dinsdag 9 november 2010

Dealer van auto's- dinsdag

‘Nee dank u, ik hoef geen airco’.

Ik weet nog dat ik mijn auto kocht.
Bijna een jaar geleden was het.

Een rode Citroën C1.

Ik ging naar de Citroën- dealer en zag daar mijn pareltje staan:
De auto die mij overal zou gaan brengen,
De auto waarmee ik roadtrips naar Italie zou gaan maken.
De auto waarin ik met MissMorrie en MissPerson keihard zou gaan zingen, onderweg naar het strand.
De auto waar ik mee ging leven.
Die mij naar opleidingen, concerten, feestjes zou gaan brengen.

Ik zag -em, en zei tegen de Auto-man: ‘Die neem ik’.

De goede man was erg verbaasd:

‘Euhm, ok… maar euhm, wil je niet nog even verder kijken?
Wil je niet weten wat –ie allemaal kan?
Wil je niet weten wat –ie kost?
Hoe zuinig –ie is?
Of je misschien toch niet een andere wil?
Een proefritje misschien?’.

Dat proefritje heb ik gemaakt, maar besloten had ik het al.

Toen ik terugkwam sealden we de deal:

‘Wil je er een airco in?’, vroeg de Automan.

‘Nee. Dank u. Ik hou niet van airco’.

‘Waarom niet, als ik vragen mag?
Dat is een hele goede toegevoegde waarde als je -em weer wilt verkopen hoor!’, sprak de Automan met zijn meest enthousiaste stem.

‘Ik wil –em nooit verkopen’.

‘Weet je dat zeker? Misschien wil je wel een grotere in de toekomst?
Hoe lang ben je van plan om erin te gaan rijden dan?!?!’.

‘Tot in het einde der dagen, meneer’.

‘Goed dan…’, zei de Automan, enigszins uit het veld geslagen.
Ik weet zeker dat hij nooit zo snel een auto had verkocht, laat staan eentje ZONDER airco.
En zeker niet aan een klein meisje dat kwam binnenhuppelen op haar hoogste hakjes en haar winterse jurkje met dikke maillots eronder.

Maar ik wist het gewoon.

Ik wil alleen wat ik NU nodig heb.
Ik wil niet iets met het oog op de kans dat ik het weer ga wegdoen of verliezen.
En ik ben heel blij dat ik geen airco heb laten zetten in mijn racemachine.
Dat had ik niet nodig.
Op pad gaan, in de wereld staan, dat had ik nodig.

Zo is het ook gegaan met de eerste donorlongen.
Toen ik die kreeg, was ik van plan er tot in het einde der dagen mee te doen.
Zeker, méér dan zeker wist ik, dat ik nooit meer long-problemen zou gaan krijgen.
Ik wist zeker dat ik geen airco hoefde te installeren, omdat ik ze nooit, nooit meer weg zou doen.
Ik hoefde geen ‘back up plan’, geen ‘ja maar stel dat je andere nodig hebt’.
Dat bestond niet.
Ik wilde DIE longen en geen enkele andere.
Ik zou met ze de wereld ingaan, roadtrips maken…

En nooit of te nooit zou ik ze wegdoen.

Maar nu… ben ik met elke vezel in mijn lijf aan het wachten tot ik ze weg mag doen,
Om mag ruilen.
Betere mag krijgen.
Misschien een setje dat wél ingebouwde airconditioning heeft.

En toch…
In mijn auto hoefde ik geen airco, want ik ging –em nooit inruilen.
Dat is nog steeds zo.
Ik heb nog steeds kans dat ik dat wagentje eindeloos ga gebruiken. En er road trips mee ga maken.
Alleen niet met de longen die ik toen had.

Want ik weet heel goed wat ik NU nodig heb.

En dat kan niemand mij geven.

Ik heb maar 1 wens.
Ik hoef maar 1 kans.

En als ik die krijg…
Gebruik ik –em, tot in het einde der dagen…



41 opmerkingen:

  1. Wat een mooie blog weer!! Voor je het weet kun je weer lekker racen in je mooie autootje!!
    Ik herinner me nog hoe trots je was toen je vertelde dat je die auto had gekocht en ik weet zeker dat je straks net zo trots er weer in zal rijden!! Slaap lekker xxx
    PS: ik kom ws woensdag of donderdag, laat het je nog weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heey Pauline!
    Gezelli!!!
    Succes deze week he, zie je woe of donderdag dan... YEEY!!!
    xxx

    PS: Heb je gehoord dat Mw v I. getransplanteerd is vanavond?! WAAAUW HE!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ik zag het net bij de reacties van gisteren staan, echt goed!!!!
    Thanks! Moeten morgen op een middelbare school een les geven, je hoort er van de week meer over :)
    Truste xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij gaat "tot het einde der dagen" met je "nieuwe setje" in je knalrode wagentje "zonder airco" roadtrips maken all over the place, keihard zingend met Miss Morrie en Miss Person!!!!
    Met die 1 wens wachten met jou nu "dindag 9/11/10 om 0.45" al je blogvrienden!!!!
    Love you.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je dat weer mooi geschreven. Wow!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laat die ene wens van jou en ons allemaal heel snel komen.
    Dat je weer verder kunt gaan met genieten in je rode wagentje.
    Liefs Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie woorden weer deze dag!
    En je autootje...die wacht hel geduldig op jou om samen tot in het einder der dagen met jou te rijden!!
    Een open dak is wel een optie....zodat iedereen het kan horen!!!!

    Liefs Regina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heeeee,
    mag ik niet mee op roadtrip?? Oké, eerst 18 worden, ik zeg niet dat ik in één keer slaag voor mn examen, maar dan mag ik toch mee?
    Weet je trouwens dat er in die hele knoest van een boom, nog maar één blaadje hangt.
    Leuk he?

    xxx MissSiss
    P.S. "You know, we don’t have to do the thing."
    "Oh, we can do anything you want."
    "No, the thing... exchange the details, pretend we care..."

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie blog weer...
    Toen ik hoorde dat mijn zoontje CF heeft (met 3 weken), dacht ik: ´neem hem meteen maar weer mee. Hoe kun je nu van me vragen te gaan houden van een kindje dat ik weer moet afstaan?´. Later realiseerde ik me dat dat het leven is. Je wordt geboren en je gaat dood. Hopelijk op een respectabele leeftijd. En ik vind de gedachte dat ik hem zou overleven nog steeds afschuwelijk, maar ik kan me niet meer voorstellen dat ik dat ooit heb gedacht. Ik wil hem zo lang mogelijk bij me houden.
    Groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. lieve miss piggy...

    Ik had een grijze c1 met airco....,het liefste lekkerste leukste en zuinigste autootje dat er is....
    maar omdat mijn longfunctie een nieuwe mijlpaal had(naar beneden) en er de transplantmannen bezoeken bijkwamen heb ik hem ingeruild voor een peugot206+....met airco (niet dat ik die gebruik he maar ja t verkooppraatje he) en de gedachte dat er meer snelwegkilometers bij zouden komen..
    Longen 3& 4 pasten bij jou en je rode autootje,maar jij bent gegroeid en 3&4 groeien helaas niet meer met je mee..
    Nu ga jij voor 5&6 en wie weet hoort daar idd een rode cabrio bij en kun je daar de mooie reisjes die je in je dromen al allemaal gepland hebt wel gaan maken...

    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemorgen Miss Piggy, Ik zit op de bank sprayapparaatje staat klaar op de tafel, mn hondje naast me, kopje thee op en dan de laptop op schoot en het blog van U openen. Ja zo gaat dat tegenwoordig.
    Ik zie je al helemaal voor me, je nagels net zo rood gelakt als je autootje, ramen open en de wind door je haar. Radio hard en ik zie een lachende zingende Miss Piggy.

    Fijne dag, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi stukje weer, Miss Piggy. Maar hoewel je me vaak ráákt met je stukjes (zoals je zoveel mensen raakt) verbáás je me vandaag... een ROOD autootje???
    Ik had me bij jou toch echt een ROZE exemplaar voorgesteld :D:D
    met lieve groet, Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En de kids maar smeeeeken : "tante" Djuna, mogen we please je autootje wassen vandaag?....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hahaha, Marlies! Ze hadden geen roze helaas. Dus toen paste deze nog t beste bij mijn nagellak he... waahahaha!

    @Els: Haaaa cool! Lijkt me heel gezellig, jouw ochtendritueel. Geef je je hondje ook een knuffel van mij?

    @Jootje: Peugeot is ook leuk idd! Maar 206 is te groot voor mij hahaha! Bevalt de airco?

    @Mirjam: Bedankt voor je mooie reactie. Ontroerd mij wel eigenlijk...

    @MissSis: Waaaa tuurlijk mag jij mee kind!!!
    Jij mag als eerste mee!
    "George, we have to become do-ers..." (Izzy staat op)
    "Ohhhh you mean, RIGHT NOW?!?!".
    Heb je t gister gezien? McDreamy was wel weer helemaal de hero he... hahaha!

    Goed dagje voor iedereen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je had vandaag toch geen tijd???
    Maar okè de dag is nog niet om natuurlijk.
    Dus longen, kom maar op, Djuna wil graag de wereld ontdekken in haar rode scheurmonstertje ZONDER airco.
    Zoveel is dat toch niet gevrgaagd.

    Nu niet zo aarzelen, ze heeft al lang genoeg gewacht hoor.

    De auto staat startklaar, de tank zit vol benzine.

    Nu moet alleen de accu van Djuna even vervangen worden.
    Wie gaat deze klus, liefs vandaag nog, even klaren?

    Denk aan je Schumi/Djuna

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Miss Person09-11-10 10:39

    Misschien kunnen we gewoon tegelijk met missSiss op de trip gaan? Dat past wel. Zetten we er gewoon een dakkoffer op (ik wil wel kleren meenemen natuurlijk). Alleen mag ze niet zo mooi zingen hoor, anders is het niet eerlijk. Hahaha.
    Echt fijn voor de mevrouw van beneden! Is alles goed gegaan? (neem aan dat jij die info wel hebt? :P)
    Nou hopen dat jij morgen geen tijd hebt. :)
    (L) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. goeiemorgen lieverd!,
    Wat weer een mooi stukkie, de luchtigheid van een C1, doorspekt met de zwaarte van de verwachting van een nieuwe set 5&6.
    Deze onderdelen zijn in de maak, de productie laat nog even op zich wachten, het luistert nauw, het komt heel precies, vandaar toch?
    De wachttijd nu,levert hopelijk straks de zo gewenste qualitytime, om veel en lang te kunnen rondtoeren in dat heerlijke autootje, met wie je maar wil!
    ( enne... ik spreek uit ervaring; het is een gaaf wagentje, zit heerlijk en is lekker fel, en ik heb hem verteld dat ie zich heel netjes moest gedragen...in afwachting van de terugkomst van z'n oorspronkelijke bestuurder, die hem tijdelijk even uitbesteed heeft aan een goed doel..)
    liefie, zet em op vandaag

    "le vent nous portera"

    vandaag is het overigens een beetje windstil hier...

    knuffel, ook voor the familymembers!

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie blog weer idd. en ZO waar!!!
    Ga ervoor tot t eind der dagen!! en dat gaat nog heulllll lang duren.

    ik was weer is in slaap gevallen gister bij grays. ik ga toch maar straks weer de dvd box kopen.
    jeeej

    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Haaaa MissPerson: Ben ik t wel mee eens, als MissSis gaat beginnen met dat nachegaal-gezang van haar... she blows us all away...
    VALS moet het zijn! Waahaha!

    Enneuhm volgens de laatste info is ze op de IC en gaat het tot nu toe goed.
    Maar ja, de meest actuele story kan ik je nog niet tellen, niemand had nog nieuwer nieuws helaas...
    ECHT FIJN voor dr he! woooooooohaaaaaaaa!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heb je dat toch weer mooi geschreven. Een luchtig stukje, met een serieuze boodschap er onder. Ik zou het je niet nadoen.

    Xx, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Lielie: AAA JAMMER MAN!
    T was zooo mooi gister!!!

    Maar groot gelijk, ik wil die DVD ook hahaha!
    Voor kerst ofzo..?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. missesPP&M..neem zangles...a capella, close harmony, stemscholing, dan kan miss siss gewoon meerijden...bovendien VALS in een C1, Citroen numero un, daat paasst niet hoor. dat mag je em niet aandoen.
    en volgens mij is er wel weer behoefte aan een leuke, jonge-vrouwen groep.

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  23. MissMorrie09-11-10 11:47

    Haha! Zangles....uhuh...ik kan het wel gebruiken, maar denk dat dat mij niet bij het niveau van Yumi kan brengen! :P
    Het lijkt me wel leuk hoor om gezellig met z'n allen in 'fiets' gepropt een roadtrip te gaan maken! Moeten we van tevoren wel eerst even naar de wc gaan he...ik kan me namelijk nog vaag zo'n lachstuip-zeer-langzaam-rijdend-autoritje herinneren! ;)
    Fijn dat het met de mevrouw van beneden redelijk goed gaat op de ic! Altijd fijn om te horen!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Gewoon supermooi geschreven!!
    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ja die Yumi...die kan wat...daar horen we vast nog wat van .."later"... en dan little miss siss als backing vocal, heeft ook zo'n mooie uitstraling...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heejs lieffie,

    Schitterend geschreven!!!
    Ik hoop dat je heel vlug krijgt wat je NU nodig hebt en van je aatootje kunt gaan genieten tot in het einde der dagen!!!

    Liefs gertie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Goed idee, geef ik hem aan jou en jij aan mij whahhaha.
    :L
    Xxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel mooi geschreven.Misschien mag ik ook een keer mee rijden anders rij je maar met mij mee samen op controle,ik kan alleen niet zo goed zingen maar dat mag jij dan doen met je nieuwe longen!En ik heb wel airco.

    XXX Scary Man

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ja zangles is zeker geen slecht idee (vinden de buren )!!!hahahahahahaha.Maar nog beter is dat roooooooode scheurmonster weer de straat in zien te rijden met ALLE Missen aan boord.Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi KANJER.
    Geweldig zoals jij het vandaag weer bij ons binnen laat komen.
    Heb niets toe te voegen aan al jou mooie woorden, en die van alle reacties hier boven.
    Hou moed...ze moeten komen 5&6 om jou de kans te geven weer te genieten van het leven i.p.v. te moeten vechten.
    Hier steken we een kaarsje voor je aan en duimen even extra veel.
    Liefs Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik begon deze blog te lezen, niet met het idee dat ik er kippenvel van zou krijgen. Maar het is gelukt, kippenvel alom. Wat schrijf je toch geweldige blogs!!

    Ook wij blijven voor je duimen!

    Dikke knuffel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. He djun!!

    wat een goed nieuws van mw. van I!! Ik wist dat nl nog niet!
    Hopelijk gaat alles goed!
    Nu jij nog!!!
    Mooie blog weer!

    xx liselot

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mijn dag begint met jouw blog! Meid wat ben jij een kanjer en zet hem op!! Ik duim hard voor je !

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Beste juffrouw Biggetje! ;-)

    En wederom raak je me enorm met je blog. Ik sta versteld van je weerbaarheid en je ongelooflijke vermogen om hoe dan ook positief te blijven en overal de goede dingen uit te pikken.

    Afgelopen vrijdag was ik in Groningen op een symposium over 20 jaar longtransplantatie (het is je werk of het is het niet, hè) waar een jonge meid van 25 haar verhaal vertelde. Ook getransplanteerd, ook chronische afstoting, en gelukkig een retransplant gehad. Alles 10 jaar geleden. Ze deed me aan jou denken, een echte vechter die, zodra het ook maar een beetje kan, danst in het allerkleinste straaltje zon in plaats van schuilt voor de regenbui. Voor haar is het helemaal goed gekomen, is inmiddels zelf dokter (!).

    Ik hoop hoop hoop zo enorm dat er voor jou heel snel een prachtige set longen beschikbaar komt!

    Heel veel lieve groeten vanaf de andere kant van transplantatieland.... (iemand moet achter een bureau zitten en beleid bedenken, dat ben ik dan maar.)

    Nande

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ha Djun,
    k Herken het gevoel van overmatig geluk als je voor t eerst een eigen autootje hebt! k Heb eind juli een Fiat Seicento (grijs, mét airco, maar dat was toevallig :-)) gekocht en ik kan m'n geluk er niet mee op! Hij brengt me op plekken waar ik anders niet (meer) zou kunnen komen :-) k Hoop ontzettend dat voor jou ook weer de tijd zal aanbreken dat je in een eigen auto (je koopt dan wellicht een grotere :-)) kunt gaan rondrijden en genieten van alle dingen van het leven!
    Fijn dat er weer een transplant plaatsvond, hopelijk ben jij de volgende in t EMC (k gun het overigens ook aan de andere EMC-ers die op de lijst staan, en trouwens aan alle! wachtenden!)
    Supertof dat je de verjaardag van I zo hebt opgeleukt, ik heb me meteen als volger van haar blog aangemeld, nu ken ik haar ook een beetje :-)
    Meid, t goede, fijne dag en succes met alles!!
    Dikke knuf
    Jorine
    PS ga je blogs missen hoor als je ooit besluit minder te gaan schrijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hallo,

    Super mooi geschreven, jouw texten helpen me om de ziekte beter te begrijpen.

    Ikzelf ben studente product ontwikkeling en probeer cf beter te begrijpen om een nieuw toestel te ontwikkelen dat helpt bij de kinesitherapie, misschien zie je het zitten om een korte vragenlijst (10 vragen) in te vullen om me te helpen?

    https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dGM1WEhiSEtYTm5OeW5pYXhNa3VJVHc6MQ

    iedereen die wil helpen een nieuw toestel te ontwikkelen mag natuurlijk de vragen beantwoorden!

    alvast bedankt !
    Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Fijn om bovenstaande verhalen te lezen over retransplant, is er ook iets als een gemiddelde wachttijd?

    IK zie jullie al in je rode autooje gaan , er is een geweldige roadmovie met een roze cadillac,alleen ben ik zo slecht in namen,het speelt zich af in denemarken, die is zo leuk, mijn buurvrouw weet het wel thelma en louise?
    Een gokje.We zoeken het op.
    En een fijne avond nog en duimen..........
    Liefs cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Liselot: Laatste nieuws over mw v. I: Gaat allemaal stabiel (AFKLOPPENN!).

    @Nanda: WAAAAAAA bedankt voor je supportive verhaal!
    Hoe bijzonder dat ze nu dokter is!

    @Jorine: OHHH dat autootje is ook zooo schattig! Welke kleur?

    @Emma: Leuk dat je ook leest! Ik heb je test ingevuld hoor! (ben trouwens wel benieuwd wat IPV is, stond bij 1 van de keuzemogelijkheden, maar k heb er nog nooit van gehoord..)

    @Cobie: Euhh ja gemmiddelde wachttijd voor HUI daar ben ik lonnngggg time overheen hahaha.
    Komt door de maat he... Maar ja.
    Jij ook n fijne avond!!! (Hoegaatie met je griep?)
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Miss Person09-11-10 21:29

    Ik denk dat wij maar nooit singstar meer bij mij thuis moeten gaan doen? :P

    Ach ja, we gooien wel ff oordoppen door de brievenbus van de buren, want als nummers 5 en 6 er zijn... gnagna... dan kunnnen ze zich bergen.

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat is dat nou?! Het is 0:01 en er is nog geen nieuwe blog?:O (just kidding uiteraard;))

    BeantwoordenVerwijderen