dinsdag 23 november 2010

De lessen van Oprah- dinsdag

Leren en leven of leren leven?

Oprah (ja ja, ik kies mijn bronnen zorgvuldig uit hahaha) zegt dat je niet kunt ontsnappen aan de lessen die God wil dat je leert.
Als je ervoor wegloopt, komen ze dubbel zo hard op je bordje.
Je krijgt steeds ‘tekens’ en als je die negeert keren ze als een boomerang terug.
Je. Kunt. Er. Niet. Voor. Weglopen.

Ik hou wel van het idee dat er een plan is voor iedereen.
Hoewel ik meer denk dat je vooral je eigen plan maakt. Maar goed.


In het licht van Oprah’s opinie, ben ik voor heel veel dingen weggelopen in het verleden.

En soms, kan ik het niet helpen, en vraag ik me af:
Wat. Moet. Ik. Nu. Nog. Leren. Voordat. Er. Een. Oproep. Komt?

Geduldig zijn? ---------- Check.
Focussen op de Echt Belangrijke dingen in het leven? -------- Check.
Bijna doodgaan misschien?
Nee! Dat stadium heb ik al eeuwen geleden gepasseerd!
In fact, ik leef dichterbij de dood dan bij het leven, als je het zo bekijkt.
Ik ben steeds 30 seconden verwijderd van de dood.
Als dat machientje van mij ermee stopt, en er gebeurt niet heeeeeel snel iets, is het voorbij.
Ik leef aan een levenslucht- slang van 20 centimeter.

Dus wat dat betreft…
Ben ik er nog niet uit.


Waar ik wel uit ben, is dit:

Bij Oprah (jaaa, de glossy-kant in mij wordt in deze blog extra belicht hahahaa sorry voor de mannelijke meelezers onder ons hahaha, JE KUNT NOG TERUG!) komen ook vaak gasten die kanker hadden en het overleefden.
Ik heb al eens geschreven over de ‘Optimistisch Denken- Mythe’.

Maar dit gaat over iets anders.

Het Dankbaarheids- fenomeen’.

Dat ding wat mensen zeggen als ze iets hebben overleefd:
‘ik ben er een rijker mens door geworden, ik ben een dankbaar mens daarvoor’.

Goed. Tot daar aan toe, kan ik het nog wel begrijpen, de ziekte of het ongeluk heeft je ogen geopend, je gaat bewuster leven, dat soort dingen.
Maar ik zou het dan eerder noemen: ‘ik ben dankbaar dat ik het overleefd heb’.

Want wat je nu vaak hoort, ook op Amerikaanse blogs (ik hoooor je denken: ‘Lees. Ze. Dan. Niet’… daar heb je een punt),
Is dat mensen zeggen: ik ben dankbaar dat ik Kanker kreeg.
Alsof de nieuwe norm is geworden: wees blij dat je ziek wordt en klaag niet, want je hebt iets moois gekregen waar je veel van zal leren en wat je een rijker mens zal maken.
Als je het zo hoort zou je elkaar al bijna voor kerst, een ziekte toewensen.

Ja dág!

Ik ga eerlijk zijn.

Ben ik dankbaar dat mijn longen zijn afgestoten? NEE.

Ik ben dankbaar voor wat daaruit voortkomt, in de zin dat ik hele bijzondere dingen en mensen leer kennen.
Ik ben dankbaar dat ik mensen op hun puurst zie, wanneer ze hier komen.
Ik ben dankbaar dat ik er nog ben, jaa.

Maar dankbaar zijn voor het Grote Ongeluk op zich?!?!
NEE MAN.

Ik ga je iets vertellen.

Vorig jaar lag ik ook ik het ziekenhuis te wachten op longen.
Precies rond die tijd vond mrs. Mamsie een knobbeltje in haar borst en tadaaa even later bleek dat ze borstkanker had en dat ze geopereerd moest worden en bestraald.

Serieus.

Toen dacht ik echt niet:
Waauw, wat een geschenk uit de hemel.
Nee, ik dacht eerder: WELKE IDIOOT heeft dat gare plan nou weer bedacht!?!



Wat ik wil zeggen is,
Dankbaar zijn, is de norm geworden, zo lijkt het.
En ik weet dat ik er zelf ook aan meewerk, maar daarom wil ik juist ook bij mijn eigen handelen een kanttekening plaatsen.

Ik denk niet dat je dankbaar HOEFT te zijn voor ongeluk dat je overkomt.
Het is natuurlijk fijn en prachtig als je ondanks Ongeluk, dankbaar kunt zijn voor wat er over is.

Maar tussen het puin, je ziel oprapen…
Ik denk niet dat dat iets met dankbaarheid te maken heeft.


Ennn dan nuuu, THA POST-AAA!





33 opmerkingen:

  1. Ha die Djuna,

    Zoals alle ervaringen in dit leven: als je ervoor openstaat levert het je wat op. Wijsheid, levensinzicht, geef het maar een naam. Ik denk, weet zeker, dat jij meer levenswijsheid bezit dan de gemiddelde 23-jarige vrouw. Maar om nou dankbaar te zijn voor de situatie waar jij inzit??? Omdat het je zoveel oplevert???
    Evenzogoed wél meer dan 286 kaartjes trouwens. En een mooi blog. Ook wat waard. Maar nog steeds niet dát.
    Ik hoop dat 5&6 zich heel snel 'aan je openbaren'. Zodat het stopt met het leren van die wijsheden en je kunt gaan genieten van hele andere, hele aardse dingen.

    Welterusten als je nog niet slaapt,
    Kuzzz Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oude filosofen (Grieken en co) hielden ons voor dat het LEVEN in zich Goed was. Gebreken of ziekten waren een te kort aan Goed dus een Kwaad. Waarom dan ook dankbaar zijn voor iets KWAAD ?
    Nog erger is dergelijke tegenslagen aanzien als een straf ! en van wie ? en waarom ?
    Dus lessen leren uit dit alles is een doekje tegen het bloeden. Lessen trek je uit foute beslissingen of domme daden. Welke les kan je trekken uit iets wat je overkomt ?
    Dus laat de Op^rah's maar prediken ter ere van de kijkcijfers.
    Niet versagen.....tot ze komen...5 & 6.

    We love yoy.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lief dapper ding ,

    Ik ben op Deze vroege morgen heel erg dankbaar voor jou woorden !
    Beetje jou gedachte, mijn gedachte idee...
    Blij dat jij het verwoord omdat ik altijd bang ben ondankbaar over te komen...
    Maar het klopt als een bus!

    Liefs lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje... *diepe zucht*. Hoe dóe je dit? Ik zit gewoon met open mond (letterlijk, gelukkig zit ik niet in de school bibliotheek ofzo) te lezen, hoe je dit nu weer flikt. Echt zó raak geschreven! Vooral: "WELKE IDIOOT heeft dat gare plan nou weer bedacht!?!" Wat een belachelijke pech hebben jullie zeg!(kleine understatement..).
    Maar hóe Amerikaans om alleen maar zo te denken. Persoonlijk ben ik een tikkeltje allergisch voor dat Amerikaanse over the top "Oh. My. Goooood." gebeuren. Maar goed.
    Bedoelde je trouwens "Oprah" ipv "Opah" (2e x) ? Of is Opah 1 of ander hip glossy programma wat even aan mij voorbij gegaan is? (wat nogal eens gebeurt..)

    Blog gelezen...mijn dag kan weer beginnen:)
    Bedankt!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Of is Opah een glossy programma waarin Opa eens flink in de metamorfose wordt gezet?! Heee leuk idee voor een programma trouwens..al zeg ik het zelf;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen een zeer goede vriendin een paar jaar geleden overleed (geen CF overigens) werd in de kerk gezegd dat God haar in al zijn goedheid tot zich genomen had.
    What the F.ck, een 27-jarig vrouwtje. Over wiens goedheid hebben wij het hier.
    Sorry, als ik hier mensen mee kwets, maar ik zie daar niets goeds in.
    Beetje zelfde idee, je zou dankbaar moeten zijn dat iemand het loodje legt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toen ik als meisje van 15 jaar een ernstig zieke vader kreeg gaf ik hem een tegeltje met de tekst:
    Niet klagen maar dragen en bidden om kracht.

    Hoe stom kun je zijn als je 15 jaar bent en alles geloofd wat er gezegd en geschreven wordt.

    Ook zo'n uitspraak is: iedereen krijgt zoveel zorg en moeilijkheden in z'n leven als hij dragen kan.
    Ja lekker, waarom moet ik zoveel dragen en de ander flierefluit door het leven.

    Het is je eigen sterke wil die je helpt om door te gaan.
    En kun je niet meer, dan is het klaar.
    Maar tot die tijd blijf je vechten op wilskracht.

    Liefs van Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rob de Jong23-11-10 09:35

    Goede morgen lieve Djuna,

    Ik heb mij met deze materie ook regelmatig beziggehouden. Wat ik hieruit heb begrepen is dat iedereen op deze planeet komt om lessen te leren. Het schijnt een van te voren uitgezet pad te zijn waar je, voordat je werd geboren, zelf mee akkoord bent gegaan. Dwaal je van je pad af, dan wordt je weer in de goede richting geduwd. Dwaal je te ver af, dan gaat het hardhandig. Dit gebeurd dan meestal in de vorm van 'tegenslagen' in je leven.

    Affijn, je kunt jouw 'ziek' zijn natuurlijk ook totaal anders bekijken. Jij hebt jouw lessen inmiddels geleerd, maar je bent hier om anderen te helpen met die van hun. Kijk eens naar het aantal bloglezers dat je iedere dag trekt. Zoveel mensen die dagelijks met je meeleven, die samen met je meereizen. Die jou in hun hart hebben gesloten. Dat is uniek! Je schudt iedereen om je heen wakker. Jouw persoonlijkheid en jou open manier van schrijven zorgen ervoor dat je mensen aan je bindt. Je zet je lezers aan tot nadenken. Tot nadenken hoe ze zelf in het leven staan. Ons bestaan draait om liefde. Liefde en compassie voor elkaar, en dat is nu precies waar jij aan bijdraagt. Dat is jouw erfenis. Jij oogst nu wat je hebt gezaaid, en dat is de liefde van ons allemaal! Ik heb het al eens eerder in mijn aanhef gebruikt: je bent een engel.
    Lieverd, jij bent onsterfelijk, en het levenspad wat jij bewandeld is bijzonder moedig!

    Even wat anders nog.
    Ik moet zeggen dat ik in het verleden regelmatig met mijn vrouw meekeek naar Oprah. Vooral de afleveringen met dokter Oz vond ik bijzonder interessant. Ik ben een man, maar wel met de longen van een jonge vrouw van 17. Zou dat misschien schelen????

    Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha,

    Ik heb wel eens gelezen dat de Paris Hilton's van deze wereld geloven dat God ze beloont met rijkdom omdat ze zo extra, extra bijzonder zijn (en niet omdat hun vaders toevallig iets kunnen waar je stinkend rijk mee wordt). Ach ja, wel rijk maar niet dankbaar.
    xxx Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Djuna,

    Toen ik net je tekst las, dacht ik:
    "Oeps, eerst even een bakje koffie doen". Pittig stukje, zal ik maar zeggen. Mooi gezegd weer.
    Ik zit meer op jouw lijn, denk ik. Al dat gedoe over Dankbaarheid neueuh... Persoonlijk heb ik niks met lot, God of wat voor opgezet Plan dan ook. Voor mij is het meeste toeval, een kwestie van geluk of pech hebben. Maar ik ben dan ook een exacte wetenschapper :-) (niet meer praktiserend).
    Dat uit pech een hoop boeiends en moois voor ons kan voortkomen illustreer jij hier iedere dag. Maar liever zou ik dan dit niet lezen, omdat dat zou betkenen dat jij gewoon een gezonde meid was die aan studie of werk was en op zoek was naar een leuke vent. Of what ever ...
    Ik las laatst bij jou ergens dat je gestudeerd hebt? Wat deed je voor studie/opleiding?
    groetjes
    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Morning!!!

    @Marcia: Hahahaa je hebt gelijk! Ik heb em ff veranderd, de Opah...

    @Elly: Eerst PABO maar ik werd ziek van de kiddo's (how surprising) en daarna Nederlands Recht in Nijmegen whahaha maar daar moet je je niet teveel van voorstellen. Ik vond het heeeeel leuk, maar ik ben niet verder gekomen dan het 1e jaar, toen ging ik in ZH land wonen hahaha

    @Rob: ik vind dat ook wel een mooie gedachte dat je op aarde bent om iets te betekenen voor anderen ofzo. Dan voelt het niet zo zinloos he...
    Maar je moet het toch zelf invullen denk ik.

    Ik las in je stukje boek dat je echt MEGA veel van je donor weet... voelt dat niet raar?

    Ik denk trouwens niet dat die hele dankbaarheids- kwestie perse gerelateerd is aan geloof in God...
    Meer hoe het wordt uitgelegd in de media enzo.
    Maar goed iedereen denkt/ gelooft het zijne, dat is ook mooi toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb andersom wel eens moeite met dat dankbaarheid-dankzij-mijn-ziekte-ging-ik-alles-anders-bekijken fenomeen. Want ik (gezond) vind nú al de Kleine Dingen in het Leven het belangrijkst. En probeer van alles zoveel mogelijk te genieten. (Ook door teksten als de jouwe, natuurlijk). En dan denk ik weleens "als mij nou eens iets mocht overkomen *even afkloppen* wat moet ik dán? De onbenullige dingen gaan waarderen?" Het klinkt zo vaak alsof je iets verschrikkelijks moet overkomen *klopt weer af* om je de ogen te doen openen voor het Goede Leven. Dat dat het is wat je dan cadeau krijgt. Nee hoor, ik ben een nieuwsgierig kind en heb mijn cadeautjes nu alvast uitgepakt...

    Ik wens je dus lekker veel onbenulligs voor vandaag :P (naast 5&6 natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey Lizette!
    Dank je voor je reactie. Ik snap je punt heel goed, inderdaad net of we elkaar een ziekte als cadeautje onder de kerstboom zouden gunnen 'want dan gaan je ogen open'.
    Hahaha en het lijkt mij TOP dat je je cadeautjes alvast hebt uitgepakt yeeeyyy!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Rob de Jong23-11-10 11:27

    Hoi Djuna,

    Bij toeval weet ik heel veel over mijn donor. Ik ben op de 14e januari getransplanteerd. Dat was precies op mijn 45e verjaardag. Toen ik een paar maanden na de transplant aan het werk was in mijn zaak, kwam er een bekende klant binnen. We raakten in gesprek, en hij vroeg of ik iets wist van mijn donor.
    'Alles wat ik weet is dat het een jonge vrouw van 17 is' zei ik. Hij dacht na. 'Jij bent opgeroepen op de 13e januari.......is jouw donor niet dat meisje uit.... Mijn vrouw is politieagente, en zij is bij het ongeluk geweest. (geschept door een auto).
    'Kijk maar eens op internet, daar vindt je vast nog wel een krantenberich.
    Zo vond ik alles van haar. Meer dan 80 foto's, een herdenkingssite, haar Hyves pagina en drie you tube filmpjes waarin ik haar zie lachen, dansen en praten. Ook zie ik filmbeelden van de plaats van het ongeluk. Heel bizar! Ik heb vreselijk gehuild daarna, maar ik ben zo blij dat ik weet wie het is. Er staat een foto van haar op de salontafel, en ik kan haar nu bij naam bedanken. Het doet mij bijzonder goed om dit te weten. Later heb ik een dankbrief aan haar ouders gestuurd. Ik heb ze (nog) niet verteld wat ik weet, maar in een lange reactie terug kreeg ik 100% duidelijkheid. Als je het interessant vindt, dan stuur ik je het hoofdstuk waarin ik tot die ontdekking kom.

    Lieve groet van Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Miss Piggy
    Woorden van jou waar ik weer helemaal achter sta !!!

    En gisterenavond de tekst van Yang:
    "....en vechtlust is heel belangrijk en dat heeft Roy. Als we hem nieuwe longen geven dan blijft hij leven, dat weet ik zeker."
    En Christina heeft gelijk, dát weet ik zeker.

    Je draadje van leven naar dood is dun, maar is wel ijzerdraad. Liefs Rietje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nog even wat aan je schrijven, na 'uitslapen' (doe ik nooit echt) en wat schoonmaakactiviteiten:
    Ken je Dick Swaab? Moet je niet de populaire info bekijken, want die staat bol van de weerzin tegen zijn ideeen. Hij wordt verguisd in sommige (meeste) kringen. Maar....ik vind 'm wel erg goed.
    Zet met z'n onderzoeken (= reeele wetenschap) de wereld aardig op z'n kop. Zoals rechtspraak, gezondheidszorg en leren (dus onderwijs...). Zijn onderzoeken wijzen rechtstreeks naar een andere orde in de samenleving. Laatst stond er een heel stuk in 'de Groene'. En kijk:

    http://player.omroep.nl/?aflid=10289858

    Aantekening: ik hou van logisch van analytisch denken en dat is tevens een sterke kant van me. Dus ik hang meer naar bewezen wetenschap, en Swaab loopt voorop. Hoewel alles nog in de kinderschoenen staat.

    Fijne dag, liefs,
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Sorry, natuurlijk logisch EN analytisch denken

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goedemorgen lieverd...

    Ja waarom ligt de een zn bord zo vol en heeft de ander dr niets op liggen?
    Tsja dat blijft de levensvraag..
    Tsja ben je blij dr mee? Of ben je blij dat je nu weet wat je toen niet wist?
    Ik heb het me ook vaak afgevraagd,wat ik ooit had misdaan om dit op mn bordje te krijgen.
    Maar helaas krijg je daar ook niet echt antwoord op,dus roeien we met de riemen die we hebben.
    Nu zijn ze kort maar we hopen alle dagen op van die mooie lange die we dan zelf kunnen versieren.

    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. PS, de tweede helft van de reportage is echt heel interessant
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hey Jo!
    Ik zal eens gaan kijken...

    @Rietje: WAAAA ZO LEUK dat je uit grey's quote!
    En ijzerdraad RULES hahaha!

    @Rob: Zou ik wel heel leuk vinden om dat deel ook te lezen, als dat mag?
    Ik heb je kaartje gekregen, super lief! Je kan alleen niet langskomen, ik heb een strikter beleid nu met bezoek ivm infecties..
    Maar wel heel erg lief!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja, wat moet ik hier nu weer op zeggen. Een IJZERSTERK stuk, net als je levensdraadje? Verzorg 'm dan maar goed, zodat het niet gaat roesten ;).

    Btw: Prachtig liedje, van de Cardigans. Ik vind hun andere muziek ook erg mooi!

    xx, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey Djuna,

    Ik lees ook weleens dat er mensen het niet erg dat ze cf hebben en ik hoop dat ik niemand kwets maar ik had het liever niet gehad en een gewoon leven geleid maar daar denken we niet allemaal hetzelfde over.

    X Scary Man

    BeantwoordenVerwijderen
  23. En alweer een heel erg rake blog. Wauw.

    Wist je al dat je blog een zoekterm is op Google? Hoe gaaf is dat!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Weer een super mooie blog!
    Van kleins af aan ben ik al blij met kleine dingen in het leven, de gewone dingen in het leven en ik genoot/geniet er met volle teugen van...mensen zeiden dan heel snel: dat kan je omdat je ziek bent...uhhhh...geen idee, ik doe het en weet niet waarom ik het doe natuurlijk heeft het ziek zijn misschien wel invloed daarop, maar misschien doe ik dat wel omdat ik ik ben?

    Weer heel veel sterkte meis!!

    Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Miss Person23-11-10 17:09

    Nou ik weet dan niet wat God jou aandoet hoor. Sorry hoor, maar een re-lotx zowat bínnen een jaar. Dan kan je niet van geluk spreken. Gelovigen zullen mssn denken "hij denkt dat ik het aankan. Hij zal doen wat goed voor mij is"... nou echt niet. Hij mag dan nou wel eens ophouden. Dan stuurt 'Hij' maar eens longen 5 en 6 en gaan die het gewoon goed doen. Jouw portie drama heb je al honderd keer gehad.
    Niemand kan jou dit ziekenhuis/drama-leven gunnen. Dankbaarheid... dankbaarheid voor je ziekte. Sorry, ik vind dat toch niet matchen.

    Wel super muziek erbij! Ik laat m mooi aanstaan! En straks nog meer muziek daarvan youtuben! :D

    Love you! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  26. MissMorrie23-11-10 18:35

    MissPiggy en MissPerson Rulessss!!!
    I love you girls!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  27. God heeft denk ik last van een identiteitscrisis. WHY THE HELL zou hij anders van die achterlijke plannen uitvoeren? Mijn tsjah.. God, hij snapt er niks van. Arme arme man..

    Zou hij dit dan ook denken?
    'but it was not your fault but mine
    and it was your heart on the line
    i really fucked it up this time
    didn't I, my dear?'
    Haha.. Mumford & Sons rules!

    Maar goed dat jij daar van die wijze levenslessen uit kunt trekken, dikke dikke respect weer dear! En ohja, super dat mijn kaart aan jou op tha picture staat! I like!
    Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dat is apart.. Heb je dan toevallig Recht gedaan op universitair niveau 2 jaar geleden ongeveer? Mijn toenmalige vriend zat namelijk een keer in college en smste me toen dat er iemand dichtbij zat die net zo hoestte als ik. Hij heeft het later aan haar gevraagd of ze CF had en dat bleek inderdaad zo te zijn!
    Zou wat zijn als jij dat geweest was haha!
    x Rosan

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lieve Djuna,
    Leven = Leren en het dat liefst zo lang mogelijk!
    De dingen die op je pad komen, kies je meestal niet, wel doet het altijd iets met je, je ontwikkelt je eraan, soms zijn het positieve ervaringen en soms negatieve, toch ontwikkel je maar door... maar dankbaar voor de negatieve ervaringen, ik zal daar nooit dankbaar voor zijn en zeg ook altijd dat, hoe wijs ik er ook door worden zal, dit liever niet meegemaakt zou hebben. Dan maar minder sterk en wijs...
    Hoe wijs en dankbaar moet je zijn?
    Wat jou betreft... meer dan genoeg lijkt mij, 't wordt hoog tijd om zoals Jo zegt te kunnen gaan genieten van de normale dingen en ik ben het eens met Maarten.
    Niet dat het belangrijk is hoor met wie je het eens bent... maar als ik God was... en jij was, bent een engel, zoals Rob zegt, dan had je geen CF gehad, ik denk niet dat God of wie of wat dan ook hierover beslist.
    Lieve Djuna, hou vol meid, ik vond het wederom een krachtig blog, weer veel stof om op te kauwen en te herkauwen...

    Heeeele dikke zoen,

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hee zus ;-)
    Was weer een enerverende middag haha! Ik val steeds met mn neus in de foto's!!
    Heeft Miss mam het reservoir netjes bijgevuld? Moet dan echt steeds weer aan die ene keer denken. Enne..toch knap dat ik dat kan met die infuuspomp he? haha.
    Was weer gezellig!!
    See you tomorrow!!! I hope so!!!
    Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  31. OMG ROSAN!!!
    Ik herinner me die jongen nog!!!
    Jaaaa hij zei dat zijn vriendin CF had enzo en of ik dat had omdat ik zo hoestte!!!

    HOW BIZAR!!!

    @Pauline: Haaaaaa zus! Was zeker gezelli! Enneuh, t waterreservoir is gevuld hoor, dus je kan met een gerust hartje gaat slapen. HIII.
    xxxxxxxxxx!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hahahaha wat grappig! Is de wereld toch klein ;)
    Bij deze mijn excuses nog dat hij dat zomaar kwam vragen, mafkees ;)

    Slaap lekker! xx Rosan

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Waaahahaa Rosan, ik vind dat echt ZO grappig!!!
    Jij ook lekker slapen!
    x

    BeantwoordenVerwijderen