vrijdag 10 september 2010

Verwachtingsvolle vrijdag #8

Hoogste tijd voor deze lijst:

10 praktische tips ‘Hoe om te gaan met MissPiggy in tijden VLAK na de Transplant’.

1. Het vastleggen van beeldmateriaal ‘voor in het fotoboek’.
Zolang ik niet wakker/ goed bij mijn hoofd ben, is het maken van foto’s VERBODEN. Absoluut verboden.
Nu kan ik nog enigszins de schone schijn ophouden dat ik een Knap Missy ben, maar met 4 drains uit mijn borstkas, lijnen in mijn nek en alle andere plaatsen die je maar kan bedenken en VET HAAR, zal ik niet in staat zijn die leugen hoog te houden.
Ik zal nooit, nooit akkoord gaan met ‘Kijk daar ligt ze op de IC levend en wel, je ziet het alleen nog niet’- foto’s.

2. Aanrakingen.
Als je me wilt steunen, ga dan naast mijn zijde zitten, lees een boekje, drink een kopje koffie, spot knappe IC-dokters, MAAR RAAK ME NIET AAN.
Dingen als: met je hand door mijn haar strijken, over mijn hand wrijven… no no.
In het normale leven hou ik niet van mensen die aan mijn haar zitten te frummelen, dus nu ook niet.

3. Mentale steun.
Wanneer ik dingen vraag als: ‘IS DE TRANSPLANT GELUKT, zitten ze erin?’, en dat 20 keer in een minuut (is de morfine die dan spreekt)… antwoord dan naar waarheid. Wees niet bang, ik word wel weer normaal.

4. Blog bijhouden.
Wees trouw met het bijhouden van mijn blogje (minimaal 1 post per dag!), maar schrijf niet ALLE details. Geen dingen als, ik noem maar wat: ‘Ze heeft compleet haar darmen niet onder controle en de stank is niet te harden’. De grens is zo’n beetje: wat je niet over jezelf zou willen teruglezen, schrijf dat ook niet over mij.

5. Ruzie zoeken van mijn kant.
Misschien ben ik zwaar irritant. Vergeef me ALLES. Waahahaha alvast dank!

6. Post.
Post is leuk!

7. Omgang met dokters en IC-verpleegkundigen.
Wees lief voor de dokters en de IC verpleegkundigen. Zij hebben de situatie onder controle.

8. Voor de dokters en de IC-verpleegkundigen:
Wees lief voor mijn People, zij hebben de situatie niet onder controle…

9. Pijnscore beoordelen.
Onderschat mijn pijn niet. Ik voel mij alsof er een vrachtwagen met aanhanger over mij heen is gereden en ook nog in z’n achteruit een keer. Is mijn pijnscore een 7, dan bedoel ik eigenlijk 9…

10. Algemene stemming.
VIER! IK LEEF NOG!!!!!!!!!!!!!!


NB: Iedereen doet het natuurlijk op zijn manier. Dit is niet een statement van hoe ik vind dat het zou moeten. Dit is alleen hoe ik het voor mijzelf zie.

15 opmerkingen:

  1. Hey MissPiggy,
    nu deze lijst op je blog staat ben je optimaal voorbereid, dusss waar blijft die transplant nou! Het is wel weer een verwachtingsvolle vrijdag dus wie weet he. Nummer 6 ga ik zeker niet vergeten hoor! En ik denk aan je!
    Dikke knuffel Claudia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MissPiggy,

    Hier bij beloof ik plechtig te voldoen aan bovenstaande,[vingers omhoog zoals bij de State of the Union] en onderteken ik dit van harte met heel mijn hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha, heel grappig weer en ook herkenbaar nu ik het bij Tamara zie. Zo gaf zij bij de pijngrens een '8' aan, want: "Het kan altijd nog erger". Jaja...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik houd zo niet van pijnscores! Ik wil nooit een getal geven, inderdaad omdat het toch altijd erger kan??

    Van mij zijn foto's gemaakt, ook toen ik net van de OK kwam. Maar deze zijn natuurlijk nooit op mijn blog geplaatst, dat wilde ik niet. Andere foto's wel. Inderdaad bijvoorbeeld als mijn haar gewassen is :-)
    http://marjolein84.web-log.nl/marjolein84/2006/08/alweer_een_dag_.html
    Dit is 3 dagen post tx, pretty decent :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het 10 goed na te leven punten, nummer 6 is voor mij ook heel goed uitvoerbaar. De kaart ligt al klaar maar nu, nu eerst die longen, laat ze maar komen. Wij zijn met zn allen goed voorbereid door U miss Piggy ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Yehudith: Ahhh! Pijnscore 8, gaan er dan niet allemaal dokers en verpleegkundigen heel erg zenuwachtig heen en weer hollen?
    Hoe gaat het nu met haar pijn? En hoe gaat ie met jou!

    @Marjolein: WHOOOHAAAAAAAA na 3 DAGEN!!! Waauwie, dat is echt goed bezig! Hhahaha ik lees ook dat je net bloed had gekregen, mooi om te zien dat je echt n goed kleurtje op je wangen had!
    Zulke foto's, daar teken ik voor denk ik!

    @Claudia en Els: Hahahaaa cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heey Miss Piggy,
    Super Blogje weer, ernstig gelachen.
    Maar wederom niet geruststellend voor Zoef de Angsthaas. Zie nu vrachtauto's langsrijden en stel mij dan weer de meest vreselijke dingen voor. Ben erg visueel ingesteld.
    Beeldmateriaal zit ik dan ook niet op te wachten, anders moet ik nu reeds aan preventieve anasthesie.
    Sterkte en liefs,
    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha dat met die vrachtauto vind ik ook niet echt geruststellend! Ik hoop dat ik het gauw weer vergeet!
    Verder, dus behalve punt 9, leuke blog! Altijd goed om duidelijk te zijn over dingen :)

    Ps: nee, nog niet vergeten...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En, Jannie: inmiddels al vergeten?

    @Terpie en Jannie: Waahhahaa naja aan de andere kant: ik heb de vrachtwagen gehad en dat houdt mij niet tegen nóg een keer een TX te willen.
    Hahahaha sterker nog: I'm BEGGIN' to get another one!
    En anders ja, niks mis met preventieve anesthesie als je t mij vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nu dit op 'papier' staat zou ik zeggen: laat die longen maar komen!!
    Geen Blonde God meer gespot? Zou jammer zijn!
    Ik heb trouwens op de terugweg vanaf jou nog een witte CF-aap gekocht bij Ron :) (vorige keer waren de witte aapjes op).
    Ik hoop dat het zonnetje dit weekend gaat schijnen zodat je weer lekker buiten kunt zitten!
    (Alhoewel ik eigenlijk hoop dat de longen komen dus dan wordt buiten zitten lastig haha).
    Hoop dat je een gezellig weekend tegemoet gaat (voor zover mogelijk).
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Super Piggy,

    Mijn blog nog niet, maar post wel, weet alleen je adres niet.

    Gif't too me baby ,ah ah ah (welk liedje is dat) ;-)

    Liefs Just MoMo XX

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel begrijpelijk nummer 2, maar ehm, hoe zit dat dan met je nagels?
    Modegoeroe's Thijs, Leco, Trinny en Susannah, vinden
    het vast zooooo niet stylish als jij daar met ongelakte nagels ligt.
    Heb jij geen after-transplant-stylist die jou mag aanraken?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Piggy!!

    Ik heb vandaag een paar van die varkentjes op jouw gezondheid gegeten. Zaten in het hoe overleef ik een autorit op vakantie-pakket!
    Goed weekend!

    Jroen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waahahaha @Anoniem, jij bent wel super goed op de hoogte!
    Goed idee, ik denk dat ik Mari van de Ven maar bel dan... Hahahaa.

    Haaa Jroen! Goed bezig! Hoe was het op vakantie (of ben je nog niet terug?) Jij ook n goed weekend!
    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou, vlak na de transplant, gaan wij gewoon op de blog verder reageren dus je zorgt ook maar gewoon dat er wat op komt hoor, ook al duurt het misschien even.Dan kan je al je ervaringen gewoon weer kwijt.!

    Doei ee
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen