maandag 6 december 2010

Maai dat gras, dat aan de overkant groener is- maandag

Zo rond deze tijd, een jaar geleden,
LIEP ik door het ziekenhuis,
Met 2 nieuwe longen in mijn borstkas en een infuuspaal in de hand.
Zo gelukkig was ik, dat ik weer kon lopen met die paal over de gang.

Ik mailde daarover destijds:

‘(…)
Yes! Ik heb een infuuspaal!
Waaaaaaaaaaaaaaaahahahaha, joepie! Wat lang geleden is dat hè, dat ik met alleen een infuusje uit bed kon stappen en even op de gang kon lopen!
Men. Niet te geloven.
Ik krijg het er helemaal warm van.
Mijn vingers tintelen, ik krijg rillingen over mijn hele rug.
Van mijn kruin tot mijn tenen, alles voelt; dit is goed.
Deze longen geven mij een nieuwe kans. Ik pak em.
Zoveel geluk kan een mens toch bijna niet hebben hè.
Dat beangstigt mij wel eens een seconde. Zo van; ‘gaat dit niet te goed?’.
(…)
Wat ik nu kan is al meer dan eeuwen. Ik loop hier gewoon rond, zomaar, zonder zelfs een litertje zuurstof! En de saturatie! Die kan niet stuk joh! 98 procent! Waauw.
(…)
En dat allemaal dankzij die ene donor, die mij redde.
Dankzij de Master chirurg en dokter Oeps, die de nieuwe longen erin hebben gezet.
Dankzij de Transplantman, die de binnenkant herstelt met een precizie van een horlogemaker.
Dankzij de Dear Doc, die mij in leven heeft gehouden tot het zover mocht zijn.
En nu besef ik pas, mijn leven is nog helemaal niet klaar.
Het begint pas’.



Zo bijzonder,
Hoe er in een jaar tijd, zoveel kan gebeuren.

En ook,
Niet kan gebeuren.


Nooit zal ik vergeten, hoe dat voelde.
Die eerste stapjes op de gang van onze IC, de IC die zich op de 10e verdieping bevindt.

Het was al laat.
’s Avonds.
Donker.

Een Zonnige Zuster nam mij mee naar hun koffiekamertje,
Daar van waaruit je de hele stad kunt zien. Zo’n prachtig uitzicht.
De Euromast helemaal verlicht.

En ik werd verliefd.
Verliefd op het leven.


En nu…
Ben ik toch alweer zo’n slordige anderhalve maand niet meer buiten deze 4 muren geweest.
Ja, ok… voor een paar ritjes naar de IC en terug.
Maar niet meer, heb ik mijn voeten op andere bodem gezet.

Ik wil opstaan.
Rechtop staan.
Voelen dat ik leef.

Net als toen, op 10 hoog met mijn infuuspaal in de hand.
Toen de wereld voor me open lag.
Toen ik voelde: het begint nu pas.

Oh. Wat is het goed om dat allemaal te herinneren.
Om te weten dat,
Als de oproep eenmaal komt,
Als longen nummer 5 en 6 zich aandienen,

Het weer zo kan zijn.

Men.
Ik wil dat.

Tot slot!
Alle nieuwe volgers: WELKOM!!!

En speciaal voor de collega’s van X-ray- Corné (de X-Thorax-man),
WAAAAA leuk als jullie ook volger worden hoor!
Thanks X-Thorax-man!

En ook alle anderen die de ‘I Need A Hero’- actie promoten, THANKS!!!!!

YEEEEEEEEEEEEEEEEYYYYYYYY
WE GAAN ECHT VET DIE 500 VOLGERS HALEN!!!

32 opmerkingen:

  1. HI miss Piggy,

    Het is je zo gegunt en elk moment kan het moment daar zijn, misschien wel over een uur....Ik hoop zo voor jouw dat je nog voor het einde van het jaar,weer met je infuus-paal door de gangen kan lopen, ik hoop het zo voor je.

    Liefsssss en een goede nacht Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vorig jaar liep je rond en we hoopte for ever!
    Lucht, ADEM,wat een luxe.Immens genieten van "gewone dingen" rennen, dansen zingen,oefenen!
    Je blijft verliefd op het leven, hou die herinneringen stevig vast, ze komen terug!!
    Het lijkt een eeuwigheid te duren, maar ééns gebeurt het "wonder" MEN DAT WIL JE!!!!!!!!!!
    Wachten en hopen met je mee en alvast een beetje rustige nacht....
    Love you

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dear Miss Piggy,

    Het zal je lukken.
    'Altijd maar een stapje dichterbij.'
    Op naar de 500
    Op naar 5 &6

    Liefs van Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He meis,
    Ik kan me nog goed herinneren dat we al snel hoorden dat je al uit bed was geweest na de transplant, dat was zo bizar en wat was ik trots op je!! Nu ben ik natuurlijk ook heel trots op je (hoe kan het ook anders met zo'n vechtlust en zo'n karakter) en ik kijk er ook naar uit om je over de gang te zien rennen met je infuuspaal (oke lopen is ook goed haha). Ik gun het je zo!!
    Ik stond dit weekend op de babyzaal, gelukkig waren de baby's vandaag wat liever :) gister was t namelijk wat minder haha.
    De actie gaat echt goed zeg!!! Ik ga morgen nog even andere hulptroepen inschakelen.
    Goeie nacht, hoop dat je wel uitrust.
    Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He Miss Piggy,

    Ben ik net een avondje uitgeweest. Hoopte als eerste te reageren, zijn er minimaal 4 voor me. Ik hoop dat je binnenkort vanaf de IC op de 10e etage richting een raam loopt en samen met mij tijdens oudjaar het vuurwerk op de Erasmus brug ziet.
    Denk al die tijd aan je en alle andere (wachtende) lotx'er. Pas nu na mijn transplantatie besef ik het gevoel, dat we weer lucht hebben, dat we weer kunnen lopen, wij nog lang moeten revalideren, maar we kunnen weer leven. Je hebt er helaas maar kort van mogen genieten. Ikzelf ben nu een half jaar na mijn transplantatie, maar deze korte tijd is alle ellende waard geweest. Gaat her binnenkort fout, 3x balen, maar jij en ik hebben weer ff geleefd. Ik hoop zo dat setje 5 & 6 op tijd komen.

    Heel veel liefs, Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo is het Ad,
    WOOOHAAA! Dat pakt niemand ons meer af!

    @Pauline: Hahaha ben blij dat de kinders wat liever waren voor je!
    Zo hoort het ook haha!
    Slaap lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heftig stukje lieve Djuna, ik weet niet wat ik zeggen moet. Je zou je graag die 5&6 regelen, maar dat kan ik niet. Daarom morgenvroeg maar een logje kakken waarin ik je actie promoot. Meer kan ik niet doen.
    Fijne nacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmmm Sinterklaas gaat vandaag weer naar Spanje en ik had zo gehoopt dat hij dit weekend jouw grote kado zou brengen, maar helaas! Maar we hopen gewoon door voor een andere datum in de dichtbije toekomst! Want ze komen!! En dan loop jij over niet al te lang weer diep ademend over de gang!
    Ik las laatst: "Er is hoop, want ik heb het" Mooi toch!?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hee,

    Ik hoop echt dat snel longen 5 & 6 er voor je zijn. Ik volg je al ffies ;) en bewonder je doorzettingsvermogen en je kracht!

    Ik blijf ook duimen dat ze maar snel mogen komen en je snel het hierboven beschreven gevoel opnieuw mag beleven!

    Ik heb je actie ook op mijn blog gepromoot ;)

    Groetjes Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. goedemorgen lieve Djuna

    met een kopje koffie even achter de pc je blog lezen. Lisa speelt met haar nieuwe spulletjes en Theo en Ruben zijn naar de kno arts voor controle. Maw RUST ;-)

    Maar tsss wat een mooi stukje maar tegelijk ook een verdrietig stukje. Ik gun je zo die nieuwe longen!! We bidden voor je en hopen van harte dat je 2011 met nieuwe longen kan beginnen!!

    lieve groetjes vanuit het hoge noorden
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goeie morgennn!!!

    @Jannie: Waaaauw, dat is een hele mooie idd!

    @Samantha: Wat lief dat je het ook op jouw blog hebt gezet! Waar kunnen wij jouw blog vinden?

    @Esther: Waaa dat klinkt heel gezellig! (Ok, KNO ietsjes minder...). Maar wel dat lekker spelen met de sint-cadeaus...
    Wat had de sint voor Ruben en Lisa meegebracht?

    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goede morgen Djuna,

    Weer zo mooi geschreven. Ik lees iedere ochtend je blogs, laat niet altijd iets achter maar ben zo onder de indruk hoe jij dit allemaal maar onder gaat, echt super! Nummer 5 en 6 komen gewoon! Voor zo iemand, zo een doorzetter moet dat echt wel gegund worden.

    Liefs X

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wil je alles weten wat ze hebben gekregen?? hiihi dan is de pagina zo vol hoor. Want tja opa en oma en de andere oma's wilde de kids natuurlijk ook wat geven :-)
    Ruben: garage, bestuurbare auto, hamertje tik, toren van pisa, klei, sjoelbak, dublo, stoere kleren
    Lisa: poppenbedje en kleertjes, gebakstorentje met gebakjes van hout, kassa, laptop van nijntje, muziekinstrumenten, kleren, pizzasnijset, poppenbuggy

    Super verwend dus. Ik vind het zo leuk die kinder spulletjes. Al ben ik wel kieskeurig hoor. Ben juf, dus niet alles is geschikt voor mijn kindjes (het moet wel een beetje ontwikkelings gericht zijn) Erg he?!!

    Maar goed, de heren Visser komen zo thuis. Fijne dag meid

    groetjes
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een goeie morgen, deze morgen lieve Miss Piggy,

    blijf toch maar in de hoogst mogelijke staat van verliefdheid, want dat geeft je vleugels, kleur, moed en nog veel meer. We blijven geloven in het wonder, ook al lijkt dat een eeuwigheid te duren, want jij bent jong, hebt een verleden maar wil donders graag nog een groot stuk toekomst. Om "gewoon" te LEVEN!!!!

    Lieve djuna ik hoop dat het vandaag een gepast rustige dag is voor jou, de enige onrust mag het komen van 5 & 6 zijn, wat mij betreft.

    Liefs, een omWarming, voor the whole family, via je mams dan maar!

    brrr, ben nog niet buiten geweest, maar 't ziet er nattig uit en vies koud...

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hey djun!!

    het bericht staat op mijn facebook in de hoop dat meer mensen volgen :D en ik ben ook een officiele volger nu!
    nu nog hopen dat de cd van de noisettes van die liever sinterklaas krijg woensdag en ik neem hem mee naar het werk zodat je het kan overnemen :D
    moet komend weekend weer werken dus zie je dan!
    kus

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Djuna,

    Mijn blog (en de oproep ;) ) kan je hier vinden: http://sammies.webs.com/apps/blog/

    Ik hoop echt dat je die 500 nieuwe volgers krijgt ! ;)

    Groetjes Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  18. WAAAA SUPER TOF SAMANTHA!
    Thanks!
    Wat een mooie site heb je trouwens!

    Christaaaaaaaaa!!!
    YEEEEEY GOED BEZIG!!!!
    K zie je komend weekend dan!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kan het helemaal begrijpen dat je verliefd werd op het leven, want het is zo mooi!! Zeker met 2 nieuwe goedwerkende longen!! Hopelijk komen die van jou snel!!!

    xxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Djuna, Haha graag gedaan hoor ;) En thx voor t compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha Djun,
    Volgens mij herinner ik me dat mailtje nog...! Hopelijk komt er gauw weer zo een met dezelfde strekking. En natuurlijk ook een periode dat je infuuspaal-vrij bent, dat is ook wel ideaal :)
    Super dat je zo'n tof sinterklaasfeest gehad hebt! (en wat een lieve blog over/voor je zusje van afgelopen zaterdag!) Ik ben ook behoorlijk verwend met Sinterklaas, een surprise van een mini grijs fiatje gehad :) Erg grappig.
    Geweldig dat je hero-actie zo goed loopt!! en je totaal aantal views loopt ook hard op! Gefeliciteerd!
    Liefs!!!
    xxx Jorine

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat mooi geschreven weer. En goed dat je moed en hoop blijft houden! Dat moet ook want die longen komen schnell!!! Dus hopelijk komt zo'n soortgelijk berichtje snel hier op het blog te staan en sta je weer met alleen een infuuspaal voor het raam!
    Een kaartje is weer onderweg!
    Heb je gisteren ook nog wat van Sint gehad? Hier kwam Piet zowat door de deur heen haha. Met een een sjoelbak dus dat was een avondje vol plezier!
    Groetjes, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Btw mijn moeder wordt de nieuwste volger en ik zag dat een van mijn vriendinnetjes ook al volger is geworden. Hopelijk zit je snel aan de 500!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb een logje aan je besteed. Om die 500 volgers te halen!! En we gaan er voor, al moet ik m´n twitteraccount 500 keer spammen met dit blogje!!

    Tot vannacht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. AAAHHH Joeltje, echt tof!
    Wat een SUPER lief stukje heb je geschreven!
    Waauw.

    En Debbie: Zooo cool dat je moeder ook al volger is!
    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. He Djuna,

    Ging het maar zo makkelijk als in Greys he?!
    Dat wenste ik voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hey wijffie,

    op naar de dag dat het gras gemaaid kan worden, of beter, niet meer hoeft, omdat jouw gras zo verschrikkelijk groen is, felgroen, dat het pijn doet aan je ogen...opdat de buren zullen zeggen, jemig wat is dat gras bij die buurmeid groen zeg, wat zou ze daaraan doen?
    Lieverd dat gun ik jou!

    Voor straks een rustige nacht en laat dat gras maar groeien!
    Groet en liefs, ook aan je paps, als die er nog is..

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  28. .......en nog meer.... even uitproberen...kijken of ik uit die anonimiteit kan komen..

    BeantwoordenVerwijderen
  29. huh..staat er een prullenbak naast m'n reactie..?? reactie verwijderen...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Via Joel hier gekomen. Ik volg. En duim en hoop mee op 5&6.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. lieverdje,
    vorig jaar om deze tijd!!WAREN WE AL THUIS!!!!!

    dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ben meteen volger geworden ( via Joel) en hoop dat je snel een nieuw oktober 2009 gevoel mag beleven!

    BeantwoordenVerwijderen