maandag 1 november 2010

Zet mij maar op Marktplaats- maandag

(Uit Grey’s Anatomy):
A wise man once said – “You can have anything in life if you’re willing to sacrifice everything else for it.” What he meant is nothing comes without a price. So before you go into battle, you better decide how much you’re willing to lose. (…) Of course the toughest sacrifices are the ones we don’t see coming. When we don’t have time to come up with a strategy to pick sides….or to measure the potential loss. When that happens, when the battle chooses us, and not the other way around, that’s when the sacrifice can turn out to be more than we can bear.

Mijn grootste vijand,
Dat ben ik zelf.

Mijn idealen,
Mijn principes.

Wat ik wil.
Wat ik kan.

Wat ik aankan.


Vanaf nu ga ik weer in stilte door het leven (TIJDELIJK tijdelijk tijdelijk is het plan!).
Lieverrrrrrrd-Transplantman deed gisteren dus de Broncho en sprak toen de legendarische woorden:
‘Djun. Het is beter om de cuff op te blazen’.
‘De HELE DAG?!?!’.
‘Neeeee, dat niet…’.
‘Oh, gelukkig!’.
‘Maar wel 23 uur per dag. Je mag –em een uurtje ontcuffen om te kletsen met bezoek ofzo’.



‘Enneuhm… tot wanneer is deze maatregel van kracht?!?!’.
‘Tot het beter gaat’.
(Waaauw, dit zijn wel echt precies de woorden die mijn dag HEULEMAAL GOED maken hoor…)
‘Totdat het BETER GAAT?!?!’.
‘Ja’.
‘En zal dat wel gaan gebeuren?!?!?! En WANNEER zal dat gaan gebeuren, wannéér zal het beter gaan?’.
‘Dat weet ik niet’.
‘Eneuhm, als ik het NIET doe…?’.
‘DAN KOMEN WE VOOR GROTE, GROTE PROBLEMEN TE STAAN, DENK IK’.


Dus dus dus dus,
Spreek ik al zo’n 12 uur niet meer.

En ik kan je zeggen,
Het valt me zwaarder dan de vorige keer.

Ik weet niet waarom.
Maar het is wel zo.
'Je weet pas wat je hebt als je het kwijt bent…',
Dat is dus echt zo.
Ik begon het alweer van zelfsprekend te vinden dat ik lekker kon babbelen.

Maar ik zou inmiddels toch moeten weten dat niets,
Maar dan ook niets,
Van zelfsprekend is.
Niets.

Spreken niet,
Ademen niet,
Leven niet.


'Je kan alles hebben in het leven, als je bereid bent al het andere ervoor op te offeren'.
En nee, ik bedoel niet dat je zelf kan bepalen of je het redt of niet.
In tegendeel.

Maar op dit moment is niet mijn grootste struikelblok het niet kunnen ademen op zich,
Het zijn de gevolgen ervan die het zwaar maken,
Die ervoor zorgen dat ik me afvraag hoeveel ik nog ga moeten opofferen.

'Als het gevecht ons kiest, in plaats van andersom, dan kan het gebeuren dat het offer soms groter wordt dan we kunnen dragen'.

Ik voel me ZO KWAAD.

En niet omdat ik het oneerlijk vind.
Of dat ik denk: waarom ik?
Nee, waarom ik niet? Ik bedoel, moet iemand anders dan mijn problemen krijgen?
Nee.

Ik ben kwaad omdat ik niet weet HOE.
Hoe het moet.

Ik voel me gevangen.
Ik kan niet terug en ik kan niet vooruit.
EN IK WÍL VOORUIT.
IK WIL BETERE LUCHT.
Met deze lucht kan het zo niet doorgaan.
Ik heb meer lucht nodig.
Echt.

En ik ben KWAAD omdat ik op niemand echt kwaad kan zijn.

Het is niemands schuld.

Iedereen doet zijn best.
Iedereen is lief.
Iedereen is begripvol en helpt mij.
Iedereen staat achter me.
Voor me.
Naast me.

Iedereen heeft het beste met mij voor.

En ik?
Ik ben KWAAD.




51 opmerkingen:

  1. lieve terecht kwade Miss Piggy, lieve Djuna, ook al ben je kwaad, gelukkig... er is weer een blog, en ook ik ben even kwaad met jou.Maarrrrr als dit nu weer even het beste is dan moet het maar weer zo en geef je weer iets op... de prijs die je betaalt is hoog en ik hoop dat het allemaal helpt om het de tijd te geven die zo nodig is voor de komst van 5&6.

    Lieve dappere Djun, voor jou een betere nacht gewenst. Ik slaap met jou hoor!!

    Veel liefs,

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet gewoon niet wat ik zeggen moet. Wat krijg jij toch veel voor je kiezen. Ongelofelijk. The sacrifices you have to make... Ik wist niet dat het bestond.

    Heel Heel Veel Sterkte. Win that battle!!

    Liefs

    Ps. Sorry, maar onder het mom van de domme vragen heb ik er nog 1; ik begrijp dat je nu niet kunt praten, maar wat houdt dat 'opblazen van de cuff' precies in wat maakt dat je niet kunt praten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. maar jou op marktplaats zetten... dat lijkt me niet... welke categorie, welke prijsklasse,kleur, materiaal, postcode, veel te veel zoekmogelijkheden... niemand die dat vindt, gelukkig!!!
    en ja, de gevolgen van offers, opofferen, zijn zwaar, zeker wanneer je niet direct ziet wat het resultaat van je offer is.
    Zet em op Djun!
    Liefs, tot later!

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dappere Dunja,

    Wat kan ik hier nog zeggen, ben stil van je verhaal.

    Misschien kunnen wij als lezers van jou blog,
    je heel veel berichtjes sturen, om de lange wacht tijd een beetje door te komen.

    Ik heb vandaag een vogel gevonden die geringd is. Hij is in Stockholm voorzien van de ring, het gaat om een blauwborstje.
    Ze konden mij de juiste gegevens nog niet geven, men neemt nu contact op met het ringstation, en zo gauw ze meer weten, krijg ik bericht.
    En als ik meer weet zal ik het in je blog zetten.

    Ik wens je een rustige nacht, hoop dat mijn kaartje morgen arriveert ,

    Liefs Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve dappere meid
    Veel teveel wordt er van jou geëist en je hebt alle recht om echt kwaad te zijn niet op jezelf maar gewoon op alles!
    Dat zwijgen komt er nog bovenop, nu kunnen we maar hopen dat dit voor even is en dat je weer heel snel kan Leven Ademen Lachen Tateren en alles gewoon gewoon wordt !Dat je kan zorgen hebben om een gebroken nagel???Zou dat niet HEERLIJK zijn!!Love you

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Djuna,

    We hopen heel erg hard dat 5&6 eraan komen.
    Je bent gewoon enorm.

    Ann en Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook heel kwaad. En heel verdrietig,
    balen balen is zooo zwak uitgedrukt,
    maar de strijdvaardigheid groeit elke dag.
    De tijd komt echt dat we kunnen terugkijken op deze nare tijd en dat je ziet waar je voor gestreden hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mon dessin ne representait pas un chapeau. Il representait un serpent boa qui digerait un elephant.

    papsie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Djuna,
    ook ik ben een stille lezer die haar dag begint met jouw blog, iedere dag!!
    En nooit reageer ik omdat ik niet weet wat ik zeggen moet, omdat ik er niets aan toe kan voegen, omdat ik je niet ken.
    Maar jij bent zo open, zo eerlijk, je geeft ons allemaal de kans je te leren kennen.
    En nu je niet meer praten kunt zijn inderdaad de reacties op je blog nog belangrijker.
    Lieve Djuna, je bent zoooo moedig, zo inspirerend, ik probeer iedere dag een voorbeeld aan je te nemen.
    Dank je, dat je dit alles met ons wilt delen.

    Liefs, Riet (moeder van een zoon van 16 met CF)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je weet niet half wat je teweeg brengt bij mensen die wel lucht hebben! Ik heb bijna de neiging om "reclame" te maken voor je blogs zodat iedereen deze smorgens leest alvorens de dag in te gaan!
    lieve groet van Itty (moeder van een zoon van 24 met CF)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. vanaf beneden stuur ik je een knuffel en een zoen,meer kan ik helaas niet voor je doen..

    Ik denk aan je en ben boos met je ,niet op iets of iemand maar omdat t zo oneerlijk is.

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve dappere Miss Piggy,
    Logisch dat je het niet meer ziet zitten. Er wordt steeds meer op je schouders gestapeld. Ik hoop dat het dappere ondergaan van je lot heel snel zal worden beloond met nieuwe longen. Liefs Omnia.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is shit. Gevangen, je kunt je niet meer zo uiten als je wilt. Je wordt wel heel erg op de proef gesteld. Maar please, please, Djuna, begraaf ook deze, klim erop en plant een vlag. En het is KL*F* moeilijk, maar please, do it. Iedereen op dit blog steunt je en wil je op die bult duwen, samen.
    Heel veel kracht en liefs uit Aalten,
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve lieve Djuna,
    Als het waar is dat de mooiste bloemen langs het ravijn groeien, dan krijg jij straks echt de mooiste die er te vinden zijn.
    Dit mag niemand doorstaan. Laat die longen nou komen voor je.
    Hou vol lieverd,
    XXX Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve MissPiggy,
    Nothing comes without a price maar de prijs die jij moet betalen is wel heel erg hoog zeg. Ik kan me voorstellen dat je kwaad bent en het lijkt me zo moeilijk dat je niet om iemand specifiek kwaad kunt zijn. Meis, heel veel sterkte en kracht gewenst om ook hier mee om te kunnen gaan.
    En inderdaad zoals Itty zegt, iedereen zou je blog moeten lezen 's ochtends zodat we met z'n alleen veel dankbaarder zijn voor wat we wel hebben.
    Veel liefs, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ach lief meisje, nu dit weer...! k Wens je veel sterkte en kracht toe voor die 23 uren en heel veel plezier en lol voor dat ene uurtje..
    k Denk aan je..!!!!!
    Veel liefs!
    Jorine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. lieve, lieve Djuna,

    Dit is om gek van te worden, om verschrikkelijk kwaad om te zijn, om helemaal gefrustreerd van te worden!
    Ik zou zo graag willen dat ik iets van jouw last op mij kon nemen! Zodat er iets van de prijs die jij moet betalen afgehaald wordt! Dat je minder hoeft op te offeren! Zo verschrikkelijk graag....en het maakt me machteloos dat dat niet kan! Het enige dat ik kan doen is er voor je zijn! Dat je weet dat ik achter je sta en er voor je ben...altijd...op elk tijdstip van de dag!
    Heel veel liefs!
    Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Miss Piggy wat is dit moeilijk, alles wordt je ook onmogelijk gemaakt. Ik hoop dat je op dat ene uurtje kunt teren en dat het maar tijdelijk zal zijn. Heel veel sterkte en een lieve groet uit een mistig Den Haag,

    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve Miss Piggy
    Ik leef ook, net als alle andere lezers, met je mee, denk aan je, wens je het aller beste, steun je, ben kwaad en verdrietig.Ik zou wel even langs willen komen en je heel stevig willen vasthouden, maar daar worden we nog benauwder van.Ik denk aan je en ook aan je familie.
    Hou hoop en blijf erin geloven, in een lijf dat het dóét!! Liefs Rietje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heb je al bedacht wat je in die 60 minuten gaat zeggen?
    60 minuten, dat is niet lang, ehm, dat is niets. Ik heb een idee:
    heb je een voicerecorder? Of hoe heet zo'n ding?
    Daar neem je alles wat je zegt mee op.
    Draai je daarna vele malen af, kun je zo vaker gesprekken voeren.
    Dan maar hopen dat er wel verrassende, vernieuwende teksten van je
    gesprekspartners terugkomen.
    En tekstborden lijkt me ook een goed plan.
    Hou je een bord in de lucht met: vertel eens een leuker verhaal, of :dat meeeeen je niet, vertel me meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik voel met je mee. Shit als je niet kunt praten. Ergens zal je je toch moeten uiten. Dan kan nog via de pc. Ik leef met je mee . Iedere dag kijk ik of er nog niks staat dat je getransplanteerd bent. Maar ik blijk mee duimen. Kanjer heel veel sterkte. Heel veel hoop en veel liefde . Die is er ongetwijfeld.
    Liefs jet

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve schat,wat ben jij dapper!
    Dapper dat je alles met ons wil delen, je geeft ons allemaal zoveel steun en kracht! Konden we maar wat voor je doen, we zullen bidden hopen duimen en kaarsen branden dat nummer 5&6 supersnel komen!
    We zijn allemaal verslaafd aan je blog, en hopen elke morgen en avond te kunnen lezen dat nummer 5&6 er zijn.
    Meisje heel veel sterkte, en met zoveel positieve mensen die je blog volgen en die aan je denken moet het gewoon goed komen.
    heel veel liefs Cobi.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Sprakeloos. Maken je geschreven woorden me. In deze context erg toepasselijk. Hoe cru ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. je táime tu sais.

    Vroeger als je kwaad was kreukelde je papier of scheurde je papier , zo'n fysieke actie zal voor nu teveel zijn,ik scheur en kras en kreukel een telefoonboek voor je , huil mee met de wolven en schop tegen de euromast voor je.

    Blijf schrijven.
    Hou vol,cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ook van mij weer veel sterkte toegewenst ! Je bent zo'n voorbeeld van levenslust en kracht ! Mijn kaart komt er aan hoor ! Lieve groet van Martina

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ow wat een straf om niet te kunnen of mogen praten, wens je veel sterkte het zal niet mee vallen. Wat zal dat uur snel om zijn :S volgens mij heb je na 1 dag wel een paar uur nodig om alles te wil vertellen wat je in je gedachten heb lijkt me zo.

    Groetjes Janetta

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Elk mens die hef zich ’n kruus te dragen

    Opzich bennen die kruuzen precies eben groot

    ’t verschil is, die iene hef der iene van piepschoem

    En de ander die hef’m van lood.

    Daniel Lohues

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Natuurlijk ben je KWAAD, dat is zo logisch! Het is ergens gewoon frustrerend dat je niemand de schuld kan geven. Gooi je frustraties er gewoon uit op het internet, dat lucht misschien iets op. Heel veel sterkte!!!!!!!!!
    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Terwijl de meeste onder ons sprakeloos zijn keer op keer van jouw woorden weet jij ze iedere dag weer te vinden. En weer is er een blog...ook vandaag.
    En marktplaats......nee meid jij bent onbetaalbaar.
    Die longen moeten komen....voor jou....en snel....ik duim zo hard voor je!!!

    XXX Regina

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi dappere MissPiggy,

    Elke dag lees ik je weblog.
    En elke dag lopen de rillingen me meer over de rug van jouw verhaal. Elke dag had ik kunnen reageren en ik deed het maar een enkele keer.
    Vandaag denk ik: elke reactie geeft je even contact met de buitenwereld vanuit je eigen binnenwereldje.
    Pffff, wat een enorm karwei heb jij te klaren. Ik denk aan je...
    Elly
    (een CF-er met een kruis van piepschuim vergeleken met het jouwe van lood. Zie mooie reactie van Alida hierboven ergens)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Miss Piggy,

    Ik ben maar zo een stille lezer, die jou blog al een poos dagelijks volgt.... ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen! Wil je alleen zeggen dat ik erg veel aan je denk en dat ik hoop dat er heel heel heel snel longen voor je zijn!

    Hou vol!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. HE gatver, niet kunnen praten, wat een hel moet dat zijn voor je!:S Ik heb zoveel bewondering voor je!! We duimen hier ontzettend hard voor je nieuwe longen (en af en toe proberen we iemand aan te rijden, hoe lang ben je ongeveer?)

    Heel veel sterkte met dit.

    xxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Kom je even heel veel sterkte wensen.Laat 5 en 6 maar heel snel komen.Ook hier draaien voor jou de duimen.Groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Brr ik kreeg gewoon een beetje kippenvel na het lezen van je blog. En dat je boos bent snap ik zo goed! Ik denk ook heel veel aan je! Hou vol!

    Dikke kus Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Lieve Kanjer,
    Wat moet ik er nog aan toevoegen.. Je hebt alle recht om flink boos te zijn!!! Het is alleen zo moeilijk waar je het op af kan reageren (gillen en overal tegenaan schoppen is ook weer zo'n lastig verhaal). Hopelijk kun je het kwijt in je blogs, dan lucht dat tenminste een beetje op!
    Kan me voorstellen dat het niet kunnen praten nu zwaarder viel want je was er weer een tijd aan gewend en niks is fijner dan lekker hard kunnen lachen en kletsen. Ik ben vannacht aan t werk dus als de oproep komt dan kom ik je een succes-knuffel geven hoor!!
    Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Lieve miss Piggy,
    Een hele dikke knuffel van mij. En zijn er misschien nog boeken die je wil lezen, Dvd's die je wilt zien? Laat het weten. Ik weet zeker dat er massá's lezers (incluis mijzelf) zijn die dingen naar je op willen sturen.
    xxx. Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat KUT zeg!!!!

    Misschien kan je op internet een soort voorleesprogramma vinden? Die de dingen die je typt gelijk voor leest? Dat is misschien makkelijker dan pen en papier!? http://www.readplease.com/english/downloads/#rp2003 Hier staat wel wat maar kon niet voor je uitproberen of het daadwerkelijk werkt omdat het een windowsprogramma is.
    Het is maar een ideetje om het misschien ietsie makkelijker te maken... Verder mag je gewoon heeeel boos zijn!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik blijf maar aan je denken...
    En nog steeds weet ik geen zinnig woord uit de brengen dat recht doet aan jouw situatie. Om je op te beuren. Of zo. Ik weet het niet.
    Dus laat ik je maar gewoon weten dat ik aan je denk.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Lieve Djuna!

    Wat erg, niet kunnen praten.. Hier schrik ik echt van..Kweet even niet zo goed wat ik moet zeggen..

    Maar wat is een Cuff precies? :$

    Meis ik duim hard voor nieuwe longen voor je! Dit moet heel snel gebeuren!

    Liefs Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Lieve MissPeggy,

    Probeer het vol te houden, ook al is het nog zo zwaar. Heel veel sterkte en kracht.

    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Lieve Djun,
    Ik voel me machteloos, kan me je boosheid zo goed voorstellen.Juist jij, die zo graag praat en lacht...en dan niet mogen praten! Gelukkig heb je je blog en kun je op deze manier toch met veel mensen communiceren.
    Ik hoop dat je hier nog wat energie uit kunt putten. We denken aan je!
    liefs Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Lieve meid,

    Jij hebt al veel te veel opgeofferd, jij hebt ze allang verdiend!!!! Ze komen, ze moeten komen!!
    Meis het gevecht dat je vecht is zo onmenselijk zwaar. Jou beloning komt er aan, geef niet op!!!

    Ik denk veel aan je,

    Liefs Gertie

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Alles is wederom geschreven. Ik hoop dat je een goede nachtrust zal hebben. Geen gekke dingen, geen broncho's maar wat voor zoveel zo gewoon is....wat meer lucht! Blijf geloven Djuna, hou vol meid!

    Stans

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Lieve Miss Piggy,

    Gewoon een hele dikke zoen!

    Liefs Joyce.(Weeeerrr zo'n anonieme meelezer!;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Lieve Djuna,

    Hou vol meisje, weet je gesteund door heeeeeeel veeeeeel volgers van je blog, ook ik denk heel de dag aan je. Voor straks, een goede nachtrust.

    Liefs Ellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. lieve dappere djuna

    ook ik ben boos,verdrietig,woest,ook ik denk heel veel aan je,ook ik lees als eerste jouw blog `s morgens,ook ik hoop iedere dag weer op een wonder, ook ik hoop dat je de nacht goed doorkomt.
    En WIJ lieve dappere djuna denken allemaal aan hetzelfde: nr 5 en 6 kom op het heeft nu lang genoeg geduurd,jullie zijn an de beurt!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Vandaag heb ik bij veel van die keren dat ik kon en mocht praten aan jou gedacht en ook een beetje voor jou gepraat of iig geprobeerd iets nuttigs te zeggen bij al die kansen die ik kreeg. Ik wens je een rustige nacht (tenzij er longen komen dan mag 'ie razend druk zijn natuurlijk) zonder broncho's en met de lucht die voor de meesten van ons zo gewoon is. Sterkte en hier dus nog iemand die aan je denkt. Het voelt zo nutteloos maar hopelijk geeft het je iets van kracht dat alle volgers hier zo aan je denken. En trouwens ook heel veel sterkte voor de mensen om je heen, je ouders de Miss Sissen, je familie en vrienden want ook voor hen moet het moeilijk zijn iemand waar ze zoveel van houden zo hard te moeten zien vechten.
    Liefs, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Lieve Djuna,

    ik sluit me aan bij Debbie en de rest, vandaag vaak even in gedachten bij jullie geweest en ga hier mee door hoor!
    Lieverds, hou vol..

    zoen,

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Als iemand al kwaad mag zijn dan ben jij het wel.
    En het zou mooi zijn als je op iemand kwaad zou kunnen zijn, maar je hebt gelijk: het is niemand's schuld.Was niemand maar een naam, dan had NIEMAND het gedaan.
    Kop op meid, blijf schrijven.!

    Doei ee

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ik heb nu al van alles ingetikt en weer weggehaald, want alles lijkt zo soft om op te schrijven terwijl jj zo vecht en zo je best doet.
    Ik denk aan je en wens je veel sterkte! veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Mooi gesproken meid, goede tekst.
    Wil je graag wat power en kracht geven..
    Weet niet goed hoe,

    Enorm veel sterkte meid..

    Kop op, al is het nog zo moeilijk.
    Groetjes Melanie

    BeantwoordenVerwijderen