zaterdag 23 oktober 2010

Zonder Zaterdag

Er was dezer dagen een kleine crisis over mijn al dan niet IC-waardigheid. De drukken waren al verhoogd, de zuurstof op 10 liter gezet... en still... niet echt goede lucht. Daardoor heb ik vandaag en gisteren veel dokters gezien en zo doende een theorie ontwikkeld.

Hoe dokters slecht nieuws brengen:

Ze pakken een stoel.
Schuiven die dicht naar je toe en gaan zitten.
Dan begint het gesprek dat je liever niet wilt voeren:
1. De dokters beginnen het slechte nieuws, door je naam te zeggen, gevolgd door een stilte…
2. Dan kijken ze met een doordringende, serieuze doch geruststellende blik in je ogen.
3. Op dat moment komt er altijd het slechte nieuws,
4. Gevolgd door een recht voor z’n raap- uitleg van ‘hoe we dat eens zullen gaan oplossen’.

Kijken of ik het een beetje kan, dat dokter zijn...

video

Overigens, het loopt bij mij meestal niet zo af als in het filmpje: dat zou het IDEALE scenario zijn. Bij mij volgt er meestal een 'klein meningsverschil' (lees: ruzie) over de vraag 'of dat nou allemaal wel echt nodig is...'.

Zo ook dit keer: Tot nu toe ben ik nog no where near de IC, dus WAAAA YEEEEYYY!!!

35 opmerkingen:

  1. Hahaha zo herkenbaar!! Echt heel goed filmpje:D Mooi gedaan haha! Maar fijn dat je nog niet naar de IC hoefde, maar wat willen ze nu gaan doen dan?

    xxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Miss Person23-10-10 23:24

    Hey lieverd..
    Wat kan je dat toch goed, doktertje spelen. Goed dat je ook opschrijft dat jij niet zo'n schatje bent dat 'ja en amen' zegt. Ze slepen je niet zomaar richting je 'verboden afdeling' he. Hopelijk blijf je er voorlopig weg. Maar als transplantman zegt dat je naar 10Zuid verplaatst wordt... dán weet je pas écht dat je moet.
    Maar goed, nu nog lekker niet! Zie dat je bed nog hetzelfde staat, dus ook dat heb je voor elkaar gekregen? ;)
    Slaap lekker!!
    xXx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MissPiggy,
    Wat voor soort dokter zou jij nou echt zelf zijn, dit ziet er streng maar zorgvuldig en deskundig uit, en toch wel een doc waar je enigszins mee kan onderhandelen...toch een banaandokter?
    Hoe je het wendt of keert, ze zorgen toch wel echt heel goed voor je daar in het EMC hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, mens wat moet jij toch allemaal meemaken.
    Hoop toch zo dat er echt supersnel nieuwe longen voor je komen, en dat je IC bezoek slechts ter recovery is.
    Hang in there.
    Heel veel liefs,
    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Terpie: Ik ben er dus uiteindelijk niet beland he... so: nooo worries!!!
    Maar wel heel lief van je!

    @anoniem: Hiiii, ja ik denk idd een banaandoc. Ik zou ook n banaandoc of een meloendoc willen zijn als ik doc was denk waahahaha.

    @MissPerson: Wooooohaaaaaaaaa jup, mijn bed staat nog 'gedraaid'! Hahahaa de zaalarst zei trouwens nog dat ze gister KEI-erg was geschrokken van '2 vreselijk enge maskers die op de gang rondliepen', waaaaahaha!

    @Tamara: WAAAAHAHAHA JE HERKENT EM! (Hoewel dat waarschijnlijk niet echt n goed teken is he, als slechtnieuwsgesprekken-video's herkenbaar zijn hahahah!)...
    Euhm, ja meer AB IV en verder kijken ze t nog even aan, ik voel me niet kei verrot ofzo, dus dat scheelt he. En broncho kunnen ze ook op de kamer doen dus...
    xxx!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het doktertje spelen gaat je echt verdraaid goed af. De foto's van je Halloween feestje zagen er trouwens echt heel tof uit! Je was een waar plaatje.

    Zat trouwens net naar dit nummer te luisteren en moest om de een of andere reden aan jou denken: http://www.youtube.com/watch?v=PKqAvjCy2V4. De laatste regel van het refrein negeren we maar even. Want halen ga je het!

    Liefs Door.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet sinds de foto's van gister ook eindelijk wie je bedoelt met dokter Knappo. Ik dacht meteen: owwwwww, ja!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Miss Person24-10-10 00:18

    Whahahaha. Arme zaalarts. :P Whahaha. Ze wist toch wat ze kon verwachten he?! Ik neem aan dat jouw feest hét gesprek van de dag was daar.

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey MissPiggy,

    Mooie foto's van gister. Gezellig. En je verhaal van vandaag doet me ernstig denken aan:

    http://www.youtube.com/watch?v=EbvZZsYZmEY

    Jij die op de stoel, die andere drie de dokters.

    ;-) Fijne zondag, liefs Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja en amen zeggen dat zit gelukkig niet in je karakter en je door strijdvaardigheid lig je nu nog op je eigen kamertje.
    Hopelijk kun je nog even zonder de ic stellen en kom je alleen daar als 5&6 zich aandienen.

    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hoop dat snel nieuwe longen voor je komen.
    Hoe jij er mee omgaat is grandioos.
    Je bent een KANJER. Nog even doorbijten en houd je recht.Sterkte
    Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He meis,
    Dat je door kon als verpleegkundige wist ik al wel maar nu dus ook als arts ;-)
    Hoop dat de lucht snel verbetert en je van de handige opstelling in je kamer kan blijven genieten! :)
    Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha hmm ja slecht nieuws gesprekken herken helaas maar al te goed;) Ik hoop dat voor jou ook snel nieuwe longen komen!! Ik hoop dat de ab WEL aanslaat snel!! Wat is nou ook alweer je adres want ik wil al tijden een kaartje sturen maar ben je adres kwijt!!

    xxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  14. He Djuna!!

    Oh wat vreselijk voor je! Ik hoop echt dat je niet naar IC moet! :(
    Hou vol meid! En trouwens dat filmpje echt goed gedaan! :)

    Zet hem op KANJER!!
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey Djuna,
    je kunt inderdaad zo door voor dokkter!
    Nou hopelijk hoef je niet naar de IC... Oja en ik vond je foto's van je Halloween party ook super leuk! En Dr. Knappo nu eindelijk ook gezien, maar waarom heb ik die niet eerder gezien... hij valt toch wel op.
    Liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hahaha, jij bent zo grappig!
    Hoe je je bril halverwege Het Gesprek ook nog even verder je neus op duwde. Heel Medisch Centrum West (ken je die serie nog of drijf ik je nu in onze generatiekloof?).
    Zie maar weg te blijven van de IC. Of dr. Knappo moet integraal meeverhuizen (gosh...).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. MissMorrie24-10-10 12:34

    Super, hoe jij een doc na doet!
    Je hebt de 'techniek' goed afgekeken ;)
    Hopelijk heb je vandaag een iets rustiger dagje, zonder docs en ic-crisissen!
    Xxx MissMorrie

    Ps. Whahahaha....tsja, enge maskers en outfits op de gang van de longafdeling kom je ook niet alle dagen tegen nee ;) haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Irene: Waaahahahaa Medisch Centrum West ken ik nog wel ja! Ohhhh t lijkt mij zooooo moeilijk om doc te zijn, vooral om die 'rouwface' te bewaren hahahaha! Ik moest echt zooo mn best doen om mijn lach te onderdrukken hahaha!

    @Door: Waaaauw, SUPER mooie liedjes, dank je wel! Blof is sowiso echt kei-mooi!

    Hahahaa en ik ben blij dat jullie allen nu 'kennis' hebben gemaakt met Dr. Knappo!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. geniaal filmpje weer.
    heb je goed afgekeken zo'n slechtnieuwsgesprek.
    gelukkig hoef je nog niet naar de ic. hopelijk komen nummer 5 & 6 heel snel voor je.

    liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuk filmpje, als je straks je nieuwe longen hebt (liever vandaag dan morgen!) kun je wel actrice worden, wat dacht je van een rolletje in de Co-assistent ofzo?
    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hmm eigenlijk is het heel serieus en kut, maar ik vond het filmpje zooo grappig! Hahaha! Waarschijnlijk omdat je -ondanks jouw goede acteerprestatie- er doorheen kan zien dat je er zelf ook om moet lachen!
    Nou goed, hopelijk zijn die slechtnieuwsgesprekken verledentijd en zien we in het volgende filmpje hoe dokters vertellen dat er nieuwe longen voor je zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Weet je wat jij straks moet gaan doen na je transplant? Naar de toneelschool.
    geweldig wat zet je daar weer een mooi rolletje neer.
    Hoewel de aanleiding natuurlijk knap waardeloos is.

    Gelukkig nog geen IC maar lekker op je eigen kampeerplekkie.

    En hopelijk blijf je daar tot de nieuwe longen gearriveerd zijn.

    Laat ze daar maar eens een poepie ruiken!!

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Briljant gedaan weer! Echt super grappig. Hoewel t natuurlijk niet zo grappig is dat het in werkelijkheid toch echt over jou gaat...Hopelijk blijft de IC ver van je bed (jouw bed ver van de IC beter gezegd :-)) en komen er gauw mooie longen!
    Fijne dag verder (in R'dam ook zo zonnig??)
    Liefs
    Jorine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hahahaha mijn favoriet was ook de bril movement!
    Ik hoop dat de ab snel zijn werk gaat doen zodat je alleen na je transplant op de IC hoeft te liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Djuna,
    Is de eerste keer dat ik naar je heb geluisterd. Dat vind ik best moeilijk omdat de "CF-stem" (hopelijk klinkt dit niet onaardig, want zo bedoel ik 't absoluut niet) me zo doet denken aan m'n vriendin Gala. Maar ik moest toch erg om je lachen. Je hebt echt acteertalent zeg! De "bril movement", de stiltes en de manier van aankijken zijn idd wel typsch à la dokter met slecht nieuws. En knap dat je je lachen in kunt houden tijdens het filmpje. Helaas is de aanleiding minder. Hopelijk blijf je ver van de IC en slaat de ab snel aan. En is de enige reden dat je snel op de IC ligt dat je nieuwe longen hebt!
    Groetjes, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hey Djuna,

    jij kan zo dokter worden :P, moet je zeker in Grey's anatomy mee gaan doen haha.

    was vorige week woensdag nog naar open rechten feest geweest met een paar studie genootjes. Het thema was "Oktoberfest" dat was dus synoniem voor heel veel slechte muziek dat weggespoeld moest worden met het nodige bier. Maar wel heel gezellig. Moest er ineens aan denken naar het themefeestje van vrijdag.
    Kunnen dat ook wel een keer doen en dan alcoholvrij bier :P net als de champagne en de sangria.

    xxx Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hou vol daar, het liefst natuurlijk op je gedraaide kamer, o, de halloweenparty zag er zo goed uit!MIjn moeder zei, nu moet je djuna bekijken , zij doet een dokter goed na, ook lieve groeten van haar!
    Hoop dat je een meer rustige zondag hebt vandaag met goede lucht.Wij kijken uit naar de volgende blog.liefs cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Yep zo gaat het dus altijd... Erg herkenbaar haha, al gaat het natuurlijk wel om een serieus onderwerp..( kwam dokter knappo het vertellen???) ik heb me weer t laplazerus gelachen.
    Ohhh fuckery ik ben dus vandaag niet in het zkh geweest, je zal me wel gemist hebben om te zwaaien ;) maar de papa en mama van daph brachten haar terug... aaaaaaaah.
    Volgende keer als ik in de buurt ben. Al hoop ik dat je dan al met 5&6 naar huis bent.

    slaap lekker
    dikke kus lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Lielie: En en en, tell! Heb je picc's van jullie weekend-date (Blogje? *stille hint*..)? Kan niet anders dan dat het SUPER gezelli was, denk!

    @Cobie: Hahahaha cool dat je mama dat zei! Doe je haar de groetjes?

    @Neeltje: Waahahaha heerlijk!!! Alcoholvrij bier is zo mogelijk nog GOORDER dan echt bier hahahaha! Ik hou t bij Jip en Janneke Champagne... (wist je dat jullie op de afdeling nog steeds (sinds vorig jaar) de 'Champagne-meisjes' zijn? HIIIII.
    xxx!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Haha super grappig filmpje! Ook ik moest weer zo lachen om je acteertalenten! Geweldig!
    Oh ennem Annelie en ik zijn vergeten om foto's te maken haha! Helaas...
    Sterkte en ik duim me nog steeds rot voor je nieuwe set!

    xxx Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Het stukje waar je echt even je moment neemt om rustigjes aan je bril weer goed te zetten is echt ge-ni-aal. En zo herkenbaar, en ik heb niet eens ervaring met slecht nieuws gesprekken, moet je nagaan! Maar waarschijnlijk van tv ofzo:p Het komt in ieder geval heel overtuigend over en is echt zo'n 'ik weet even niet wat ik moet zeggen dus ik doe alsof ik even heel relaxed mijn bril terugzet, maar eigenlijk win ik hier weer wat seconden mee om te bedenken hoe ik de rest ga verwoorden'-moment.
    Verder is het natuurlijk alles behalve grappig, maar gelukkig kon je er voor jezelf (en voor je lezers) nog wel een grappig momentje van maken. Ik kijk heel erg uit naar een filmpje van een goed nieuws gesprek(5&6!) met natuurlijk heel veel gejuich;)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Waaaahahahaha Marcia! You nailed it!
    'ik weet even niet wat ik moet zeggen dus ik doe alsof ik even heel relaxed mijn bril terugzet, maar eigenlijk win ik hier weer wat seconden mee om te bedenken hoe ik de rest ga verwoorden'-moment.
    WAAHAHAHAA ik had het niet beter kunnen zeggen!
    xxx!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Whahahaha uhhh ja t fotottoestel was ik vergeten, maar ik kan een plaatje schetsen....

    Bank, daph, lielie haakspullen en films, veel kletsen en nu allebei verhoging whahahahahahahahah " WE HEBBEN HET OOK ZOOOOOO DRUK GEHAD ;P) ..... thats it eik.

    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hiiiii, klinkt ZEEEEEEEER goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Haha, die BRIL :D. Bedacht me opeens dat ik t filmpje nog steeds niet had gekeken, maar echt geniaal. Heb nog nooit echt n slecht nieuws gesprek gehad, maar nu weet ik waar ik op moet letten de volgende keer ;).

    Toneelschool anyone?

    BeantwoordenVerwijderen