maandag 13 december 2010

Mis je- maandag

Hey J.


Ineens kreeg ik zo’n ‘nagging’ feeling.
En een blik op de kalender leerde waarom.
Vandaag ben je al 2 maanden dood.
Al.

En toch lijkt het net gisteren dat op die ene woensdag jouw strijd voor nieuwe longen stopte.


Je ouders waren pas nog hier.
Zulke sterke mensen.
Ik snap niet hoe ze dat kunnen, zo sterk zijn.
Ik kan alleen bewondering hebben voor hen.

Pfff wat is het een rare wereld.

Iedereen is doorgegaan.
Dat spijt me zo.

Maar ik denk dat we wel moeten?
En ook willen.
En dat spijt me dan ook weer.
Want waarom zouden wij allemaal door wíllen.
Waarom?
In zo’n bizarre wereld waar mensen door een dom foutje in hun dna op chromosoom 7 doodgaan.
Gewoon pats.
Doodgaan.

Dat snap ik zelf ook niet.

Misschien omdat we ‘het tegendeel willen bewijzen’?
Willen laten zien dat het ook goed kan gaan?

Ik wil dat het met mij goed gaat komen.
En dat spijt me ook al.
Want hoezo wil ik dat?
Ben ik dan zo’n dikke egoist die alleen aan zichzelf kan denken?


Weet ik veel.

Het is er niet gemakkelijker op geworden, in die 2 maanden.
Was leuker geweest als je gewoon hier weer rondliep, en zo af en toe langskwam omdat je net van de longfunctie afkwam alwaar je 85% had geblazen ofzo.
En dan na een bezoekje aan onze Transplantman weer lekker de ziekenhuislucht achter je kon laten, met nieuwe longen in je thorax en een uitrijkaart in je hand.
Ja. J.
Was veel en veel leuker geweest.


En ik weet ook wel.
Ik ben de laatste die hierover verdriet mag hebben.

Ik ben er nog, jij niet.
Mijn ouders hebben hun kind nog, de jouwe niet.
Dus wat zit ik te klagen.

Maar het is gewoon tè stom dat jij het niet hebt mogen halen.
Dat er voor jou geen longen kwamen.

Dat vind ik ZO STOM.


En dat ga ik voor altijd stom blijven vinden.

En oneerlijk.
En verrot.
En

Stom.

Klik hier om meer te lezen over de ‘I Need A Hero’- actie en de NCFS.

Wil je trouwens meer weten over Super- Sponsor worden of hoe je kan doneren voor deze actie?
Stuur mij een mailtje:

allmylungs
@hotmail.nl

29 opmerkingen:

  1. HI Djuna,

    Hi meissie ik ken je niet, en jij mij niet , maar vecht door voor J. hij wil vast niet dat je opgeeft.
    Weet niet veel te zeggen werd weer even stil van je Bloq.

    Morgen ga ik nog wat extra reclame voor je maken in een postje wat ik dagelijks doe ;-) Meissie hou vol, die nummer 5&6 zijn er voor jouw en hopelijk een beetje snel

    liefssssssssss

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heey djuna,

    Ik denk dat egoïstisch niet het juiste woord is, want iedereen staat voor zichzelf in en ik ben zeker dat als jij voor hem had kunnen ademen je dat had gedaan, maar dat ging nu eenmaal niet..
    So I wouldn't say you're selfish but just human :(
    maar wat je wel doet is hem bestaand houden, door hem nooit te vergeten, door de dingen mee te nemen die je van hem leerde, en ik denk dat dat belangrijk is..
    I hope you understand what I mean

    Veel sterkte en troost uit het diepste van mijn ziel!

    slaapwel
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey lieve Djun,

    't zat er aan te komen, je woorden en gedachten aan J. Goed dat je dat toch ook weer deelt.
    oh, oh, wat een indringende vragen... en opmerkingen... "spijt omdat we doorgaan.. waarom willen we door..niet doorgaan is geen keuze, tenzij je heeeel actief iets onderneemt toch, het leven gaat....ondanks dat we er soms heel naar en superverdrietig aan toe zijn.. "gewoon" door. Ik vind gewoon geen goed woord, want het sterven van J. is niet gewoon, het verdriet voor ouders en andere dierbaren ook niet...he leven zal daarna altijd anders zijn. En ik ben het met je eens, het is zo STOM dat mensen op die manier niet langer kunnen doorleven. en het zou zo helemaal mooi zijn dat dit met niemand gebeurt, maar dat is het leven niet...en alsjeblieft lieve Djun, heb geen spijt dat jij graag wilt dat het met jou zelf goed gaat komen , dit is niet egoistisch, maar dit is leven.. dit gun jij, en ieder weldenkend mens, voor iedereen!!! En dit had je J. ten volle gegund, met heel je ziel en zaligheid toch? Zo zou het toch "gewoon" moeten zijn?
    Lieve, lieve dappere Djuna, jouw wens om te leven en het leven te gunnen voor een ieder, is zo oer, als het leven zelf! en dat leven zo vroeg te moeten verliezen, is zo verdrietig en naar, daar mogen we toch heel veel verdriet van hebben?

    lieverd, J. had ook gewild, dat er longen voor jou komen, net als jij voor hem en wij voor jou dat het meest willen.

    En dat het in het geval van J. te lang geduurd heeft, is verrot, lijkt zo oneerlijk en stom, maar jij, jij bent er nog en wij blijven in de TP geloven!!!

    De ouders van J. zijn mooie mensen, gaan voor het leven, zo bewonderenswaardig, ondanks dat het meest nare wat een mens kan overkomen, wat hun overkomen is, ze leven door, niet gewoon, en geven jou support en liefde!

    Lieve Djun, hou vast aan je geloof en hoop!
    Dat doen wij allemaal met jou. In gedachte en met liefde voor J. en zijn ouders.

    veel liefs, en ..
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat nu nog te zeggen? Ik weet het niet. Prachtige brief aan J., die brief die siert jou ook. Sterkte, veel sterkte jij dappere Djuna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een mooie brief heb je geschreven.
    het is stom en verrot en en...
    pff ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen.
    maar wat ria ook al zei. heb geen spijt dat je door wilt en dat je wilt dat het met jou goed komt. dat had jij ieder ander ook gegund
    lieve ontzettend dappere djun heel veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was een overwinning geweest op het "foutje" in het DNA als J ziekenuisland kon ver-laten "met lucht" om verder te kunnen leven.
    Het liep anders; "verdriet" heeft "euforie" ver-drongen. En toch MOET iedereen door en neemt een stukje van J mee in zijn verdere leven.
    Dit heeft niets met egoïsme noch spijt te maken.
    Iedereen wil dat het met jou goed komt en zeker J wilde dit.
    Kom op naar een witte Kerst met VEEL LUCHT en neem J mee in je strijd.
    Love you.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Kanjer.

    Ik wens jou en ook zeker je ouders en zussen en een ieder die je lief is,heel veel sterkte in deze moeilijke tijd van wachten.

    Hoop dat jou blog de Nederlandse regering eens wakker maakt.

    Het mag niet zo zijn dat door een verkeerde beslissing mensen onnodig moeten wachten op organen om verder te kunnen leven.

    Djuna duim dat er plots een doc aan je bed staat, en je mee neemt naar de o k .
    Lieve dappere meid een knuffel van een moeder.

    :iefs Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. He Djuna,

    Vanwege een nachtelijkse hypo kom ik op dit tijdstip nog even bij je langs. Wat tegewoordig trouwens veel minder erg is, omdat er altijd iets moois op me wacht, namelijk jouw blog!
    Je hebt het mooi geschreven, wat moet het dubbel zijn. Maar als jij al geen vedriet mag hebben om J., hoe zit het dan met de hele 'miss piggy-clan'? Die zijn volgens mij met z'n allen verdrietig als het met jou niet goed gaat. En wij (een groot gedeelte althans)kennen je niet eens!!
    Het is wrang dat J. de strijd niet heeft gewonnen. Maar ik denk dat hij net zo lief als jij wil dat jij 'm glansrijk haalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey lieverd,

    Wat een mooie intense gevoelige warme brief aan J,Hij zou willen dat jij nog verder gaat en steunt je van boven af...
    Het leven is helaas niet helemaal eerlijk , dat weet J en dat weet jij!

    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Djuna,

    Ik ken je niet persoonlijk, maar volg je blog. Via miss Morrie ben ik achter je blog gekomen en ik wilde ja laten weten dat ik je een bijzonder mens vind !

    Warme groet,

    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hee Djuun,

    Een mega grote knuffel!
    EN het is niet eerlijk. En ook jij mag het niet eerlijk vinden.

    Maar ik hoop dat 5 & 6 voor jou op tijd komen!
    Ik duim!

    Mega knuf,

    Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedemorgen MissPiggy,

    't Is en blijft nooit eerlijk. Als wij, vooral wij, het voor het zeggen zouden hebben, zou iedereen een mooi leven hebben en dat ergens achter in de 80 waardig afsluiten. That's not. That's not how it is. Maar ergens, ergens heb je nu dikke support van J. 'Go Djun!'En hij zal niet vergeten worden, dus toch een beetje hier blijven.

    Deze morgen, fluit ik naar de hond van de buv. (die heeft het wel gehaald, de 80) die ergens vrolijk achter in het weiland kwispelt naar al het moois. Hij komt niet. Wél spot ik een ontsnapt paard, net als de hond vreselijk blij met de vrijheid. Staart omhoog en gáán. En ja, ik had 'm, bijna, maar hij besloot dat vrijheid beter was dan een knalrode dame en draaide zich op achterbenen hoog over me heen om. Weg. Nu is de buurman (tikje jonger) en beter gekleed op pad.

    Kuzzz en een rustige dag,
    and your still no IC girl, so don't be nervous. TPman&team believe in you!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ach meissie toch, de zin van het leven, ik weet het niet, wij zijn allemaal blij dat jij er bent en hier op dit blog een positieve bijdrage levert.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gewoon kut! Gewoon heel erg oneerlijk en soms niet te begrijpen.
    Maar lief dapper ding, jij moet nergens spijt voor hebben, jij moet je niet schuldig voelen. Jij moet samen met al die lieve mensen om je heen, de dag plukken tot jou longen er zijn, jij MOET voor jezelf vechten! Samen met J. want hoe dan ook, hij is er, en zal er altijd zijn.....

    liefs lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vervolg paard: het bleek een jong paard te zijn, van een heel eind hier vandaan. Zo'n 3km hemelsbreed, dus het beest is aardig aan z'n trekken gekomen. Lucky him dat ie geen auto tegenkwam...'t Was nog een hele klus 'm te vangen en uiteindelijk, na een uur heeft Wim (buurman) zijn paard gehaald en als lokmiddel ingezet en dat werkte.
    Zo, dat was 'Het Platteland op maandagochtend'.

    Liefs,
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey Djuna,
    Heel mooi geschreven van je en wij weten allemaal dat het leven oneerlijk is.Maar hopelijk komen ze voor jou wel op tijd want je weet dat ook goed kan gaan hou je daar maar aan vast.

    X Scary Man

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hee Djuna, Heb je het al gezien.... al 600 volgers ! Je gaat als een speer !!!! Vandaag nog niets gezien van MissP en MissM. Werk ?!?!?!haha Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Middag Djuna,

    Live sucks ja, en gelukkig gaan we verder. En gelukkig herinneren we de dierbaaren die er niet meer zijn. Doen we dat niet, dan heeft J. voor niets geleefd.

    Las je blog van 2 maanden geleden. J. heeft vast de champagne al op. J. wil vast dat je die lege fles tesamen met setje 3 & 4 voor hem binnenkort in de glasbak kiepert.

    Probeer vandaag wat afleiding te vinden, ga je kaarten, lampjes en volgers maar tellen. ;-) Val je lekker vroeg in slaap. Des te eerder is het morgen en ben je een weer dag eerder bij setje 5 & 6.

    Knuffel Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Is in een reactie aanmelden als volger ook goed? Ik heb (en wil) geen Google-account, maar ik wil wel geregistreerd staan als volger. Ik heb me dus in een reatie aangemeld als volger, maar twijfel nu of dat voldoende is.

    loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige brief die je hebt geschreven. En egoistisch? Absoluut niet, het is goed dat je bij het gemis van iemand stil staat en ieder mens heeft recht op zijn verdriet.
    Sterkte!

    Ps: het vorige berichtje had ik verwijderd omdat ik onder een andere naam gepost had, van mijn vriend.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Djuna,
    Wat een mooie brief. En wat herkenbaar! Het gedeelte dan van een dierbare missen voor wie de longen niet op tijd kwamen. Voor mij is dat al zwaar maar het moet nog veel moeilijker zijn als je zelf aan dezelfde ziekte lijdt denk ik.
    Ik heb J. niet gekend maar een ding weet ik zeker: ook hij zou willen dat je doorgaat en doorvecht. En dat die longen voor jou wel op tijd komen!
    Maar het blijft bizar dat het leven doorgaat. M'n vriendinnetje is nu alweer 2 jaar dood. Ongelofelijk. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan haar denk!
    Maar eh, J. en m'n vriendinnetje willen je nog lang niet hebben daarboven want jouw nieuwe longen komen eraan!!!
    Liefs, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. MissMorrie13-12-10 19:40

    Heey!

    Later dan gebruikelijk, maar toch een berichtje van mij! Ik vind je totaal niet egoïstisch, alles behalve dat! Je houdt juist heel goed rekening met anderen, staat voor anderen klaar, leeft mee met iedereen! Dat deed je ook voor J. en hij heeft nu een mooi plekje in je hart! Ik denk dat hij niets liever wil dan dat jij en de anderen op de lijst een transplant krijgen! Het voelt heel k*t dat de transplant voor J. te laat kwam en daar mag je natuurlijk verdrietig om zijn! Logisch! En het is in mijn ogen ook volkomen logisch dat je hoopt dat het met jou wel goed komt! Je bent het waard mop en je vecht er hard voor! Longen 5&6 komen, hopelijk heeel snel!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Lieve Djuna,
    Ook wij lazen je blog vandaag. Ja, 2 maanden alweer.... We vinden het heel bijzonder dat je een brief aan en over J schrijft.
    Weet je, we hebben zoveel respect voor jou, omdat je het hardstikke zwaar hebt en toch steeds probeert de moed erin te houden.
    En egoïstisch? Absoluut niet. Wat ben je steeds bij J betrokken geweest, m.n. de laatste weken van z'n leven.
    Je geeft mensen ook heel veel d.m.v. je blog.
    We hebben je in ons hart gesloten en hopen en bidden voor jou, net zo als voor J toen, dat er heel snel nieuwe longen voor je komen!
    Volhouden hoor Djuna!
    We willen ook jou niet missen!
    Groetjes van J's ouders, ook voor je ouders en zussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi geschreven weer. Jij bent absoluut geen egoist!! En je mag er zeker verdriet om hebben; het is zwaar om een lotgenoot zo te hebben zien strijden, met zo'n verdrietige afloop. Je bent een kanjer dat je bij hem stilstaat.
    Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lieve Djuna,
    Een avond van troost
    een warme gloed
    wil ik bij deze schenken
    zodat je weet dat ik aan je denk
    in deze droeve uren

    tekst van Cindy Eykens

    Vanuit België voor jou een megadikke knuffel! omdat je zo lief bent en toch nog altijd aan
    anderen denkt ondanks je eigen problemen....
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Djuna,
    't is bijzonder om te lezen dat iemand die ik niet ken verdriet heeft over het overlijden van mijn broer. Je bent een meelevend mens. Sinds kort lees ik je weblog en ik verwonder me over je levenslust en doorzettingsvermogen. Daar kunnen een hoop mensen van leren. Djuna wij missen J. elke dag ontzettend, maar gelukkig weten we dat hij het goed heeft bij God. Ik bid jou van harte toe dat er op tijd longen voor je komen.
    We gunnen het je echt!!
    Knuffel van de zus van J.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooi en fijn dat je J. vandaag herdenkt en dat zijn ouders en zijn zus reageren en ik dat mag lezen, dank jullie wel!!
    IK ben ontroerd door het besef deel uit te maken van een groter geheel, de grote familie volgers en dat doe jij allemaal djuna,jij brengt mensen bij elkaar door wie je bent.
    Dat is menslievendheid,mmm,is dit wel een woord?
    Liefs cobie
    Stils

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hej meid,

    Je verwoord dit heel erg mooi,
    de ouders van J zijn vast heel erg trots op jou, zo ook J zelf..

    Ook zelf mag je trots zijn.. je doet het ongelooflijk goed!

    Kanjer dat je bent

    BeantwoordenVerwijderen