vrijdag 12 november 2010

Verwachtingsvolle vrijdag #17

Ok. Ik zal je iets bekennen.
Deze meid is geheel, volledig en compleet gehospitaliseerd.

Ik besefte het op dit moment (en echt, het is heeeel heel slecht OHH):

Het nieuws stond aan en de nieuwslezer sprak:
‘Bij een aanslag in Kabul zijn 3 ORGANEN omgekomen’.

‘Wat? Zei- ie nu werkelijk ORGANEN?’, dacht ik.
Organen kunnen toch niet omkomen?

Ohnee…
Afghanen.

HOE ERG (in de eerste plaats voor die Afghanen natuurlijk...)!
In mijn vocabulaire staan alleen nog maar Ziekenhuis-Transplant-woorden!

Als iemand het heeft over ‘lijst’,
Denk ik niet aan fotolijst, verkiezingslijst, boodschappenlijst zelfs… nee.
Ik denk alleen aan: WACHTLIJST of HUI-lijst!!!

En ken je die reclame van ECI.nl?
Ik kan alleen maar horen;
E causa ignota (‘door onbekende oorzaak’. Dat was wat altijd in mijn status stond toen de BOS nog niet gediagnosticeerd was: ‘ernstige dyspneu eci’).

Als iemand op hyves schrijft: ‘ik had zooooveel pret’,
Denk ik: tsss, leer spellen! ‘PreD’ zal je bedoelen, MET EEN D.
P.rednison schrijf je met een ‘D’ hoor.
Geen seconde erbij stilstaand dat mensen ook ‘pret’ kunnen hebben waahahaha!



Ik had dat ook toen ik net thuis was na de vorige Transplant.
Ik stond op het Centraal Station in Antwerpen.
Ik hoorde toen voor het eerst dat ze daar omroepen: ‘de IC- trein naar Brussel-Zuid, zal vertrekken vanaf perron 23’.

Ik kreeg compleet de kriebels, ook al wist ik wel dat er niet daadwerkelijk een INTENSIVE CARE- trein naar Brussel gaat, en dat InterCity meer voor de hand ligt, maar toch hè…

Maar in de tijd dat ik thuis was, met mijn nieuwe longen,
Vervaagde dat en kreeg ik weer mijn normale woordenschat terug.

En dat gaat nu weer gebeuren.
Er komt een dag dat ik hier weghuppel en de ziekenhuislucht spontaan uit mijn huid verdwijnt.
Er gaat een dag komen dat ziekenhuiswoorden niet langer door mijn aderen stromen en dat ik ook weer ga denken aan boodschappenlijstjes.

Er komt een dag dat mijn doel niet meer is: ‘mezelf in leven houden’.
Natuurlijk moet ik nog steeds proberen in leven te blijven, maar niet meer op een, zeg maar, actieve manier.
Er komt een dag dat ik niet meer daadwerkelijk de tango hoef te dansen met de dood en bang hoef te zijn dat ik op zijn tenen ga staan.

Die dag.
Komt.

32 opmerkingen:

  1. Die dag komt zeker dat weer alles gewoon is , het ziekenhuis geen prioriteit, je weer heerlijke frisse lucht hebt en leuke bezigheden!
    De IC naar Oostende en shoppen tot we droppen!!
    We blijven erin geloven en aan de reacties te zien 105O65 keer met alleen blog dus veeeeeeeeel
    meer. 't Moet dus lukken!!
    Love you en slaap zacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar haal je toch elke keer die prachtige metaforen en quotes vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haaaaa Irène, jij bent ook nog wakker!
    Gezelli hoor! (hoewel misschien niet een goed teken?)
    What's your excuse?
    Ik was aan het hoesten, waahahaha!

    Slaap lekker straks hoop ik!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. MissPiggy,
    Echt leuk om te lezen, en zooo herkenbaar dat je dingen hoort en ziet vanuit zo'n perspectief!
    Maar het is wel byzonder humorvol!
    Die tango is prachtig, erg ingewikkeld, maar 't gaat toch steeds goed met die benen hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Natuurlijk komen die!! We hebben toch afgesproken dat jij nummer 12 word hier in het EMC! Daar gaan we ons gewoon aan houden! Afspraak is afspraak ;-)
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Piggy,
    idd heel mooi geformuleerd, maar je kunt deze cognitieve dissonantie natuurlijk ook omdraaien.
    Geef aan alle ziekenhuistermen een positieve twist. Met jouw enorme gaven zal dit geen probleem zijn.
    Liefs,
    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. DIE DAG KOMT,
    DIE DAG KOMT,
    DIE - DAG - KOMT.
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik red het steeds net niet om tot 00.00 wakker te blijven. Maar dan sta ik wel iedere ochtend op met zo'n mooie blog. Hoe doe je dat toch in hemelsnaam?
    Ik hoop dat die dag voor jou bijzonder snel komt,dat je weer rond kunt rennen met zuurstofrijk bloed, in plaats van gehospitaliseerd bloed in je aderen!

    Ps. ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook heb op station, met die IC. En ik heb niet eens een band met de IC(lucky me!). Het klinkt gewoon ook zo raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien een boek gaan schrijven? zoveel talent!
    groetjes van Itty

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Begrijp heel goed wat je bedoelt.
    Alles in jou kamertje draait om medische toestanden.
    Je hoort bijna niks anders.
    Weet je, ga eens een woordenboek maken van alle termen die jij om je oren gesmeten krijgt.
    En dan met jou persoonlijke uitleg erbij.
    Dat wordt een echt bescheur boekje denk ik.
    Leuk om uit te delen aan mede zieken..

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn excuus? Gewoon een nachtraaf zijn! Ter verdediging: ik lag wel al in bed (en dat is ook niet altijd het geval om 1:28 uur...). Jij inmiddels uitgehoest? ;-P

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een goede blog weer!!!
    Die tijd dat jij niet meer gehospitaliseerd bent gaat zeker komen!! En dan meeten we gewoon in jouw huisje, mijn huisje (als t doorgaat) ennnn natuurlijk bij Hotel New York! Kijk er naar uit!!!
    Fijne dag xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Marcia: wahahaha ze denken gewoon niet aan ons, bij de Belgische NS... hahaha

    @Alida: volgens mij weet jij er ook genoeg van, laten we een samenwerking starten hahaha!

    @Irène: FIEUW gelukkig! Hahahaha nachtraaf zijn is heeeerlijk hiii!
    Ik ben uitgehoest haha yeah!

    Oh enneuh, ik heb met dr. Zusje gebabbeld hoor!
    Waahahaha, mijn oefening hier op de blog heeft (gedeeltelijk, o.k, ik geef toe) geholpen!

    Ze gaat wel eerst alles met mij bespreken WOOOOHAAAAAAAAAA!
    Alleen de sat. metingen is nu 1 x p/d. Dat had ze bij Lieverrrrrrd-Transplantman gechecht.
    So.
    Dat is dan wel weer jammer waahahahaa. Maar toch toch yoch IETS bereikt he!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh en @Pauline:
    WOOOOOOOOOOOOOHAAAA dan gaan we in iedereens huisje meeten yeeeeeeeey!!! Kijk er naar uit hoor!
    Goed dagje voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. You go girl! Goed dat je oefening heeft geholpen;) Nou ja, het is in ieder geval minder geworden. Kan me voorstellen dat je niet blij wordt van depressieve cijfers 3x op een dag.
    He maar het is niet alleen in Belgie hoor..! Ik zit in Amersfoort op school, en dan moet ik dus meestal de Internationale Trein (IT:P) hebben, dus ik zit er meestal nog in ook!!! En die gaat naar 1 o andere plaats in Duitsland met een hele gare naam! Ik zal de volgende keer even opletten, is echt een leuke naam voor galgje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik bedoelde; 1 OF andere (de 'f' is omring met koekjeskruimels, dus die doet het niet zo goed)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hij komt, hij komt, die lieve goed Sint. Eh, dag. Eh, nouja, allebei dan maar? :)

    Als die Sint nou op die goede dag komt, heb je wat te doen tijdens het wachten voor je de OK op gaat.

    Trouwens, wat een creatieve blog weer. En dat na (...) maanden ziekenhuis. *Klikt op de respect-knop*

    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Damn dkt zusje niets van t bedlegerig spuitje opgestoken van jootje vorige week...
    Its a long way....
    Om de alleskunnende goed in de markt liggende feeling hebbende dokter te kunnen zijn....

    Ik had hem gelezen maar mijn dongel wijgerde dienst vannacht die vond t namelijk wel bedtijd!
    Dikke x jootje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. PS. Bij IC denken ze bij de NMBS aan " I(rish) C(offee) !! Ha Ha ! Proost

    xxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Die dag komt zeker weten!!
    En daarna ga jij heel veel preT hebben!!

    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind je blogs ook altijd zo mooi, en creatief. Zoals Irene zegt, waar haal je je woorden vandaag. Ik geloof er niks van dat je alleen nog maar een transplant woordenschat hebt hoor, je blog zegt anders!!

    Ik moet wel zeggen dat ik dat ook had toen ik vorig jaar op HUI lag, dat kruipt gewoon in je hoofd dan ofzo.. Maar het gaat ook weer weg, dat weet je zelf;)

    xxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey Tamara!
    Hoeveel weken heb jij toen HUI gelegen eigenlijk?
    Ook kei-lang toch?

    Zijn de Transplantwoorden bij jou al uit je systheem?

    @Jootje: wooow hahaha ja idd, a longggg way!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha Djuna,

    Ah, wat schrijf je toch leuk & mooi! Het eerste deel van je blogje schaterde ik het uit (het hospitaliseerdenken), en het tweede deel zat ik bijna te huilen.

    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Kanjer,

    Wil je ff gedag zeggen, en een fijne dag wensen.
    Je verhaal is weer erg goed geschreven.
    Zo makkelijk als jij speelt met woorden, fantastisch,
    Heel veel geluk .
    Groetjes Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. MissMorrie12-11-10 14:51

    Heey mop,

    Wééééééer een mooie blog!
    En eh, ik heb wel moeten lachen om dat compleet gehospitaliseerd zijn hoor (hoe erg ook!)
    Dat je serieus organen hebt verstaan! Whahahahahahaha!
    Maar om je gerust te stellen, zelfs ik heb er last van, terwijl ik maar 1x in de week in ziekenhuisland kom!
    Laatst las ik transplant, terwijl er transparant stond! En hierboven las ik daarnet MMSBV, maar er stond NMBS (gewoon iets totaal anders!!!)
    Ik ben ook een beetje gehersenspoeld!

    En de vergelijking met de tango....zó mooi en treffend!! Hoe krijg je het bedacht!

    Ik ben trots op je lieverd!

    xxx
    MissMorrie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heb een half jaar HUI gelegen, idd lekker lang, daarna nog 8 maanden HU. Dus ehm ja:P Maar de Transplant woorden zijn er nog niet helemaal uit hoor, dat duurt denk ik nog wel ff;)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Jij gebruikt je wachttijd meer dan nuttig. Op de meest sombere dagen in je leven, blijf je een geweldig mens. Ik hoop dat jouw geduld heel snel beloond zal worden. Het is je zooooooooo gegund!
    Liefs Omnia.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. dag lief mens,

    mooi weer... en zo raak!
    En ik hoop dat je snel het panic gevoel mag loslaten en in alle vertrouwen door het leven mag dansen. Er zijn nog veel meer mooie dansen, de tango is totally prachtig maar ook wel moeilijk..

    Liefs uit Emmen.. ga nu naar Valthe, zoen voor jullie..

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een prachtig blog heb je weer geschreven! Zo knap dat je steeds weer de woorden vindt om zo'n mooie blog neer te pennen, eh typen.
    Met pretdtd heb ik het ook inderdaad dat ik het zo raar vind staan soms met een t en dat terwijl ik zelden of nooit gehospitaliseerd ben geweest (maar wel aan de pred dus).
    Hopelijk heb je snel weer heel veel pret buiten je ziekenhuisbed. En ga je met de IC heel leuke dingen doen, zoals shoppen in Oostende.
    Houd vol, je bent een kanjer!
    Liefs, Debbie

    PS Had ik je al bedankt voor het leren? ;-) Ik heb 't tentamen gehaald! En zelfs (niet daarvoor) m'n eerste 10 binnen whaaaa!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat gedachten op de vrijdag middag.

    Toch jammer dat we niet in Kabul leven zitten wij hier met een donor tekort , zitten ze daar met een donor overschot maar ik geloof dat transplanteren niet mag van Allah.

    Slogan gezien in Amerika op een auto , DONT WEAR YOUR SEAT BELT MAKE AN ORGAN DONOR TODAY !

    Het beste transplantatie lied in het Nederlands komt overigens van de band Normaal , het nummer Oerend Hard verteld precies hoe Nederland aan zijn donoren komt , Its Darwin stupid :)

    Blijf vechten Darwin waakt :)

    Prettig weekend .

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Debbie: WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHAAAAAAAAAA!!!
    Congrats!!!

    @Anoniem: Euhh, ja... ergens zegt iets in mij dat ik toch blij mag zijn dat ik niet in Kabul woon...
    Maareuhm, Moslims mogen trouwens wel doneren en organen ontvangen!
    'De meerderheid van schriftgeleerden in islamitische landen hebben verklaard dat er geen belemmeringen bestaan tegen orgaandonatie', website NTS.

    Hahahaa maar ik zal zeker blijven vechten!
    Jij ook goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Thanks!

    De quote over de seat belts inspireerde mij om op m'n hyves/facebook te zetten om de mensen in mijn omgeving weer eens aan het denken te zetten over donor worden. Als ze nog twijfelen heb ik hen aangeraden jouw blog eens te bekijken!
    Al hoop ik dat de mensen in mijn omgeving inmiddels wel weten dat ze gewoon donor moeten worden (na de acties voor FOK, m'n donorwerfmails, apenverkoop, etc. worden ze straks nog eens stapelgek van me ;-).

    BeantwoordenVerwijderen