maandag 25 oktober 2010

Madurodam maandag

Weet je wat ik het meeste mis?
Mij verplaatsen.
Simpelweg mijn jas aantrekken en ‘doeidoei!’ ik ben weg!
De deur achter je dichttrekken en zelf bepalen wanneer je terugkomt.

Haasten voor de trein,
Ergens op tijd moeten zijn.

Dat men je ergens op een bepaald uur verwacht.

Zoiets.

En ik weet wel hoe het komt hoor.
Het is heel simpel, en de oplossing ook.

Het feestje van vrijdag was SUPER leuk,
Echt DE MAX gezellig.
Het was zo heeeeerlijk om al mijn ‘People’ bij elkaar te hebben en ze vast te houden.
Ik zou willen dat die avond nooit meer voorbij was gegaan.

Maar aan het einde van de avond, gaat iedereen weg.
Zíj gaan weg.
Ik blijf hier, zij vertrekken, en nemen een stukje van mijn hart met zich mee.
En natuurlijk, DUH… zij kunnen niet dag en nacht hier zitten, zij hebben dingen te dóen, plaatsen om naartoe te gaan.

En dan komt er zo’n weekend, waarin ik TE VEEL dokters zie, veel, heel veel saturatiemetingen heb (die, tadadadaaaaaaaaaa, niet echt top te noemen zijn) en dat irriteert mij dan mateloos.
Dan staat ‘ze kan niet ademen’ zo in het teken.
De benauwdheid is dan overal.
Ik moet ook wel wat meer bewust ademen, het gaat niet zo heel vanzelf lately, maar door al die commotie, staat het zo centraal, snap je?
Dan zou ik gewoon willen zeggen: ‘euh, nou weet je wat? Ik ga even een blokje om, een frisse neus halen (ALLEEN) en dan kan ik er weer tegen’.
En dat is nou juist het punt.
Het is overal.
Ik kan er niet van weglopen.

Tussen al die metingen en technische zaken van drukken verhogen, X-Thorax-en laten maken, ademhalingsfrequenties in de gaten houden en de saturatie checken, door,
reist bij mij dan ineens de vraag:

‘Is er nog wel plaats voor mij?’

Maar. Maar!
Ik heb ook de oplossing:
Ik heb een nieuw project nodig.
Iets waar ik me op kan richten, zoals bijvoorbeeld het feest.

Ik moet er weer voor zórgen, zelf voor zorgen, dat er iets van mij verwacht wordt, dat mensen op mij rekenen om iets te doen.
Anders verlies ik mijzelf hier op een keer,
En voel ik door het ademen, de lucht niet meer…
(Ademen, lucht,
Bomen, bos... je weet wel hahahaha.
Nee maar, serieus, any ideas voor een project?)

42 opmerkingen:

  1. Wat dacht je van een kwartetspel maken. Jij zorgt voor de kwartettten, bedenkt ze. Ik ZOU ze kunnen lamineren. Foto's via de mail? Maar misschien daar ook? We hadden het er laatst over en het gaat niet meer uit m'n hoofd.

    Kuzzz, Jo

    PS, nee geen goed project is ook goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PS, natuurlijk dan bewerkte foto's, met tekst en zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En nog een keer PS: ik snap zóóóó, zóóó goed wat je bedoeld!!! Hou vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een verjaardagsfeest? :)
    Ik kan me voorstellen dat je je soms verloren voelt in alle drukte om je lucht, dat je het gevoel hebt dat jij zelf vergeten wordt..
    Het is wel heel goed dat ze je zo in de gaten houden (iedereen is immers erg zuinig op je) maar ze moeten er toch ook op vertrouwen dat jij t zelf aangeeft als t niet meer gaat met de lucht? Hopelijk iets meer vertrouwen en wat minder 'gedoe' vandaag.
    Hou vol, dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. MissPiggy,
    Tjonge,naast zo'n vol dagelijks program nog een project...maar natuurlijk begrijp ik het wel.
    Tja, ik zou zeggen, een adviesrubriek beginnen net als "Lieve Lisa" of zo, of "Whoopy weet't"!
    Maar dan "Piggy"s Page"...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uhm...even denken...
    Wat dacht je hiervan:

    - LOI-cursus (afstandsonderwijs lijkt me in jouw geval ideaal:-)

    - 3D-kaarten fröbelen voor de kerst (kun je eventueel verkopen in het ziekenhuis en daar kun je dan weer katja-biggetjes van kopen)

    - E-coaching als ervaringsdeskundige (ja heel vies woord...maar kan je misschien van je eigen shit afleiden en je helpt anderen in eenzelfde situatie)

    Zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Djuna,
    Meis wat kan ik me jou frustratie goed voorstellen.
    Je bent gevangen terwijl je NIETS hebt misdaan.
    Had je maar een kraak gepleegd of zoiets dan wist je waarom je gestraft wordt.
    Maar nu....

    En ja, dan ben je bijna jarig.
    Komen er vast veel mensen...die ook weer weggaan.
    Echt te triest voor woorden.

    Om je op te vrolijken.
    Kijk eens op: www.jouwspecialetaart.nl

    Je bent en blijft een dappere DODO!!
    En jij sterft NIET uit. Begrepen!!

    Liefs van Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Djuna!

    Ik snap jou frustatie helemaal! Ik zit hier thuis ook te koekeloeren, iedereen is weg.. Maar ik weet zeker dat jij ook op een dag kunt zeggen!! IK GA NAAR HUIS!

    En een nieuw project.. UHm, je verjaardag! En het is bijna 11/11, ik weet niet of je om carnaval geeft? ;)

    Meid zet hem op! Je bent een kanjer!
    Liefs X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. lieve dappere Djun,

    Ook ik zal erover nadenken, heb ook al iets gevonden waarvan ik dacht dat het wel iets voor je kan zijn; digitale cursus korte verhalen schrijven.... dat doe je eigenlijk al dagelijks, en vind ik eigenlijk dat je daar niet zoveel meer in hoeft te leren, maar zou kunnen.. Het is bij de NHA, je gelooft het niet, staat voor waarschijnlijk Nederlandse Hobby Academie..
    http://www.nha.nl/index.asp?page=/zaak/cursusinfo/cursusinfo_lfcoa.asp&cm_mmc_o=-uubkbzfwCjCKzblYgBECjCawLlfkbELCjC2AylAl%201buw%20gBzgt&netwerk=Daisycon,
    rare link, maar kijk maar es bij www.nha.nl

    Ik snap wel dat het zo langzamerhand wel tijd wordt...voor iets. Lieverd hou vol!
    En ik blijf nadenken, mijn eerste tip is nog niet zo "sprankelend".

    Liefs,

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve lieve Djuna,
    Wat kan ik mij goed voorstellen dat de muren op je afkomen en dat je af en toe niet weet waar je het moet zoeken. (en dan kun je het alleen in je kamer zoeken).
    Ik denk dat jij in nederland als CF'fer wel zo langzamerhand de ervaringsexpert bij uitstek bent als het gaat om onderzoeken, ervaringen met artsen, teleurstellingen, onheuse bejegeningen etc.
    Jij bent de aangewezen persoon om voor artsen en patienten een boek te schrijven wat dient als leidraad voor zowel patient als arts.
    Hoe ga je als arts met een CF'fer om en hoe draag je als patient je lot.
    De schrijfstijl en humor heb je, dus wat let je.
    Veel liefs, en op zeker heb je nog alle tijd om dit mooie boek te schrijven.
    Liefs, Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat boek is wel een goed idee zeg!!! Weet zeker dat het aan zou spreken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. nog zoiets maar dan bij de NTI

    http://www.nti.nl/hobby--en-vrije-tijd-cursussen/cultuur-en-creatief/kinderboeken-schrijven.aspx#top

    BeantwoordenVerwijderen
  13. terwijl ik het internet aan het uitpluizen ben, verschijnen gelukkig nog meer tips.. en ja ook ik ben gericht op jouw schrijftalent. zou daar als het kan meer mee doen... misschien is een schrijfcursus ernaast dan nog geen gek idee.
    Jij als ervaringsdeskundige, hoe beroerd ook, heeft veel te vertellen, Je zou ook collumns kunnen gaan schrijven voor een blad o.i.d.

    Met al deze tips rolt er voor jou vast iets zinnigs en leuks uit. je maakt er vast een mooie combi van. Laat de mensen maar dneken!

    Liefs,

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jezus wat herkenbaar weer.
    Bah bah wat een frustratie is dat he?
    Uhh ik zeg gaan HAKEN!!!!! hahaha!

    Dikke kus Lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. lieverd jou geest is zo creatief daar kan je van alles mee maar gewoon zeggen zeggen fuck a duck bekijk t maar, ik doe de deur dicht ....
    dat gaat dus niet..
    Je jas aan,je tas mee.. even naar oma ,even om nieuwe biggetjes.Weglopen naar een plek waar t eens even niet om jou en je weinig lucht gaat,vluchten voor t zware en t lichte omarmen..

    De reis lijkt zo lang en hopelijk is het doel dichtbij en kun je zeer binnenkort de deur sluiten met 5&6 in je lijf en zwaai je iedereen uit....
    Oja als t zover is dan zal ik je mn adres geven dan sluit je de deur kom je naar mij en gaan wij aan t strand van cadzand liggen...

    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hahahah wat grappig, ik wilde namelijk al zeggen, je mag Annelie en mij wel helpen met ons geheime project :) En dat is haken voor het goede doel!
    dikke kusss daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. WAAAAA, haken is zooo cool!!!
    Ik kan er alleen NIKS van hahahaa.
    Ik kan alleen in n rondje weet je wel, dan krijg je allemaal onderzetters hahahahaa!

    @Jolanda: YES!!! Ga ik doen, kom ik naar jou gevlucht en liggen we samen op t strand!

    @Ria: Hahahahaaaaa GEWELDIGE ideeen!!! Thanks man! Ik ga die links eens even bekijken!

    @Sanne: CARNAVAL RULES!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kan me dat gevoel van frustratie en opgesloten zitten heel goed voorstellen.
    Tijdens het blokken voor m'n tentamens zat ik nog na te denken over je vraag. Nog niet echt geweldig ideeën maar je kunt fashionable (dat kun je aan jou volgens mij wel toevertrouwen) kleren ontwerken en maken voor de CF-apen. Of een prentenboek maken, of een cursus doen natuurlijk om een prentenboek te maken.
    Of anders misschien als je geïnteresseerd bent in muziek, beeldende vorming en drama, m'n tentamen leren en dan de kennis via de computer in mijn hoofd zetten ;-).
    Succes en hopelijk kun je snel wel die deur achter je dichttrekken en met nieuwe longen de wijde wereld in!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Schattie; je bdayparty! Hoe groot of klein dan ook.. En ja, ik draag een stukje van jouw hart met me mee, elke dag opnieuw. En met longen 5&6 zul jij ook de deur dichtslaan, niet weten waar de weg heen gaat en hoelaat je thuis komt. Dan zwaaien wij jou niet allen uit, maar jij ons! En voor nu misschien het breien van een wintersjaal of punniken op een paddestoel met rood met witte stippen?

    Kussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Miss Person25-10-10 12:38

    Een nieuw project....
    Zoals ik altijd al gezegd heb: maak een boek. Met al je MMSBV-verhalen erin. Jouw boek gaat zó populair worden!
    Maar goed. Je wilt dat nog steeds niet doen geloof ik... tsss... ;)
    Een ander project, ik kan even niet zo snel wat verzinnen geloof ik. Studie Italiaanse taal?
    Ik zal dr nog eens over nadenken.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. rondjes zijn ook cool, wie wil er nou geen onderzetter van jou??
    you-tube kun je het zooo leren :P

    ik zeg DOEN xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. MissMorrie25-10-10 13:29

    Hey lieverd,
    Ik snap echt enorm goed dat je wat om handen wilt hebben, een project, een doel! Dat de dag niet alleen maar in het teken staat van benauwdheid, beademing, 'ruzies' over ic, , enz!
    En dan ideeën...t valt niet mee om nog origineel te zijn! Maar eigenlijk zegt dat ook wel weer genoeg...je hebt een schrijftalent!!! Echt waar, je moet er alleen zelf nog in gaan geloven!! Dus ga een boek schrijven (of mss ben je daar stiekem al mee bezig), bundel de mmsbv-verhalen, ga proberen ergens een column voor te schrijven! Of anders tsja...creatief bezig zijn, online een fotoboek maken (van de tijd met longen 3&4, je hebt al genoeg pics genomen met je toestel :p), tas haken (dat heb ik pas gedaan, whahahaha, en t viel best mee), of ehm...na je blog ook maar eens gaan beginnen aan twitter (mss moet ik dat ook eens gaan doen ;))
    Had je zelf eigenlijk al wat in gedachten??
    Kus, MissMorrie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Carikaturen teken, met mooie teksten, van bv alle werknemers bij je op de afdeling.

    dagelijks samen een gezamelijk verhaal maken, jij geeft de eerste regel en alle blog volgers maken de volgende regel.

    Maar ik voel hoe jij als jonge meid opgesloten in een ziekenhuisbed moet voelen.

    Wens je een fijne dag.

    Wat heb je trouwens een mooie naam,was bijzonder je te horen spreken op het filmpje.

    Liefs Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Aanvullend op alle schrijftips: Misschien kunnen ze bij http://www.unlimitedmagazine.nl/ nog wel iemand gebruiken voor het één of het ander. Dan heb je gelijk te maken met andere mensen die iets van je verwachten, dat heb je natuurlijk niet als je zelfstandig een boek of iets dergelijks gaat schrijven.
    Of euhm je verhuurd jezelf als partyplanner! "MissPiggy voor al je (thema)feesten en partijen!" :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Kijk ook eens bij het tijdschrift Flow http://flow.web-log.nl/ voor leuke ideeën creatieve dingen en wie weet kun je aan een editie meewerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. WAAAAA echt SUPER, heel deze online brainstorm!!!
    En en en en en... het heeft al geleid tot EEN CONCREET IETS!

    I'll show y'all tomorrow!!!

    Waaaaaaaaaaa TE LEUK DIT!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Lieve miss piggy,

    Sinds enige tijd volg ik je blogss.. Heftig maar met humor geschreven:) graag zou ik je een leuke kaart willen sturen;) maar ik kan geen adres vinden..

    Liefs Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi MissPiggy,
    Aangezien jouw boek binnen niet al te lange tijd zal worden uitgegeven, is het misschien een idee om er zelf tekeningen bij te maken. Een beetje in de stijl van Foppe en Sukke, zodat je bij elk verhaal een one-liner hebt, waar jij ooh zo goed in bent. Ik moet zeggen dat ik je ook zeer geschikt vind als psycholoog. Er zijn zoveel mensen die dagelijks jouw blog gebruiken als oppepper (hoe is het mogelijk dat iemand die zo ziek is een steun en toeverlaat is voor anderen, die vaak veel minder ziek zijn, maar het is een feit). Succes met wat het ook wordt. Liefs, Omnia.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ben benieuwd, kan niet wachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ben ook benieuwd welk project je hebt gekozen.

    En zou je ook graag een kaartje willen sturen.

    Groeten Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hey Djuna,
    Ik vond het ook niet fijn om weer naar huis te gaan en jou daar te laten het liefst had ik je mee naar Brabant genomen maar helaas het kan niet en daarom kom ik maar naar jou toe.

    X Scary Man

    BeantwoordenVerwijderen
  32. nieuwsgierig.... hoe laat komt je blog?? gelukkig heb ik vakantie en maak ik "legaal"opblijven van mezelf, anders doe ik het "illegaal"...

    Lieverd, wat een reacties !!!

    Liefs,

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Goeie cliffhanger:-)
    Heel nieuwsgierig... Tipje van de sluier??

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Waaaahahhaaa jaaaaa mijn leven is ZOOOOO 'spannend' (uhuh...)!

    Euhhhh tipje van de sluier, nope dat kannik niet geven.
    Maar at 00.00 uur issie er hoor, de heeeeele sluier eraf!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  35. jeetje Djun, leuk dit..
    En wij hebben heeeeel veeeeeel geduld hoor!!
    Haast je maar niet... je blootgeven vraagt om tijd..

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Waaahahahahahaa, thanks voor t geduld, MissPerson (I guess dat jij t bent..?)

    x!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. M.P.,

    Misschien een voorleesboek for kids met een prachtig verhaal. Dan lees ik er elke dag uit voor aan mijn kindjes... Of een vervolgverhaal. Teken je zelf? Anders stuur ik je de beste illustratrice uit Vlaanderen naar je op. Beloofd! Als ik je blogs doorneem, weet ik echt dat je over bijzondere kwaliteiten beschikt.

    In de rubriek 'wilde ideeën':
    - 'samen ontsnappen met Knappo (met diefstal van alle zuurstofflessen
    die er zijn)' (of ontvoer hem als ie niet wil)
    - neem het management en de boekhouding van je vader over (en word zijn baas!)... met alle gevolgen van dien...
    - schrijf een ziekenhuiskookboek met typische gerechten de la casa (maar dan een tikkeltje beter...)


    groetjes,

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Voor vandaag heb je het gestelde doel volgens mij iig wel bereikt: heel veel mensen hier verwachten iets van je (en kunnen niet wachten tot je die sluier eraf trekt)!
    Groetjes, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  39. no, I was the person, en yes ik heb over 't algemeen..best wel wat geduld.. en gelukkig ga ik nooit zo vroeg slapen.
    En wat vond ik het een leuke dag vandaag.Hope so dat het morgen ook weer zo is voor jou!

    Liefs,
    Ria, die zelfs de woordverificaties, wanneer je een reactie gaat plaatsen... grappig vindt, mooi scheldwoord: swastai! of; audestes, klinkt wel chique.. latijn o.i.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Waaahahahahaaa cool, Ria!
    Ik vind 'audestes' inderdaad ook een hele mooie hahaha en ik vind het nog leuker dat je (misschien door die woorden) steeds reageert!!!

    Wat ik trouwens wel kan doen, om mijn 'pain in the ass'- imago enigszins uit te wissen, is:
    MIJN ADRES hier zetten (aangezien sommigen dat vroegen waaaaaaaaaa!

    Erasmus MC
    Afdeling Longziekten
    PA/ MissPiggy
    Kamer SV-211
    's Gravendijkwal 230
    3015 CE Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  41. time passe slowly... ben uit verveling maar aan het breien geslagen...er lagen nog 2 sjaals, uit vervlogen tijden....ooit begonnen als therapeutisch middel voor moeder en dochter..er moesten nog wat draadjes afgewerkt worden... Klaar!

    nee, meid 't gaat om jou... en wat die woorden betreft, ik "bewerk" de reactie soms wel eens, of meerdere malen omdat ik nieuwsgierig ben naar het volgende woord... och ja, een beetje gestoord is het wel.
    Slaap lekker, straks, na de ontlading...

    knuffel,

    Ria
    Rakee!! en Trabai!

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  42. www.breivoorindia.nl

    BeantwoordenVerwijderen