woensdag 24 november 2010

Wijze woensdag #19

Uit Grey’s Anatomy:
No one believes that their life will turn out just kind of okay. We all think we are going to be great. And from the day we decide to be surgeons, we are filled with expectation. Expectations of the trails we will blaze, the people we will help, the difference we will make. Great expectations of who we will be, where we will go. And then we get there.


Ik heb GROTE verwachtingen van het leven dat mij te wachten staat met longen nummer 5 en 6.
Grote plannen,
GROOTS EN MEESLEPEND moet het zijn.

Een verschil maken ergens, dat wil ik.
Ik zie het GROOTS.

Ik wil
Ik wil
Ik wil

En ik wil het
NU
NU
NU

Elke dag wil ik het meer en meer.
Feit is,
Ik ben VERSLAAFD geraakt aan bestaan.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zou ophouden met bestaan.
Leven is kostbaar.

En hoe langer de weg is,
Hoe meer ik dat weet:

IK. KAN. NIET. DOODGAAN.

Hahahaa en natuurlijk weet ik heus wel dat dat weldegelijk kan, en dat het kerkhof vol ligt met mensen die dat riepen.
En toch.

Ik voel het meer en meer.
Dit. Is. Nog. Helemaal. Mijn. Tijd. Niet.
Het kan gewoon niet zo zijn dat het binnenkort stopt.
Dat mag niet en dat zal niet.


Er zijn momenten, en ik denk ook wel dat die nog vaker zich zullen aandienen, dat ik denk;
Klaar zijn is ook ok.
Genoeg is genoeg op een gegeven moment.

Dat zijn vooral de tijden dat ik snak naar adem in de nacht,
Of dat ik opzie tegen (ge)wassen (worden).
Dan denk ik: mensen lief, het moet snel gaan gebeuren, anders weet ik niet hoe het gaat moeten.

Maar tot mijn verrassing zijn er dan de volgende dag nog een MILJOEN dingen over om het voor te doen.
En ik vind het fijn om te weten, dat ik me nog zorgen maak over dingen als: ‘kom ik nog op de HUI-lijst, vinden ze me daar in Europa nog wel Transplantwaardig?’.
Want dat wil zeggen, dat het me nog uitmaakt.

Ik wil niet dood.

Ik wil
Leven
Leven
Leven

Springen, dansen, zingen, lachen, rennen, wereldreizen maken, Grootse Dingen doen, een verschil maken,
IK WIL ALLES.

Die nierfunctie van mij bijvoorbeeld…
Die Suckt nog steeds All Around, bloed nog steeds te zuur, ondanks dat we van medicijnen zijn veranderd.
En het komt vast wel goed,
Maar toch maak ik me stiekempjes ergens een klein beetje druk over wat als het niet goedk…

En dat is dus heel, heel erg goed.

Soms speel ik met de gedachte om naar huis te gaan en ladidaaa nog een paar daagjes thuis te zijn en dan..? ‘We zien wel’.

Maar dan weet ik het weer:
Dat kan niet.

Want ik wil niet thuis zijn.
Ik wil lucht.
Ik wil longen.
Dat is nu alles wat er is.
Wil je piano leren spelen, moet je ook geen gitaar kopen…

Dus blijf ik wel hier.
En blijf ik wel ALLES willen.

Oplossingen, mogelijkheiden, kansen,
Het wacht op mij, daarbuiten.


En soms, heb ik geluk, en komen de mogelijkheden naar mij, naar binnen.


Bijvoorbeeld gisterenmiddag, toen hier 2 studenten van de School voor Journalistiek voor een project over ‘duurzaam leven m.b.t orgaandonatie’ hier waren en ik aan dat project dus heb meegewerkt (‘expositie’ is in januari in Hoog Catherijne, Utrecht).

Hahaha, zij denken, dat ik hen een plezier doe door mijn medewerking te verlenen.
Maar, zij helpen mij ook.


Want ik wil er zijn.
In de wereld zijn.
Iets in de wereld veranderen.
Iets goeds doen voor ‘iets dat groter is dan mijzelf’.
Niet het goede doel zíjn, maar het goede doel díenen.
Dat wil ik.

En zij helpen mij daarbij, terwijl ze denken dat ik hen help.


Lieve journalisten -in spé: dank je wel dus!


28 opmerkingen:

  1. Hee meis,
    Ik kan me voorstellen dat je het af en toe even niet meer ziet zitten..zeker met die benauwdheid s nachts. Ik weet niet hoe dat voelt maar dat moet echt verschrikkelijk zijn.
    Ik heb er alle vertrouwen in dat het niet voor jou ophoudt, maar dat je straks alle dingen kunt gaan doen die je wilt. En over verschil maken, dat doe je al! Het is niet voor niets dat iedereen zo graag je blog geeft, we leren allemaal echt veel van je!!
    Ik ben echt benieuwd naar de foto's, let me know als je ze hebt.
    Rustige nacht,
    PS: je wordt steeds populaider met die fotoreportages haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ladidaaa nog voor een heel leven met"Great expectations".Eens 5 en 6 heb je lucht en sta je weer in de stratblokken!!
    Over het goede doel dienen, geen nood dat doe je 24/24 met je blog (all over the place) je houding, blik,glimlach, journalisten, intervieuws en zo gaat het nog nog een poosje verder.
    Dus lieve schat, niemand kan inschatten hoe zwaar het voor je is MAAR JE MOET IN JEZELF BLIJVEN GELOVEN!!
    LOVE YOU

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig, ja, hoe toevallig is toevallig, was er gister op Nickelodeon, terwijl aan het denken/schrijven was voor dit Blog, de film La Vita e Bella. Ken je 'm? Mooi gefilmd, sterke acteur. Lichtvoetig edoch aangrijpend. Zonder relativeren een film waar licht en donker elkaar versterken.
    En waar het vooral om gaat: La Vita e Bella, en doorgaan. Hoe donker en dreigend ook. En het jezelf foppen, met de hoop op goede afloop. Die er ook in de film is. (niet relativeren schreef ik)
    De titelsong, net zo lichtvoetig gezongen als de film, maar met heel veel inhoud:

    http://www.youtube.com/watch?v=DC0y9Z6bqg4

    Lief meisje,
    Keep the laughter in your eyes,
    Life is beautiful that way.

    Fijne dag, kuzzz
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iets veranderen in de wereld, iets betekenen.. dat doe jij toch alláng al. Als jij na je transplantatie geníet, dien je al een hoger doel. Je laat de wereld lachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. And there will come a time, you'll see, with no more tears.
    And love will not break your heart, but dismiss your fears.
    Get over your hill and see what you find there,
    With grace in your heart and flowers in your hair....

    Huppelend en springend ga je dan door het leven lief dapper ding! Met bloemetjes in je haar..
    Hold on hope!

    liefs lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze komen ook bij mij langs om foto's te maken.
    Geen idee wanneer dat gaat gebeuren.
    Maar zo te zien was het heel gezellig.

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. "Schrijven wil zeggen dat er stapje voor stapje een ik buiten jezelf ontstaat die je vertelt wat je bedoelt."
    citaat van Rutger Kopland
    Nederlands dichter (1934)

    Vandaag een citaat voor jou
    Liefs van Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah nou weet ik hoe ze er iig uit zien;) Ze komen volgende week ook bij mij op bezoek:)

    Maar ik snap erg goed dat je aan het leven hangt! HEb ook altijd gezegd: Ik ga NIET dood, dat kan gewoon niet. Dat is niet aan mij besteed;) Gewoon volhouden, uiteindelijk krijg je gelijk:P

    xxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gewoon even een knuffel voor jou kanjer.
    Liefs Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey lieve Djuna, wat schrijf je je gedachten toch weer mooi neer. Ik sluit me helemaal aan bij het berichtje van Marcia, had het niet mooier kunnen zeggen!
    Dikke knuffel van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Alida en Tamara: Hahahaha LOL! Ze gingen ook nog langs MOMO...
    Maar t was heel gezellig met ze hoor!

    @Elly: AAA cool! Ik kreeg pasgeleden van een nacht-nurse een bundel van hem! 'Die mooie beloften' ofzo, ja vond ik heel mooi!

    @Jo: Hahahaa ik kan niet naar die film kijken. Begin al vanaf minuut 1 te janken en dan stop ik niet meer haha!
    'Mille Punti' ofzo, als ie dat zegt: AAAAAA breaks my heart!

    @Ydnas en Marcia: echt thx. dat is heel heeeeel lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. HOLY CANNELONI,

    De Transplanthandlangster was net hier, er was vorige week een aanbod, maar dat was voor hart-longen en het hart was ook goed dus toen zijn ze naar de hart-longen-ontvanger gegaan.
    Waaa. Er is dus wel aanbod.
    WOOW he.

    Haahaha sorry ik ben altijd n beetje 'ambivalent' tegenover zulk nieuws hahaha...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Djuna!!

    Jij gaat NIET dood! Hou vol meisje!! Nr 5 en 6 komen snel!!

    Kus voor jou kanjer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Djuun,

    Nee, voor mij ook geen droge film hoor. Mille Punte "We hebben gewonnen". En die mille punte zijn er ook voor jou hoor. Is in de maak! Gelukkig is er aanbod. Moet echt goed zijn om dat te weten.
    Ik duim voor je dat de volgende voor jou is.
    En ik ga straks wat - kleins - voor je op de post doen. Nog even de laatste hand aan dit geheel eigen maaksel, wat erg lachen was.

    Mams zal zo wel komen?
    voor haar ook Liefs,
    Musketier

    BeantwoordenVerwijderen
  15. MissMorrie24-11-10 14:04

    Hey die Hey,

    Was er aanbod??? *mond valt open, brok in keel, glinstering in ogen*
    Echt..echt...echt...geschikt voor jou ook? Ik bedoel, dat zouden ze toch niet meer meedelen? Waarom gebeurt het dan toch?

    En wat een mooi blogje weer! Ik vind het ook tooootttaaaal nog niet jouw tijd. Longen 5&6 komen!Die grote verwachtingen van jou over het leven met 5&6 GAAN UITKOMEN!
    Maar eh...ik moet je toch even corrigeren :P.
    Jij verandert ook nu al iets aan de wereld EN
    Je doet al heel veel goeds voor anderen....gewoon door er te zijn, door een
    fantastische vriendin te zijn, door de
    prachtige woorden op je blog en zo kan ik nog
    wel even doorgaan!
    Je bent TOP! Keep Going!
    Dikke kus,
    Miss Morrie

    ps. Ik vind de opmerking: 'Wil je piano leren spelen, moet je ook geen gitaar kopen' echt weer geweldig gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ambivalent?Je zou voor minder!Dit is goed nieuws al is het niet Helemaal wat we willen!
    Zolang er aanbiedingen komen blijft hoop groeien
    Jij blijft in jezelf geloven en wij in jou!
    SUCCESXXX
    Ps hier ligt alles weer weggeborgen zoals het hoort !Duuuus niets aan de hand!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heeyyy MissMorrie!

    Euh ja t was n heel goed aanbod ofzo.
    Ze hebben t dus ook gelukkig niet gezegd in die nacht.
    Dus nu ja, pas later dan. Ik denk dat ze mij een beetje wilde aanmoedigen/ ondersteunen ofzo hahaha dus dat is wel lief.
    Alleen ja, wat moet je ermee.
    Ze zijn er pas als ze er zijn he.
    So..

    Hoe gaatie bij jou vandaag?
    LVE YOU 2!!!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  18. WAAHAHAHA @oma:
    Nu gaat het echt TOTALLY goedkomen hahaha, nu je je valies hebt opgeruimd hahaha
    xxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hmm proef ik een belgische tongval bij oma??
    Aanbod te goed voor jou!! ok dat kan dus ook nog....
    Ik vind dan nu toch echt 3 x scheepsrecht.

    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een aanbod, jeetje. Dat is niet niks om te horen lijkt me. Wat vind je ervan dat ze je dat vertellen? Geeft het je hoop of hoor je het liever niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Jootje: Hahahaa jup, Oma is een Belgische!

    @Marcia: Hm ja, moeilijk is dat. I.P. heb ik afgesproken dat ze het niet zeggen.
    In IEDER geval niet op het moment zelf dat ze er 'misschien' zijn. Dat kan makkelijk want ik ben toch al in het ZH dus ze hoeven het pas op het laatst aan mij te zeggen hahaha!

    Maar ja, ik denk dat ze ja, soms ook mij willen laten weten dat het niet stilstaat ofzo..
    Dat is natuurlijk ook heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Miss Piggy, wat heb je weer een mooi stukje geschreven. Hou vol hoor, 5 en 6 kunnen toch niet meer zo heel lang op zich laten wachten.

    Lieve groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Miss Piggy,
    ja je schrijft echt hele mooie stukjes ik heb ze eens zitten lezen.Maar ik hoop dat je snel weer aan de beurt zal zijn,zodat je toch weer wat meer kan gaan genieten, het heeft weer lang genoeg geduurd.
    Verder veel liefs en knuffels van margriet(cf) op cf cafe

    BeantwoordenVerwijderen
  24. LoL volgens mij loopt Marleen heel de site longtransplantatie.nl af ze komen ook nog bij mij langs ;)

    En inderdaat een hele goeie
    >>Wil je piano leren spelen, moet je ook geen gitaar kopen…<<

    Liefs Janetta

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik lees nu al enige tijd je blog, en petje af. Niet alleen hoe jij omgaat met alles wat jouw is overkomen, maar ook vooral je manier van schrijven. Je kan iemand echt laten voelen, inleven, een kijkje nemen in, zien, informeren, maar vooral met humor en diepgang hoe jou leven er uit ziet. Ik lees elke dag met plezier jouw berichtjes, en soms lach ik me rot, soms zit ik te janken op de bank, maar elke dag besef ik me dat wij allemaal moeten genieten van elke minuut in het leven dat ons gegeven is. Ik ben zelf moeder van 2 kinderen en denk vaak, wat als het mijn kind geweest zou zijn. Dan besef je maar al te doet, wanner je kinderen gezond zijn heb je duizend wensen, als je kind ziek is heb je er maar 1. Ik wens je enorm veel sterkte toe, en weet dat jij met je teksten een leven van een ander doet verrijken.
    Vriendelijke groeten W

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Margriet: Hey! Dank je voor je lieve berichtje, ook op het cf-cafe- lidprofiel!
    Echt heel lief!

    @Janetta: Waaaa LOL! Ik lees het wel op jouw blog, als ze geweest zijn he! Leuk!!!

    @W: Welkommmmmm, super dat je een berichtje achterlaat hier! En ook thx voor je lieve woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hey lieve Djun,

    Nog even op de valreep, weer 1 van de laatsten waarschijnlijk van dit blog.
    ..Jij bent de wereld aan het veranderen met iets wat heeeeel groot is en wat een doel op zich is; JOUW ZIJN, lieve schat, daar geloven wij in! For EVER!!!
    Ben vannacht niet 1 van de eersten voor morgen...iets te veel snot enzo.. ga voor mijn doen maar eens opt tijd het bed in.
    Lieve meid, na deze journalistieke dag, wens ik jou een kalme nacht met iets meer lucht!
    en die longen...die komen er, ook voor jou, da's onze grootste wens en hoop!
    Veel liefs, een knuffel,

    musketier, 1 van de 3, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  28. piano en gitaar...zijn wel beide snaarinstrumenten.....en noten leren lezen moet je voor beiden..

    BeantwoordenVerwijderen