donderdag 18 november 2010

en Dat is- donderdag

Soms weet je het gewoon.
Sommige dingen, die weet je gewoon.

Maar je verbergt ze, totdat iemand ze uitspreekt.
Totdat ze werkelijkheid worden, ook al zijn ze dat al.

En het gekke is; je voelt die woorden, die crisis- ramp- woorden, al een tijdje in de lucht hangen.
Je weet al dat ze bestaan, het is alleen nog wachten op het moment dat iemand ze uitspreekt.

Ik weet nog goed, hoe de Transplantman de rouwface-woorden, de onvermijdelijke woorden, die mijn leven gingen veranderen, uitsprak:
De Transplantman liet tijdens mijn wekelijkse poli-bezoek al stilletjes het bommetje, voorzichtig vallen:

‘Djun… als dit zo niet verbetert, als we je longfunctie niet meer goed omhoog krijgen, dan euhm, moeten we eerlijk zijn tegen onszelf.
En ons afvragen of we…
Of we je Transplantatie wel als gelukt mogen beschouwen.
Want ik weet wel dat je nu heel erg blij bent met je nieuw verworven vrijheid en dat je van alles aanpakt, maar…
Ik denk dat je misschien ook wel, heel diep in jezelf, baalt van hoe het nu gaat.
Dat je weer zuurstof nodig hebt enzo, daar kunnen we eigenlijk niet tevreden mee zijn hè’.

En hij deed er nog een schepje bovenop:
‘misschien moeten we gaan denken of we…’

Ja…? Of we wat?!?!?!
(of we... een tijdelijke vakantie moeten nemen, een nieuwe boot moeten aanschaffen? Of we.. WAT?!?!)

Of we… het niet nog een keer moeten doen.

Wat nog een keer moeten doen?!?!?

Nieuwe longen…

En ik was ZO kwaad.
Zó kwaad.
Ik heb die lieve dokter toen gezegd dat hij beter als een speer dit kon gaan oplossen want dat ik NOOIT van mijn leven, nooit van mijn leven, nog een keer een Transplant wilde.
Punt. Klaar. Uit.
En als dit het zou zijn, de lucht waarmee ik het moest gaan doen…
So be it.

Later, nog zo’n gesprek met de Transplantman.
Het was na de S.olumedrol-kuur (intra-veneus anti-afstotingsmiddel) die, behalve van mij een Michelinmannetje te maken, niks had gedaan.
Dat was het moment dat de Transplantman en ik, verslagen voor ons uit keken en hij aandrong op toch nog een Transplant, en misschien gelijk HU plaatsen.

Ik kan zelfs nog de geur terughalen van dat moment.
Het was een mooie lentedag.
En het rook naar: ‘Vifit rood fruit’, op die dag, op die dag dat alle moed mij in de schoenen zakte, rook het naar ‘Vifit rood fruit’.


En gisteren,
Was dus de Broncho.
En serieus, eigenlijk was –ie hartstikke goed.
Geen delen die echt dicht zaten, niet veel slijm en geen crisis-ontsteking te zien.
Dus zou ik heel blij moeten zijn.

En toch is dat niet, echt.

Ik had een soort van, een tiny tiny- beetje, mijn hoop gevestigd op die broncho.
Ergens hoopte ik dat het toch iets simpels zou zijn, iets wat de Transplantman dan vakkundig zou kunnen verwijderen of verbeteren en waardoor ik terug kon naar, in ieder geval, hoe het vorige maand ofzo was.
Zodat ik weer iets beter kon liggen bijvoorbeeld,
Ietsjes fijner ademen, was het toen.

Maar dat was dus niet.
Aan dit ge-adem van mij is niks te doen.

En ja ja, ik weet natuurlijk ook wel dat er al op voorhand niks aan te doen was, anders sta je niet HUI.
En toch, is het pas waar als iemand het zegt:
‘Tja, hier kan ik niks aan doen’.

En wel, zó lief, gevolgd door: ‘maar als er iets anders is waar we mee kunnen helpen, iets wat het een beetje zou kunnen verlichten allemaal, dan roep je maar en dan doen wij dat hè’.
Zo lief.
Maar…

Soms ken je de woorden al,
Iemand moet ze alleen nog voor je uitspreken.











Maaaarrrr er was ook POST!!!!!!
Lieve postbodes, jullie hebben, naast dokters, een SUPER belangrijk beroep, onderschat dat niet!
THIS MAKES ME HAPPY!!!




35 opmerkingen:

  1. Mijn vingers zweven hulpeloos boven het toetsenbord, wachtend op een goede reactie.
    Maar mijn hoofd zendt niks.
    Wat moeten we hier nou op zeggen?
    Daarom een vraagje: welke kleur nagellak ontbreekt er nog in jouw leven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey lieve Irène!
    Ik vind alles wat jij schrijft mooi, dus maakt niet uit welke woorden je gebruikt...

    Hahahaa de kleur nagellak die ontbreekt uit mijn levennn euhmmm...
    Iets van 'okergeel' ofzo waahahaha, of lichtbruin, of kerstmis-achtig glitters...
    Hahahaa ik had niet gedacht dat ik er nog zoveel kon opnoemen waahahaha LOL!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Kanjer,
    Had zo gehoopt dat je een beetje baat bij de broncho zou hebben,
    Maar op dit verhaal weet ik ook niet goed reageren.
    Djuna probeer de moed niet op te geven.
    Er moeten toch ergens in europa longen komen. die jou nog vele mooie jaren gaan geven.

    Heel veel geluk ... een aangename nacht .. met een mooie droom die werkelijheid mag worden.

    Liefs Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het rook naar "vivit rood",de moed zonk in je schoenen....en de wereld draait door!!!!!!!!
    NIET ZONDER JOU!!Jij gaat ervoor "over and over agin".DAT BEN JIJ!en iedereen houdt van jou en draagt je, en "JIJ WEET DAT HET KAN" en WE WACHTEN SAMEN!!
    Slaap zacht
    Love You

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Well that makes two of us! In de zin dat ik dol ben op jouw schrijfsels. :-) Aha, oké. Nou, ik zal eens kijken wat ik voor je doen kan, nagellaksgewijs...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen Miss Piggy, wat krijg je het weer voor je kiezen. ~Nr 5 en 6 ik zou ze bijna van de weg willen gaan rijden met mn Opeltje maar ja dat is ook niet echt netjes.
    We blijven duimen dat ze snel gaan komen zodat er andere woorden opeens hard opgezegd gaan worden.

    Fijne dag, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een hele dikke knuffel wordt er nu gestuurd van Appingedam naar jou!

    let op hier komt..................

    Esther & de rest ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. MissPiggy,
    Wat niet daadwerkelijk uitgesproken wordt, is er zogenaamd niet...dat weet je wel, maar het niet echt hardop gezegd, en verdikkeme dan ìs het er toch.
    Deed me heel even ook denken aan het liedje van KvK: Als niemand kijkt, dan telt het niet, het telt pas ècht als iemand ziet ... wat je kàn.
    Maar dan andersom natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve MissPiggy-de-Grote,

    Wat schrijf je het - net als gisteren - weer mooi en indringend op.
    Ik denk aan je
    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedemorgen Kanjer,
    Een DIKKE KNUFFEL voor vandaag,
    Zodat je weet dat we extra veel aan je denken.

    Liefs Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt wel een hele speciale relatie met je Transplantman.
    Hij komt eigenlijk alleen maar met slecht nieuws voor je.
    En toch blijf je met hem in gesprek.

    Heet dit een haat/liefde verhouding?

    Want er komt binnenkort een moment dat dezelfde Transplantman je komt ophalen omdat je langverwachte longen er zijn.

    En diezelfde Transplantman staat naast je als je wakker wordt na de ingreep en verteld dat alles helemaal goed is gegaan.

    Dit scenario zie ik voor mij.
    En voor jou hoop ik dat dit snel werkelijkheid wordt.

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Transplantman is nu eenmaal de brenger van het goede en het slechte nieuws en hij brengt ook veel liever het goede,dat weten wij allemaal!
    Ik lees je blog en baal baal baal,en vindt het van jou dan weer knap dat je ondanks het uitgesproken woorden je dan toch weer alle postbodes een pluimpje geeft en ergens zijn ze vergelijkbaar met de transplantman.
    Ze brengen ook vaak goed en slecht nieuws!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo MissPiggy,
    Ik blijf zo enorm onder de indruk van jouw schrijfkunst en hoe je alles onder woorden brengt. En dat je ondanks alle ellende en tegenslagen zo positief blijft. Dat motiveert me om mijn werk nog weer een beetje beter proberen te doen! Hopelijk betaalt zich alles voor jou uiteindelijk terug in 5&6!
    Groet, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Miss Piggy,

    Gewoon even een (virtuele)knuffel.

    Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi weer neer gezet dapper ding, Je verwoord voor veel getranspanteerde waar ze allemaal bang voor zijn... die verdomde afstoting.En jij moet het meemaken!!! Hold on hope.
    Maar nummer 5&6 blijven bij je tot eind der tijden ;)

    liefs lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Das weer geen fijn nieuws.
    Nog bedankt voor de sushi gisteravond was echt lekker en kom straks wel weer even langs.

    x Scary Man

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Miss Piggy, ik kom nog even langswaaien, even kijken of er nog nieuws onder de horizon is.
    Heb net een tutritje op mijn Hrinka gemaakt, tussen het wuivende riet. Ik zou je zo mee willen nemen om even heerlijk te kunnen genieten op een braaf paardenruggetje. De wind om je oren en de ganzen in de lucht. Zie je het voor je!!

    LIeve groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  18. MissMorrie18-11-10 13:08

    Heey mop,

    Dat is inderdaad klote!!
    Je weet het, wij weten het, maar toch is het heel naar als dat dan hardop wordt uitgesproken! Het wordt dan zo definitief he!
    Hou vol lieverd! Longen 5&6 komen echt! Je bent steeds een dagje dichterbij! Het shitte is alleen dat niemand je kan vertellen hoeveel dagen nog! We kunnen helaas niets betekenen voor jouw lucht, maar als MissPerson en ik je op ander gebied blij kunnen maken...we willen met alle liefde iets voor je doen, meenemen, regelen, of weet ik veel wat...Alles willen we wel doen! Let us know!
    Hele dikke kus,
    MissMorrie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi klein varkentje,

    Je hebt het niet makkelijk, dat is duidelijk. Ik weet een klein beetje wat je voelt want ik kreeg 3 jaar gelden een nieuw hartje. Zie www.hartgezocht.nl

    Maar genoeg daarover. Jij bent sterk, je hebt humor, je schrijft pakkend. Ik was meteen tot tranen geroerd. Nu gebeurt me dat wel vaker de laatste tijd, want ik slik ook een hoop van die rotzooi waardoor ik snel emotioneel geraakt word. Maar heus, ik denk dat je echt leuk schrijft. Ga daar mee door! Ik weet hoe het je kan bevrijden. Zie bijv. ook: www.pietervanderest.nl
    Weet je, ik sprak gisteren een collega patiënt van jou @Phietelot Stefaphanie Keustermans. Zij spaart ook longen. Ze is 2x getransplanteerd (x2 longen, dus eigenlijk 4) en ze is blij, heel blij. Want ze heeft veel lucht en ze geniet. Ze zegt zelf: 'Leven is het meervoud van Lef Tweemaal dubbelzijdig longgetransplanteerd en dolgelukkig.'
    Ik besef dat jij daar zelf niet veel mee opschiet, omdat je nu in de shit zit. Maar er is hoop Irene. Ik wens, ik wens, ik wens dat je snel geholpen wordt. En dat je daarna het leven weer kan oppakken. Je verdient het. En als het achter de rug is, ga je nog meet schrijven. Gedichten, verhalen, gedachtespinsels. Want dat kan jij heel goed. En mensen lezen graag dit soort breekbare verhalen. Omdat we dan beseffen hoe gelukkig we zelf zijn en omdat we willen zien dat het goed met jou gaat.
    Veel sterkte de komende tijd. Ik kom nog wel eens langs.

    Gezonde groeten,
    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Miss Piggy,

    Sluit me helemaal aan bij wat LieLie zegt.
    Volhouden hoor, kan nooit lang meer duren. Dat vertelden mijn TransplantM/V maandenlang, en de superlongetjes kwamen er ook echt !

    Denk aan je,

    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hey Ad!
    Dank je wel! Het is heel fijn om dat te horen!
    En ook super natuurlijk dat jouw superlongen als een trein gaan!

    @Pieter: HAAA leuk dat je ook meeleest! Ik ga zo je site ff checken!

    @MissMorrie: hoe was Zzzzzzumbaaa?!?!

    @Els: WAAA dat lijkt mij echt THE BEST! Jij hebt een Ijslander toch? MMM superpaardjes! Ik had 'vroeger' een tinker!

    @Scary man: HIII ben blij dat ik je tot de sushi heb bekeerd hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. MissMorrie18-11-10 13:47

    Zumba was zwaar! Aan het einde van de les kreeg ik mijn ene been niet meer voor mijn andere! Haha!
    Maar was wel leuk hoor! Niet alle 'dansjes', maar goed...! Het geklets tussendoor met MissPerson maakte dat allemaal goed! :)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi Djuna

    Ik lees je blog steeds maar weet nooit goed hoe ik moet reageren.
    Maar ik hoop dat 5&6 snel komen!

    Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je ligt daar zo vredig in je bedje,tussen kleurtjes en kaartjes alsof er geen vuiltje aan de lucht is???We hopen snel het beeld met honderde "andere kaartjes" en jij weer met volle teugen "LUCHT"!!
    Lieve transplantman en dear friend zal pas dan weer opgelucht "ademen"!
    Natuurlijk "wij ook" XX

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Lieve Djuna, gewoon een hele dikke knuffel van mij, ik duim elke dag voor long 5&6, je bent een toppertje!!
    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hi miss piggy,
    Hier nog een onbekende die geintrigeerd is door je blog!! Dammm wat kan jij lekker schrijven!! Kijk altijd uit het raam naar je kamer hier aan de overkant en zie altijd de gezellige slingers hangen en als ik heel goed kijk de potjes nagellak.
    sterkte meis op naar long 5&6!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. jeej paarden talk hier.
    ik had een halflinger, en nu heb ik een fries. jeeeeeej!
    Als je nummer 5&6 hebt gaan we een keer samen rijden !
    hahahaha
    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  28. AAAAAA THE BEST LIELIE!!!!
    GAAN WE DOENNNNNNNNNNN!!!
    (Vragen we @Els ook mee... hahaha!)
    OHHHH heeeerlijk lijkt mij om weer paard te rijden man!

    Jij hebt dat denk ook nog niet veel kunnen doen na je TX of wel, ivm je heup?

    @Citta: WAAA welkom!
    Maareuhm, betekent dat dat jij bij de LONGFUNCTIE werkt?! Haahahaha cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Haaa liefie, wat een mooie stukje tekst weer. Helaas ben ik heel wat minder creatief met woorden als jij, maar ik vind oprecht dat je mensen zo weet te raken met de dingen die je schrijft. Kippenvel-momentje. En zoals iedereen om jou heen zegt, zeg ik hen na; als ik iets voor je kan doen, meenemen, opsturen om jouw dag wat meer zonneschijn te geven, zeg het maar.. Echt! Ik denk aan je kanjer,

    Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lieve Djuna,
    Als ik kon toveren...............
    Liefs, Omnia.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. hej hej,

    toch fijn dat de postbodes weer werken!
    je woorden blijven mij en andere raken, ook ik wacht op een mooi boek van je, ik koop hem direct!

    groetjes Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ja, hier val ik stil van.......
    ik hoop, hoop,hardop, luid en duidelijk
    hou vol, hou vol
    en vertrouw....
    ook nog een liedje met een lieve film,
    geleerd van buurvrouw fokje , hoe ik dat moet doenv=Vw5zn1aNIJI, als het niet klopt bird and trees van belle and sebastian.
    dikke knuffel cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Djuna!!

    Haha jou reactie op mijn blog!! :P Vrienden van mij zeide precies hetzelfde! Dus dat ga ik maar eens flink oefenen! Want het zal me lukken! :P

    Verders gaat alles prima hoor! :)
    Liefs X

    BeantwoordenVerwijderen
  34. lieve still going strong Djuna,

    ..en ik hoop dat zeer snel onze onuitgesproken woorden-gedachten werkelijkheid mogen worden en dat we het uit mogen schreeuwen van vreugde, dat zou een prachtige ware werkelijkheid zijn!

    Morgen weer vriendinnendag? Wens je goed weekend samen met je dierbaren!

    Liefs en een knuffel van Ria die het weer een krachtige column vond vandaag...

    Zet em op vannacht, of beter, hoop op een rustige nacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Nee heb eik nog nix kunnen doen buiten fatsoenlijk ademen waarvan ik gedroomd had na de ltx. En heb net mijn paardje weg gebracht naar de paarden kliniek in someren , acute koliek en z'n dikke darm zit vast nu moet ze daar blijvenen als t niet beter word geopereerd worden. En de kans op overleven is dan erg klein.... Arm ding!

    Maaaar we gaan zeker tijden als we er allebei klaar voor zijn.....

    Xxx lielie

    BeantwoordenVerwijderen