot morgen!!!

    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen