maandag 13 september 2010

Meer dan maandag

‘The good old story van MissPiggy En De Man Die Rookte’.

Gisteren was ik ALWEER buiten (yeeeehaaaa!).
Om buiten te kómen, laveerden mijn duwer en ik langs de bij menigeen bekende, rokende menigte voor de ziekenhuisdeuren.
Dit deed mij denken aan Het Voorval Met Mij En De Man Die Rookte.

We gaan terug in de tijd, de tijd dat MissPiggy nog zuurstof toegediend kreeg via een neusbrilletje i.p.v. via het beademingapparaat, de zon altijd scheen in augustus en er in september nog geen pepernoten in de winkel lagen.

Ga er eens lekker voor zitten en lees:

‘The good old story van MissPiggy En De Man Die Rookte’.

MissPiggy zit met haar infuuspaal en zuustoftank heerlijk in het zonnetje voor het ziekenhuis.
Er komt een niet heel welriekende man langs gelopen.
Met een peuk in zijn mond.

Langs gelopen. Dacht ze.

Maar nee.

Hij gaat VLAK naast haar zitten.

Bekijkt MissPiggy eens met een kritisch oog en leunt dan achterover om vervolgens een nieuwe teug van zijn heerlijke nicotine te nemen.

Zij kijk hem aan.
Hij kijkt haar aan.

Het bankje voor het ziekenhuis is ineens niet meer het bankje voor het ziekenhuis.
Het is een bankje in het Wilde Westen.

Haar sloffen zijn geen sloffen meer.
Het zijn ruige cowboylaarzen met een ijzeren wieltje eraan.

Zijn sigaret is geen sigaret meer.
Het is een ‘.22 long’ revolver.

WIE. KRIJGT. HET. BANKJE.

Het is een kwestie geworden van leven of dood. Van principes, van onverwerkte trauma’s en geldingsdrang.
Zal de rookman het fatsoen hebben op te staan en MissPiggy niet-vervuilde-buitenlucht gunnen, of zal hij voet bij stuk houden en haar daarmee dwingen zelf te vertrekken?

De messen zijn geslepen, de vingers geknakt. Het mooie meisje uit de ‘Saloon’ staat al voor het raam te kijken.

MissPiggy start het vuurgevecht.
‘Meneer, zou u het heel erg vinden om ergens anders te gaan zitten, ik gebruik namelijk zuurstof en euhm… dat gaat niet zo goed samen met uw sigaret.

‘HOEZO NIE?’.

‘Oh nou… euhm. In de eerste plaats is de uitlaat die u produceert niet zo gezond voor mij. En voor u trouwens ook niet.... En euhm, daarnaast is zuustof LICHT ONTVLAMBAAR’.

‘Na. Ik zie het probleem nie’, antwoordt de rookman.

‘Hm. Dat is jammer. WANT IK WEL EN IK ZOU HET HEEL, HEEL ERG FIJN VINDEN MOCHT U EEN ANDER BANKJE UITZOEKEN OM UW VIEZE GEWOONTE VOORT TE ZETTEN. DANK U HARTELIJK’ (in iets vriendelijker bewoordingen).

De Rookman staat op en drukt z’n peuk uit.
Hij loopt terug naar de draaideur van de ingang terwijl hij de volgende sigaret alweer uit het pakje haalt en die nog snel oprookt,

Alvorens hij naar de Longafdeling terugkeert .

23 opmerkingen:

  1. Amay seg, MissPiggy,

    Weer zo'n verhaal uit het leven gegrepen,
    ergens blijft het ons verbazen hè,
    en echt, zulke taferelen komen me akelig bekend voor!
    Assertief word je er wel van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rokers, je word er gek van! Je mag ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar het is grotendeels een groep die totaal niet weet wat rekening houden is met anderen. (althans die kom ik altijd tegen). Je zou ze wel wat willen doen soms.

    http://www.youtube.com/watch?v=QnHxio8akBQ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En je vroeg het nog wel zo vriendelijk... (Dat is namelijk een tip die ik kreeg van een vriend: Als je het vriendelijk vraagt, zullen ze het vaak wel doen. Helaas is niet iedereen gevoelig voor jou charmes.)

    Maar je hebt m wel van je bankje afgekregen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Super Piggy

    Roker!! GGGGRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR ja niet allemaal, maar de meeste kunnen er wat van.

    Heb ook een voorbeeld,vroeger, nou ja 2 jaar geleden...Ging vaak op bezoek bij iemand van de familie, en die rookte altijd in de keuken. Onder de afzuigkap.

    Huiskamer zit pal aan de keuken, het is een open keuken, en zitten ze daar met 3 mensen te roken. Zo genaamt onder de afzuigkap, ja oke soms blazen ze in de richting van afzuigkap!

    Nou hielp enormmmmmm niet dus. Vind het stinkstoken. Oke dat rokers willen roken dat kan, maar doe niet net of wij niet bestaan zeg.

    Trouwens Pigg, waar haal jij van die sloffen? Zou het tof vinden als mijn sloffen zich ook om toveren tot stoere laarzen. I Love Boots.

    Just MoMO XX

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, ik heb ook een verhaal met 'de man die rookte'! Die ene keer dat ik ook zuurstof had, kwam er dus precies ook zo'n man naast me zitten, met een dikke vette sigaar! Gatver! Dat vonden mijn longen naturlijk wat minder met een hoestbui als gevolg. Die man kijkt mij aan en zegt; nou nou, wat een gehoest. "Dat komt in ieder geval niet door mijn sigaar, maar dat door spul wat ze in je neus doen", gebarend naar het zuurstofslange. Ehhh ja..want daar wordt namelijk iets doorheen geblazen waarvan je gaat hoesten.. ?? Ik was echt compleet confuus. Snap jij het nog?? Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Jroen: waaaaa cool lied! Waar haal jij al die links toch vandaan, ik kende deze echt niet haha!

    @Mo: Jaaa ben ik met je eens, ik heb niks tegen mensen die roken, moeten ze zelf weten verder. Het is alleen, inderdaad, sommigen doen net of wíj degene zijn die raar zijn hahaha!

    @Marcia: Waaahahaha hoezo een bord voor z'n kop?!?!?! Hahaaa 'neeeeee van roken ga je niet hoesten hoor, van zuurstof daarentegen...'. Mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi MissPiggy,
    Ik word gek van mensen die zeggen dat ik minder moet roken vanwege mijn enge hoest.
    Belachelijk dat mensen precies voor het ziekenhuis gaan zitten paffen, je kan met goed fatsoen niet naar binnen zonder die smerige lucht in te ademen. Ik pleit voor een rookverbod 200 meter rond de ingang.
    Groetjes van Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad het is toch wat zeg.
    Liep van de week op de markt stond een vent paling te roken.
    Die heb ik ook flink de wind van voren gegeven.
    Fijne dag he,
    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Terpie: NEEEE PALING TE ROKEN?!?! Wat dacht ie wel.
    Goed dat je em op z'n plaats hebt gezet hahahaahaa.

    @ Astrid: lijkt mij echt een goed idee, dat rookverbod rondom het ZH! Want 'we' hebben hier ook een gewoon rookhok zelfs.
    Bestaat zo'n verbod toevalig al niet ergens een ZH?
    @Mo: di koop ik trouwens bij de Van Haaren hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik had die sigaret perongeluk in ze strot geduwd om te laten voelen hoe het is om benauwd te zijn! Wat een respect volle mensen hebben we toch..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je bent heel sterk, meisje, heel sterk! Goegedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ow moet ik ff naar van haren gaan. Cool!!

    Wil ook met een wieltjes, hoeven we misschien de rolstoel niet meer in, ook handig hahahahha

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sowieso zat jij eerder op het bankje dus het was JOUW bankje! Ik ken gelukkig ook rokers die rekening met mij houden (maarja, die kennen me dan ook) maar als iemand ZIET dat jij aan het zuurstof zit ga je toch niet ernaast zitten met een peuk?! Pfffff. Wel stoer gereageerd hoor!
    Liefs Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een goede muzieksmaak helpt ;)
    Nee geintje, dit is 1 van mijn favoriete bands en elke keer als ik weer naar het ziekenhuis loop en ik die mensen zie staan (zo'n treurig gezicht) denk ik aan dat nummer.
    Ben blij dat je mijn smaak deelt.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi,

    Je kent me niet maar ik lees met grote bewondering je blogs. Ik hoop dat er heel snel longen voor je zijn!!!

    Groetjes Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  16. haah miss piggy,

    Zo jij hebt t hem ff geleerd eeh...
    je hebt mensen en potloden....

    Ik heb t ook al eens andersom meegemaakt...
    ik als 16jarige(nog groen achter mn oren) haha lang geleden dus,en komt er een vrouwtje naar me toe op de long afdeling ,helemaal opgezwollen met o2 en gaat dan beginnen..

    heb jij(hijg hijg kuch uch) een eeh(hijg hijg)..
    ik helemaal in trance wachtend op wat er komen gaat...hijg hijg VUURTJE voor me....

    ikdenk echt dat toen mn mond open gevallen is..
    ik had alles verwacht behalve...
    naja je snapt t wel zeker

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Jroen: gimme more!!! Hahahaa.

    @ MissDenice: Waaaa lief dat je ook n berichtje achterlaat!

    @Jootje: Waaaahahahahaa didn't see that one coming!!!! WOOOOWIE! Ge-wel-dig.
    Super cool trouwens he, van l die TX-en!!!
    Van t weekend is er hier ook weer 1 gedaan! En nu Kim ook nog!!! Waaaaaaaaaaa!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben echt zo blij he voor iedereen, en nu mn fok maatje ..
    Maar ik gun t iedereen ook zo...pfff

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hey MissPiggy,
    komt mij heeeeeeeel bekend voor je verhaal, helaas! Ook mensen die mij kennen en waar je toch iets meer van verwacht/ hoopt. Nouja laatst ook iemand aan de zuurstof, hup peuk opsteken... ik heb met grote verbazing zitten kijken. Ik hen verder niets tegen rokers, dat moeten ze allemaal zelf weten maar dan wel uit mijn buurt blijven met die sigaretten...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hai, ik heb ook nog een story.
    Ik woon in een appartement met een gezamelijke fietsenstalling. Daar staat ook mijn zuurstofvat waar ik mijn mobiele tankjes me kan vullen. Zie ik daar naast allemaal uitetrapte peuken liggen???!!!
    Overal stickers op de deuren met waarschuwing, maar oppassen ho maar.
    Dus toen maar op het gezamelijke prikbord een briefje gehangen dat als met gaat roken bij die tank de kans aanwezig is dat we met z'n allen de lucht invliegen.
    De reacties kwamen niet, maar de peuken waren verdwenen sindsdien!!

    Groetjes Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hee Djuna,

    Inderdaad echt belachelijk dat je bij de ingang van t zkh mag roken. Moest ook al tijdens het lezen van je stukje aan dat liedje (The Editors is een van mn favo bands, en dat nummer vind ik geweldig mooi!!) denken. Dat rookhok in t EMC vind ik ook triest, vaak meurt die hele gang daar naar stinkstok. Bij het azM (dus Maastricht) hebben ze wel een rookverbod rond 200m van de ingang, en als mensen zich daar niet aan houden krijgen ze mooi een boete. Zouden ze wat mij betreft overal moeten doen, het is zooooo irritant als je eerst door een massa rokende mensen moet.....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een domme, domme man. Maar een ijzersterke Miss Piggy weer. Kunnen ze 'jouw' bankje niet roze verven zodat je gewoon een eigen rookvrij bankje hebt? Dat heb je dubbel en dwars verdiend vind ik.
    Groetjes en sterkte, Debbie (we kennen elkaar niet maar ben inmiddels een trouwe meelezer geworden)

    BeantwoordenVerwijderen