zaterdag 25 december 2010

zalige kerstzondag

Neen, neen, geen terugval, gewoon een te vroeg piek vandaag zorgde ervoor dat Tha Missa Piggya me vroeg om nog eens een blogje te maken....voor ze weer in een neusvleugeltrillende slaap viel. Een fysiomorgen met stoelzitten en een Miss Siss op bezoek en Opi & Omi heel even en je hebt weer een hoop gedaan, met je piepnieuwe longen....heerlijk slapen, zonder en ik bedoel echta ZONDER neusbril, dus voor de ervaringsdeskundigen: geen zuurstof meer. Niet op 1 of op 2, neen: geen, noppens, nix, nada, kadjingggggg. sat van 97 (ronddraaiende cijfers, met kleurtjes die knipperen) Opgehangen: roze flap met de dingen die te doen staan. De wachters naar bed sturen omdat alle knoppen nu zelf bediend kunnen worden en de rust er is....

En langzaam, lieve bloggers verovert het Miss Piggyisme, ook deze super hightech steriel witte dubbele druk sluisdeur State of the Art kamer. Overal verschijnen kerstboompjes (bescheiden), kaartjes (alsof er geen stakingen of sneeuw of vrije dagen waren- de stroom blijft aanhouden en vindt haar weg), met veel biggen en kerstbomen erop en zelfs combinaties ervan en knipperende van kleur veranderende lampjes....zelfs cadeautjes....Enkele verpleegkundigen en co assistenten lezen de blogs ook, iemand citeerde er zelfs uit.

Nog voor Miss Piggy de blaffeturen dicht deed, haar tram inkroop (Belgische uitdrukkingen voor het gaan slapen), vroeg ze me te schrijven aan Momo en Alida die wachten op longen. Ze weeeet wat ze doormaken aan frustratie en wenst hen sterkte.De laatste dagen denkt ze vaak aan hen en ook aan haar donor.

U bent vast al donor, lieve blogvolger en u bent ook vast al volger en of financieel donor, anders overweegt u het wellicht. Of u bent het in uw hart. Weet op voorhand, donor, dat je echt Leven geeft aan iemand. Er is niks wat je een ander kunt geven wat meer van waarde is. Althans niet volgens de gedachte van Het Rechte Pad. Je gaat wel dood, echter je geeft je leven letterlijk aan iemand anders. En wellicht was je toch wel dood gegaan en dan had je niet dat geschenk kunnen geven, waarvan ik, nu ter plekke, van hieruit, kan zien dat het het grootst mogelijke verschil maakt!

Als je nu al donor bent, mag je van binnen best wel ongelofelijk trots zijn dat je dat bent en dat je tot de voorhoede van de natie behoort, de top van de natie zelf. Ik dacht vroeger over donatie als over iets praktisch en wetenschappelijk. Ook vroeg ik me af hoe het dan zou gaan met de Wederopstanding...Maarre, het is veel meer. Waarom ook eens niet iets toegeven waar je goed in bent. Waarom niet eens ten volle trots zijn op wat je gedaan hebt voor een ander. Want als je het codicil hebt getekend, heb je het eigenlijk al gedaan.

Je kent vast het verhaal wel van wat je kunt antwoorden wanneer je gebeld wordt door een call center om van energie/ zorg of kabelbedrijf te veranderen. Wanneer de medewerker haar scenario begint op te zeggen: " mag ik u een vraag stellen of een voorstel doen?" Zegt u hetzelfde: " als ik dat ook aan u mag doen" en vervolgens begin je een praatje over het donorschap.

Buiten is het guur en regent het ijzel, de kuststreek krijgt code oranje en hier druppelt het infuus en hoor je de luchtcirculatie die de lucht aanzuivert. Tha Miss Piggy slaapt en ik hoop toch een beetje dat ze voor middernacht nog opgewekt de blog opeist, want geen groter geluk dan enkele woorden van Miss Piggy zelf.

De blogger ad interim
ps: Ik word nu naar huis gestuurd... Missa is moe en vertrouwt zich aan Nadia de nachtzuster toe...

38 opmerkingen:

  1. Wauw! Wat gaat dit snel zeg! Z onder zuurstof gewoon! Ik kan niet wachten om je te zien! Morgen zijn we rond half twaalf bij jou. Miss siss halen we ook op. Slaap lekker mop! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Miss person25-12-10 23:44

    Miss person dus. Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wederom een prachtig blog! Vanuit een kerstachtig Noordwijk wens ik jullie een fijne nacht! Liefs, Joyce.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi verhaal. Miss 'herself' zou het haast niet mooier verwoord hebben!
    En voor "tha Missa Piggya": 'you go girl'!!!!
    Je bent een voorbeeld voor velen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. MissMorrie26-12-10 00:16

    Wow, nu zelfs al zonder zuurstof! Dat gaat inderdaad heeel vlug! Echt super nieuws! Tot morgen mop!
    Slaap lekker! Ook voor de niet-meer-nachtwacht die nu lekker naar bed kan!
    En inderdaad voor de mensen die aan het wachten zijn op een orgaan....hou hoop! Het kan echt!!!
    Xxx MissMorrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo zég een saturatie van 97%, eindelijk lucht, ein-de-lijk kunnen slapen en dat zonder zuurstof. Super!

    En wij zijn donor, dat is logisch!

    Sweet dreams...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Djuna,

    Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat!!!!!!!!!!!!!!! Ik wens je samen met Miss P & Miss M en je familie een ontzettende mooie en warme 2de Kerstdag toe!!

    Vera en fam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat super nu ook zonder extra zuurstof!!
    Ene djuun neem je tijd he ;) Dat bloggen komt van zelf wel weer. We wachten met zn allen rustig op jouw terugkomst! En lopen zeker niet weg! :)

    Weer een super mooie blog ;) En hopelijk kunnen jullie net als djuun een klein beetje bij komen!

    Gr Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, zonder zuurstof gewoon al! Wat ga je rap meid!

    En ja... Donor, al vanaf de dag dat ik me mocht registreren. Vind het eerlijk gezegd niet meer dan vanzelfsprekend. Mocht ik (te vroeg) overlijden, heb ik zelf toch niets meer aan mijn organen die dan misschien nog wel tiptop in orde zijn. Laat iemand anders er dan maar een tweede / derde / vierde kans mee krijgen!

    Slaap lekker en een fijne tweede kerstdag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Woow,

    Nu al zonder zuurstof. Rust nog lekker uit Djuna, bloggen kan je nog heel je leven. En je weet je hebt nog heel veel jaren voor je.
    Donor ben ik al vanaf het begin. Of ik veel kan weggeven is de vraag. Mijn super donor longen mogen soewiezo niet meer gebruikt worden. Jammer hé. Maar het voelt goed voor mezelf mogelijke donor te zijn.

    Groeten Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Djuna, heerlijk dat je zo goed gaat, slaap wel vannacht!

    Ook ik ben al donor vanaf het moment dat dat mocht, op mijn 12e. Volwassen vond ik mezelf. Een handtekening van mijn mamma moest erop. Nu een dierbaar papiertje, omdat de mamma er niet meer is. Maar Donor zijn, dat is toch vanzelfsprekend? Wat moet ik er nou mee als ik er straks, ooit eens, niet meer ben, laat iemand anders er maar beter mee worden alsjeblieft!
    hihi, ge-wel-dige suggestie, als de bellers bellen. Ik ga 'm onthouden!

    Goede nacht daar, liefs van hier, heb een superzondag met de andere missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een voortgang Miss Piggy, die nu ws.nog heerlijk ligt te slapen, een gaatje in de dag hoop ik maar.
    en wat weer een mooi blog van the B.A.I.... die nu hoogstwaarschijnlijk ergens een bed opgezocht heeft en probeert ook oogjes dicht te doen.
    zoals het hoort, volgens het plan van tha Missa, zelf doen, waar het weer kan, "wegsturen" hoort daar ook bij. het vertrouwen in jezelf is alweer groter gegroeid, de kring kan weer iets wijder.
    Lieve kanjer, wat gaat het toch goed!

    straks, tha Misses P & M in je nabijheid... wat wil een mens nog meer??

    lieverd, ook de 2e kerstdag lijkt een heeeeele mooie te worden. Geen extra O2 meer, een mooie saturatie, steeds iets sterker worden, gewoon slapen, na zoveel maanden amper weten wat dat is..gewoon slapen.... doe het maar vaak en veel, want slaap-rust, "geneest"...
    haast je maar niet, je volgers hebben alle tijd en nemen vast genoegen met minder en of anders...

    Lieve Djun, slaap zacht en tot later!!

    zoenn,
    Ria ( Valthe)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Merry x-mas! Miss Piggy!
    wauhw wat ben jij een topper!

    groetjes stina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Miss Piggy.
    Niet meer wachten, nieuwe longen, geen O2, ik realiseer me dat we nu geen "lotgenoten" meer zijn.
    Maar vanaf het begin van je blog op 7 juli, voel ik me een beetje je "vriendin".
    Ik denk aan je, alle goeds, ook natuurlijk voor alle mensen die wachten op.. en jouw Wachten van deze week, liefs Rietje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. goedemorgen lieve Djuna

    wat zijn wij hier ongelooflijk trots op jou! Ga zo door meid!!

    Enne ik moest erg lachen om dat stukje over het telefoontje van een callcenter! Ik ga dat zeker doen. Jullie mij een vraag stellen en ikke hun :-)

    Tot de volgende krabbel
    lieve groetjes
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve blogger ad interim, lieve MissPiggy,
    Wat een g-e-w-e-l-d-i-g nieuws!!! Geen zuurstof meer en een sat van 97!! Goed man!! (Nou ja, vrouw natuurlijk, mijn enthousiasme neemt de overhand.) Fijn ook dat je de nachtwaker naar huis stuurt omdat dat betekent dat je het zelf (mbv van nachtzuster Nadia of course) weer aankunt!
    Blogger ad interim, wat een geweldig idee! Ik kan haast niet wachten tot er iemand belt om me iets aan te smeren!!! Donor ben ik uiteraard allang net als de meesten hierboven al vanaf het allereerste moment dat het kon.
    Gisteravond toen ik naar bed ging nog geen blog dus vanochtend gelijk kijken toen ik de oogjes open deed. Ik ziet hier in een donker huis om de rest niet wakker te maken. Straks als mijn moeder wakker is wel gelijk vertellen want ook zij leeft erg met je mee. Toch zo bijzonder dat wij de laatste dagen regelmatig als we elkaar zien over jou praten terwijl we elkaar niet eens kennen!
    Een heel fijne 2e kerstdagen met de 3 Missen!!!
    Liefs, Debbie

    PS Dit is een beetje een gekunstelde versie van het berichtje dat ik net typte maar het ging mis met inloggen en toen was alles weg. Nu log ik dus maar niet in, thuis staat dat automatisch ingesteld en hier natuurlijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankjewel blogger a.i. En een goed idee om zo'n call centre type te lijf (letterlijk ha, ha) te gaan. Ik heb wel eens mensen oren zeggen dat ze geen donor willen zijn omdat je ziel (of een stukje ervan) dan mee gaat in je organen en die heb je misschien nodig voor je reïncarnatie. Maar volgens mij is het met zielen net als met liefde, van geven wordt het niet minder omdat het halveert of zo: het wordt juist meer!
    Djuna! Geweldig, zonder zuurstof en dan zo'n sat! Ongelofeloos goed om te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vanuit t zeeuwse land zijn we apetrots op je ....
    Fijne tweede kerstdag!
    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi hoi,

    Ik lees nu al een tijdje mee, maar wat geweldig dat je al zo snel weer opkrabbelt je bent echt een kanjer zeg!
    Enne.. ik weet uit ervaring hoe leuk het is om kaartjes te krijgen, dus ik zou je ook wel kaartjes willen sturen, maar dat gaat zo moeilijk zonder adres!
    Dussss stille hint;-)

    Groetjes
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goedemorgen Djuna!!!

    Een week geleden een Blog vol peptalk, nu vol blijdschap. De IC-deur komt steeds dichterbij, net als de gewone wereld!

    Een Buitenbericht.

    De wind, is stil
    Alle sneeuw, wil zonnebaden
    Ligt uitgestrekt te glinsteren
    Een paaltje lonkt, Zitten
    Koude billen, warme wangen
    Prikkelende ADEM
    Opgenomen, er is geen verschil meer

    Djun, de wereld wacht op je
    Heeft de tijd
    Neem je tijd
    Je hebt het weer.

    Kuzzz, Jo
    Onder mijn naam een zonnige weerspiegeling...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een geweldig nieuws allemaal. Helass kon ik afgelopen dagen wel je blog lezen maar kon op een of andere manier geen berichtje achterlaten. Nu dus even opnieuw proberen......
    Ben zo blij voor je, dat het allemaal zo goed gaat. En ook voor de achterwacht moet dit meer dan speciaal zijn.
    Merry-X-mas to you......

    Liefs Regina en natuurlijk mijn blonde dametjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. saturatie van 97,...wisten jullie wel wat jullie zagen??!!
    en uit bed, met drains en al, das ook geen pretje. zelfs niet in een ge-misspiggiede- kamer..
    Maar....niks ligt zo lekker als je bed als je je zo hebt ingespannen, dus gun t jezelf maar.
    en geen zorgen om je blogjes; jij hebt een paar verdomd goede stand inns!
    fijne tweede kerstdag, en slaap lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zalige zondag is het zeker , te weten dat jij een super saturatie hebt , al weer mensen kan wegsturen en de kamer een metamorfose ondergaat, where-ever you are you will do that.
    En slaap , ja slaap zoveel je kan , de genezende slaap en een superluxe voor jou na alle doorwaakte uren, dagen,.........., nu slapen.
    Het word een echte zonnige zondag, tot gauw , liefs cobie en groet van mijn hele familie ,die mee blij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zonder zuurstof al. Geweldig.
    Je komt er wel en zeker met zo'n familie en achterban.De saturatie is ook perfect.
    Ga zo door .

    Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Joehoeeeee, zuurstofbrilletje ook al weg, niet te geloven!! En zoveel slapen, wat heerlijk moet dat zijn :-))
    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Al een poosje lees ik jou Blog en ben diep onder de indruk van alles.
    Meisje, meisje wat moet dit allemaal zwaar zijn voor jou.

    Na heel veel gelezen te hebben moets ik nu toch een berichtje voor je achterlaten.

    Wat fijn dat deze Kerst zo goed voor je verloopt,iedereen die deze blog leest heeft zoiezo na al een prachtige Kerst,ik wel tenminste.

    Lieve Miss Piggy voor nu wens ik jou een hele fijne dag en voortzetting van de Kerst !!!
    En ik hoop dat je snel naar huis mag.

    lieve groetjes
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Djun, wat G-E-W-E-L-D-I-G dat het zo goed gaat! je gaat zooo snel vooruit! Nu al helemaal geen zuurstof meer!! Wow!! Ik zie je dinsdag vast wel even!
    Wat een geweldige kerst!

    Liefs liselot

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Djuna. Wat heb je ons een geweldige kerst gegeven, we konden het ons niet beter wensen!!!:)))))).En vanaf nu durven, kunnen en mogen we wel gaan zeggen :

    VAN HARTE BETERSCHAP en KNAP MAAR SNEL OP

    Groetjes van Joke en Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  29. de kerstdagen zijn nu toch wel extra feestelijk!
    "Veel leefplezier in 2011" is onze nieuwjaarswens voor iedereen, nu ook voor jou!

    lieve groet van Itty

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zonder zuurstof!!!! wat een goed bericht!
    Wat een te gekke kerst dit jaar!
    Liefs, Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hey Djuna,
    Heel goed bezig,nu ga je echt sneller dan mij,bij mij duurde het toch echt langer dat de zuurstof er af mocht.En donor ben ik ook al,maar ik weet niet of er bij mij nog iets te halen maar je weet maar nooit.
    Ga zo door !

    X Scary Man

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ha meid,

    Wat ontzettend goed nieuws!!! Gewoon slapen en zelfs zonder O2 en dan ook nog zo'n sat! Wie had dat ooit nog kunnen denken???!?! t Is je van harte gegund!
    Hopelijk hebben jullie met elkaar hele fijne kerstdagen! Fijn dat je het iig al de zondag voor de transplant gevierd had met kerstmutsen en al :) en nu dan op de IC, maar wel MET nieuwe longen. Geweldig!
    Veel liefs
    Jorine

    BeantwoordenVerwijderen
  33. HI Djuna,

    Zo de Kerstdis zit er hier ook weer in, tijd voor een berichtje.

    Wie had dit kunnen denken, nog geen week voorbij, en al zover gekomen,lijkt erop dat je lange wachten niet voor niets is geweest en dat setje 5&6 voor jou gemaakt lijken te zijn.

    Only the best voor Djuna:-)

    Meisss wat zal jij ondanks de IC genoten hebben van Kerst 2010.

    Liefssssss Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  34. You go girl!

    Heb je ook (al) een twitter account?

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Pauline (je weet wel welke)26-12-10 21:48

    Hee kanjer! Ik hoop dat je genoten hebt van de kerstdagen met een hoop gezelligheid en vooral veel lucht! Echt super die saturatie en dat zonder O2!!
    Je plannen komen steeds dichterbij! Ga zo door!
    Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wowie, helemaal zonder zuurstof. Je gaat als een speer meis! Ben al donor sinds mijn 14e, weet dus niet beter, want ben het alweer 15 jaar. Ik heb er niks meer aan, maar als ik te vroeg kom te overlijden, dan hoop ik van harte dat ik er iemand anders blij mee kan maken. Ik heb er immers niks meer aan, die ander des te meer. Ga nu snel je andere blog lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Een donor zijn is toch een vorm van wederopstanding. Het stukje van jezelf geven wat voor jezelf overbodig is, om te zorgen dat iemand anders het wel weer allemaal kan gaan doen, dat is veel meer dan een wederopstanding!

    BeantwoordenVerwijderen