zondag 12 december 2010

Zo zal het zijn- zondag


Het infuus druppelt gestaag door,
De sondevoeding loopt,
De beademing blaast (niet geheel onbelangrijk!),
Ik zit op mijn bed.



Op het tafeltje ligt nog 1 F.raxiparinespuitje die ik nog moet zetten (ok, ik heb –em inmiddels gepakt hè, anders had je die vre-se-lijk angstaanjagende foto niet kunnen zien. Muwa-ha-ha, grapje...),
Maar waar ik nog niet genoeg moed voor heb verzameld omdat de tafel toch wel erg ver weg is.
Er wacht nog 1 sprayrondje op mij.
Nog 2 antibiotica-giftjes.

Een hele doodnormale avond.
Zo helemaal normaal dat je denkt; ‘waaa misschien komt er wel een oproep’.


Het is net zo’n avond als toen,
Een jaar geleden.
De avond van de oproep.
Alles was zo normaal, dat het zelfs bijna logisch was dat de dokter binnenkwam om te zeggen dat er longen waren.
Niemand schrok ervan.
Ik ook niet.



Oh waauw.
De vorige oproep, toen longen nummer 3 en 4 kwamen, het was zo magisch.
Zo surrealistisch maar ook zo, helemaal echt.

De avond dat de oproep kwam, de avond dat mijn Donorheldin mij redde,
Viel alles op zijn plaats.

Iedereen stond klaar.
Iedereen was er klaar voor.

Je zou verwachten dat het hectisch was, of spannend.
Maar van het bloedprikken tot de ECG draaien, alles liep… gemakkelijk.
Simpel
Kalm

Alsof we het allemaal al 100 keer hadden geoefend.

We waren er klaar voor.


Iedereen wist;
Dit is het en dit moet het zijn.


Die avond, die koude avond in oktober, klopte om 22.30 uur, dr. Isabella in haar wolle gebreide jurk, op mijn deurtje, kwam binnen en zei:

‘Ze zijn er Djuna, ze zijn er.
We komen je natuurlijk niet zomaar storen, op dit uur. Er zijn longen’.

Het was alsof ze licht gaf.
‘De Dear Doc is er al naar toe’, zei ze. ‘Dus het zal snel gaan’.


Maar even later stond hij daar dan toch, de Dear Doc.
Hij was nog niet vertrokken.
Stond daar met een bruin dokters/ leraren akte- tasje in zijn hand.
Zijn jas tot boven dicht.

‘Ze zijn er hè.
Ik ga nu kijken’.

‘Ok, zet –em op!’.

Maar op de een of andere manier lukte het hem niet om in beweging te komen.
Hij stond daar als aan de vloer genageld.
Ik deed het teken; ‘ok, succes!!!’.

En weg was –ie.
De nacht in.

Om longen te halen die nu al bijna 14 maanden mijn redding zijn.


En zo zal het weer zijn.
Alleen hebben we dan alles daadwerkelijk al een keer geoefend.
We hebben dit allemaal al een keer gedaan.

En die lucht die ik ga hebben…
Genoeg om 100 keer op te staan van mijn bed en naar het tafeltje te lopen om het F.raxi-spuitje te pakken.
Ohnee wacht… die heb ik dan niet meer nodig!





Nieuwe Volgers! WELKOM!!!
En ook zooooooveel dank aan de bloggers en twitteraars en mond-op-mond-reclame- makende medemens die de ‘I Need A Hero’- actie promoten!!!

Zoals je weet, gaan we door! Tot 1 januari!
Op naar de 1000 Volgers!
Elke Volger is 1 euro waard dankzij nieuwe Super Sponsors!

Yeeeey!
Klik hier om meer te lezen.

45 opmerkingen:

  1. Miss Person12-12-10 00:16

    Jup... geen spuitje meer nodig dan! :D Ik hoop dat ze er snel aan mogen komen. De verandering gaat vanaf morgen in toch? (waar ik gewoon vanuit ga)
    Ik heb trouwens net nog een bericht geplaatst bij je vorige blog. Mssn moet je die ook ff teruglezen.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar is dat spuitje voor?
    Proficiat met je behaalde streven!!! Zo gaaf!
    En helemaal te gek dat ook de volgers vanaf nummer 501 geld op blijven leveren. :-)))
    Je zal wel balen van de stakingen bij TNT of niet?

    Mèn wat een onsamenhangende prut is dit weer... :-S
    Ik kan beter naar bed gaan geloof ik. Oh nee, ook nog eerst een rondje sprayen. Hiephoi!

    Doeiii lieve Djunaaa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Kanjer,
    Ik hoop dat je voorgevoel goed is, en er straks een doc komt die je zegt DJUNA ze zijn er .

    Wens je een hele fijne nacht en een goeie zondag.
    Groetjes Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waahahaha MissPerson... Dan mag jij voor de camera alles vertellen ok? Hahahaa!

    Hey Irène! Is anti-stolling ter voorkoming van een longembolie. Voor als je niet mer zo mobiel bent hahaha...
    Spray ze! Wat mag het zijn trouwens dit uur?
    Ik heb net Tobi klaar ga nu nog wat combivent doen, voor de vorm hahaha!

    Voor jou ook een goede nacht, Aafke!
    Als er een oproep is ben je de eerste (ok bijna eerste hahaha) die het hoort!

    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Djuna,

    ik ben (een van de vele...HOERA) nieuwe volgers....en ik wil je alleen even laten weten, dat ik duim voor een beetje magie vanavond.....\

    Groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop dat de nieuwe oproep in de komende koude nachten zal komen. En alles weer zo rustig zal gaan.. #erishoopwantikhebhet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt het allemaal meegemaakt.Je bent er helemaal klaar voor, het is wachten op dear doc of transplantman, alles gaat net als toen ook het wakkerworden MET LUCHT en dan weet je weer helemaal waarom je zo gevochten hebt!!
    Beetje rustige nacht, we wachten met jou and
    LOVE YOU

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah op die fiets. Of beter, met die naald. Want fietsen zul je ook wel niet meer doen nu. ;-)
    Ik gooi er nog een bak Colistine in, paar pufjes Ventolin en Seretide en dan vind ik het mooi geweest. Oh en nog een lekkere, citroenige Calci Chew. Opdat we wederom geen botten breken bij de volgende sneeuwstorm.
    Houdoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. slaap lekker voor straks (of uh...eigenlijk hoop ik dat je rond deze tijd al slaapt.(

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey lieve nachtbraker,
    uiteraard gaan we voor de sublieme herhaling, iedereen en alles is er helemaal klaar voor!
    En dat volhouden van jou zal zeker niet voor niets zijn.
    enne... heb je de kerstboom + lights op de sluimer- nachtstand staan??? Net genoeg voor als het zover is, jij en wij helder wakker zijn!

    Lieverd, zet em op, dat doe je al steeds, ik denk aan jou ( en jullie) met grote bewondering!
    Heel veel liefs, en ik wens je een kalme nacht.
    ( wat een prachtig nummer is dit van Lisa Hannigan.. )
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. slaap lekker en hopelijk komt er iemand langs
    met het magische toverstokje vannacht!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. MissMorrie12-12-10 01:28

    Heyhey!

    Even een berichtje op dit 'late' tijdstip! Ik denk namelijk dat Joke nu niet in de buurt is! Gnagna!
    En wat was het een mooie avond! Maar helemaal soepel liep ie toch niet hoor, tenminste voor MissPerson en mijzelf! Kan me nog goed herinneren dat wij aankwamen op jouw kamer en dat jij al weg was! En dat die thorax-afdeling in geen velden of wegen te bekennen was, dat ze niet eens wisten dat er in het Emc longtransplantaties werden uitgevoerd! Achteraf allemaal zo grappig! Laat die longen nu maar komen...we zijn er weer klaar voor! We hebben snelste route al uitgestippeld! :p
    Hopelijk doe je nog een oogje dicht vannacht of maak je me wakker met een sms omdat hét zover is!
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey MissMorrie!
    Doe jij ook al mee aan het nachtbraken?
    Waaaaaa arme Joke, straks moet ze gewoon een wekker gaan zetten s nachts!

    Waahahhaa nee voor jullie liep het niet zo soepeltjes inderdaad, wat een grap was dat toen ze zeiden; 'nee hoor, longen doen ze alleen in Groningen', waahaha!
    Maar toch nog ruimruim op tijd aangekomen daar gelukkig hahaha!

    Ik verwacht dat dat smsje naar jou elk moment kan komen... LOL.

    @Ria: Jaaaa de lichtjes in de boom branden lekker door hoor! Dus ze kunnen mijn kamertje goed vinden met al dat licht hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kom ik ook nog even om 2.22 langszeilen. Ik heb eigenlijk niet veel te zeggen. Kom van een veel te gezellig (vroeg) kerstdiner af. Hoop voor je dat jij dat volgend jaar ook weer mee kan maken. Ben nu klaar met vernevelen (Colistine), dus het is tijd voor bed. Ik duim voor je dat jij ook vanavond 'gewoon' kan slapen. Of eigenlijk dat je gewoon wakker gebeld wordt voor een paar nieuwe longen.

    Xx, Judith

    PS: Als woordverificatie kreeg ik "Fuerto". Daar maak ik dan maar het Spaanse woord 'Fuerte' van: Sterkte. Dat is wat ik jou altijd wens ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heey die Judith!
    Waahahaha dat is duidelijk dat het gezellig was, aan de thuiskom-tijd te zien!
    HIII en zo mooi hoe iedereen nog even gaat vernevelen midden in de nacht.
    Ik heb net de 539e combivent van vandaag maar weer aangezet.
    Wahahaha dat spul is echt waardeloos LOL.

    Slaap lekker (uit!)
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goedemorgen vanuit HongKong, daar ben ik weer :-)

    Dat idee van 'Musketier' liet mij niet los: een duppie per volger. I'm in!!! Dat ga ik ook doen. En omdat ik wel hou van groots denken: Alle volgers tot 1500 sponsor ik met 10 cent per volger.
    Minimaal.
    En ik denk dat deze actie gewoon sowieso tot 1 januari moet blijven lopen! Komen misschien nog wel meer duppie-schenkers bij? Of, wie weet, eindresultaat-verdubelaars?!?!
    Lief ook iemand het anders-aan-kerstkaarten-besteede-geld schenkt. Kind, wat een talent heb jij, jij maakt de wil om iets goeds te doen bij mensen wakker!

    Ik durf niet te zeggen dat je voor ELKE volger die je op 1 jan hebt een duppie krijgt. Ik denk namelijk dat het nog weleens veel groter zou kunnen worden en dan ga ik, uhm, een beetje failliet, als jij ineens, weet ik veel,200.000 volgers hebt :-)
    Maar 1500 is zeker haalbaar en dat prikkelt anderen misschien ook weer om je te gaan volgen. Kijk hoe snel dit is gegaan! En op 1 jan zien we wel weer.

    Laat t me in elk geval weten hoe het geld dan naar de NCFS moet komen.

    Intussen hopen we gewoon dat 5&6 zich aandienen. Christine uit Grey's zou zeggen: Oudejaarsavond...

    Have a good sunday.
    Liefs van ver!
    Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die foto.. Djun, shokking haha!! Kga morgen de nacht uit, en ik verwacht je donderdag met nieuwe longen op de IC te vinden! Ik wacht ook met smart op die arts die zegt: ze zijn er! Tot nu toe nog niets.. maar dat komt!!! Zeker weten! Lekker slapen he, anders wordt de zuster boos :D

    xxx liselot

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hey Djuna,

    Iedereen is aan het nachtbraken, maar voor mij is het 21.00 uur en ik zit even lekker jou blogje te lezen (as usual!)
    Wat een leuk shirt heb je aan zeg op de foto! ;-) Vind je ze leuk? Ik vond de teksten wel toepasselijk, vooral van degene die je aanhebt (A little bit feisty).
    Vond 'm zo leuk dat ik 'm ook maar gekocht heb......... (Sorry)

    Toen ik deze blog aan het lezen was hoopte ik eerst dat je verhaal van longen 3&4 begon te vertellen om ons op te warmen voor het grote nieuws dat nummer 5&6 gearriveerd waren (was stiekem naar het einde gescrolled)..... Helaas!! Maar hopelijk word het snel een déjà vu en heb je die prikken ook niet meer nodig.

    Weltrusten en ik duim hier gewoon weer verder!

    Liefs Donata

    BeantwoordenVerwijderen
  19. P.s. Ik wil je 'm graag opsturen, maar helaas kan dat niet!
    Het is een nieuwe kleur van O-P-I nagellak. Het is in de lijn van de film Burlesque met Cher en Christina Aguilera.
    De kleur heet: The show must go on!

    Misschien kan je 'm ook in NL kopen!!!!! :-D
    Trusten!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. haha leuk he die frax spuitjes :P
    Weer leuk geschreven meid!

    Gr Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Goedemorgen Djun,

    Éen oog open je je ziet de lampjes. Weer dicht en weer open. Mooie lampjes. En een leeg spuitje naast je bed. Hopelijk doe je binnenkort 1 oog open, weer dicht en weer open. En knipoog je naar een kastje zonder leeg spuitje, een boom met prachtige lampjes en een open deur waar je door naar buiten kunt lopen.

    Elke avond leg ik al maanden lang m'n mobieltje naast me 's nachts. Je weet maar nooit.
    En 's ochtends kijk ik of ik te diep sliep en het klingeltje misschien gemist heb.
    Gister heb ik nog een rondje voor je geschaatst. Hard, zodat ik naar adem moest happen.

    Lieve Djun, ik hoop dat 5&6 zich snel melden.
    Afdwingen kan ik het niet voor je, het gaat zoals het gaat, maar één ding weet ik wel zeker: ze komen. En op tijd.

    Kuzzz,
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ben 1 van je nieuwe volgers. Hoop dat er snel verandering komt, wat een heerlijk muziekje. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hi Djuna!

    Wow wat gaat je volgers actie goed zeg! Jeeeej echt zo cool!
    Haha en dat frax spuitje haha! Brrr ik vond t altijd een gemene prik ;)
    Hopelijk heb je nog een beetje kunnen slapen!

    xxx Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw wat een boel volgers heb je er weer bij!
    Helaas bleef je avond zo lekker normaal en kwam er niet effe een oproepje voor longen, verdorie!
    Ik duim en duim en duim voor je, heel veel liefs en dikke knuffel van Sandy
    P.S: Mijn kerstboom staat ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Goeie morgen!!!

    WAAAAUW MICKEY en MUSKETIER!
    Dat is zoooo cool!!!

    http://www.ncfs.nl/index.php?id=001484
    Daar staat alles over hoe je aan de NCFS kan doneren. Ook vanuit het buitenland.

    Maar ik zal tegen de tijd dat de actie afloopt, de precieze details natuurlijk plaatsen op de blog.
    WAAAAAAAAA ECHT TOF HOOR!
    YEEEEY!!!

    @Donata: Waaaa die shirts zijn echt ZO LEUK! Hiii ik ga eens op zoek naar die nagellak! Zal MissLilSis op pad sturen, die doet niks liever dan nagellakjes scoren hahaha!!!

    @Johanna: Welkom!!!

    Hey Daphne! Hoe gaat ie met jou?
    Zonnige Zuster Marianneke en ik vroegen ons af hoe het is gegaan met de CF-aap- Kerstmutsjes!
    Ze waren zoo schattig!

    @Ydnas: Waaaa eigenlijk jammer dat je hier geen foto's kan plaatsen.. dan konden we -em zien!
    (Oeh, misschien op het CF-cafe?!)
    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ook ik hoopte zo dat 5&6 gearriveerd waren. Maar, het weekend is nog niet over. Niet dit weekend, dan maar een andere dag. Maar, ze komen!

    Donaat, geweldig hè die nagellak. Ben het helemaal mee eens, had die kleur al op internet gezien, lijkt me super. Mijn nieuwste is OPI Bogota Blackberry. Ook zeker een aanrader. Djuna, ook voor jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Djuna, hier een handige link :-)

    Tik een postcode in en je vindt waar je OPI nagellak dichtbij kan kopen! Heel handig. De nagellak is zo fijn
    http://www.opi.nl/site/consument/producten/verkoopadressen/

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Haha mooie foto, je spuitje lijkt wel op die pennen die je kunt kopen bij de ziekenhuis winkel:D

    Geen longen vannacht, misschien dan aankomende nacht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wow! Die volgers gaan keihard! En super dat Mickey ook gaat 'sponsoren!
    Hopelijk zijn de spuiten snel verleden tijd en denk je na de 100m naar de tafel: pfff, appeltje eitje ik doe er nog minstens 1000m bij!
    Hopelijk gebeurt en het dan eindelijk vannacht!!!
    Hart van Nederland lijkt mij een prima idee trouwens!!!
    Haha Tamara, ja dat is mijn favoriete pen hij schrijft zo lekker haha.
    Liefs, Debbie

    PS @Sam haha hoe kom jij hier nou weer terecht. Ik kom jou ook overal tegen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ha dame, generale repetitie heb je gehad nu voor gaan we voor de echte voorstelling zou ik zeggen. 5 en 6 staan tussen de coulisse en moeten snel op!!
    Was vannacht ook laat thuis en nog aan het sprayen, wat zijn we met zn alle toch gediciplineerd! Aan onszelf zal het allemaal niet liggen dat is wel duidelijk.

    Fijne zondag, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hey Djuna, hier ben ik weer (moet bekennen dat
    ik verschillende keer per dag kom piepen :)
    Ben gewoon verslaafd aan je blogje en kom ook
    altijd kijken naar het nieuwe aantal volgers natuurlijk!
    Laat de volgers maar groeien!
    heel veel liefs en sterkte! Je bent een kanjer

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi MissPiggy,

    Wat ben jij dapper om die spuit zelf te zetten.
    Durfde het echt niet zelf. Helaas konden sommige zusters het niet zo goed. "Zei toch dat ik ging prikken, dus dan kan het geen pijn doen". Tuurlijk, muts. Daarna wilde ze niet meer bij me komen. (Achteraf sorry sorry, lieve zuster).

    Morgen mag ik voor een extra keertje(WB tekort) naar het UMC. Zal vragen of mijn Transplantatie-artsen nog een setje hebben leggen.

    Nog een prettige dag,

    Ad -de enige niet nachtbraker volger- ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. En nog een volger erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Waaaa welkom, Loesje!

    @Ad, succes is het UMC! Dat je Leuko's maar snel weer gaan stijgen!
    Oh en t F.raxi-spuitje, hahaha MissPerson zet ze ook wel eens (in mij dan he) LOL!

    @Verg(r)eetmenietje: Leuk juist als je gezellig langskomt hoor!
    De volgers gaan straks he! Ook dankzij jou!

    x!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hier nog een van je nieuwe volgers - met zoveel goede wensen kan dat volgende magische moment niet uitblijven! Ik duim en hoop en hou het kaarsje voor je brandende.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hee Djuna!

    Vannacht droomde ik dat jij nieuwe longen kreeg en dat niemand minder(?) dan Jan Peter Balkenende ons de tussenstand kwam vertellen van de operatie. Zo poplair ben je dus! ;) Of je daar nou blij mee moet zijn is nog de vraag, maar ach;-)

    Hopelijk komen ze gauw!! En wow wat stoer dat MissPerson die spuit ook wel eens zet. Maar je kunt het blijkbaar ook zelf, vindt zij het leuk om te doen?:P Stoer hoor, ik zou het ook zelf niet durven. Maar ik ben dan ook een schijterd. Ik blijf hopen, elke dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Jaaaa de kerst mutsjes waren een groot succes, ze waren zo snel uitverkocht. We gaan nu aan de slag voor volgend jaar :)
    Doe je de groetjes aan zonnige zuster Marianneke! En de rest van de lieve nurses!
    Dikke kus! Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  38. 583!!!! Wouw!!! Je bent lekker bezig. Ik blijf zoeken, maar vind ze niet in de containers hier in Harderwijk. Helaas... ik hoop zo voor je (en voor ons volgers) op het bericht: ze zijn er!!!! Nummer 5 & 6 zijn gearriveerd. In gedachten de hele dag bij je, (in werkelijkheid in het ziekenhuis bij mijn lieve papa, die onverwacht complicaties heeft gekregen na een prostaat operatie)...
    liefs, Gerda
    en ik denk aan je (raar eigenlijk, ik ken je niet maar denk de hele dag aan je!)
    nou daag...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hahaha Jan Peter Balkenende die verslag komt doen! Ik zie het voor me!!
    Duim, duim, duim, duim, duim duim!!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Miss Person12-12-10 23:04

    Whahahahhah doos, ga je hier op de site zetten dat ik 'm eens gezet hebt! Whahahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hey daar Daphne!
    Waaa relaxt dat ze al zo snel op waren!

    Marcia, ik vind je droom, THE BEST EVER!!!
    LOL stel dat ie uitkomt hahaha!

    @Gerda: Wow. Sterkte voor jou en je vader! Wij zullen ook aan jullie denken...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hey lieve Djun and friends..

    "t is maar goed hoor om ook anderen breed inzetbaar te laten zijn... 't is goed om een spuitje te kunnen zetten...in geval van nood.
    naast kerstbomen optuigen, licht maken, fun maken, lief zijn, duidelijke taal spreken, je voor eeuwig steunen en meekreunen als het nodig is, ook nog wat licht medische handelingen verrichten.. ik wist het al wel, jullie zijn 3 goudvinkjes samen. En ik ga ervan uit dat jullie nog veel samen mogen kwetteren en zo.
    Lieve Djun, het weekend weer op retour, de pa's en ma's, opa's en oma's weer naar huis.
    we bereiden ons voor op een nieuwe week, met nieuwe kansen en mogelijkheden.
    Zet 'em op, ( de kerstboom hoeft niet meer, die staat al toch?)
    Heel veel liefs en ik hoop voor jou dat het een goede nacht mag zijn!!!

    xxxxxxxxxxxxxxxx

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hopelijk komt alles vlug goed voor jou Djuna.
    En je hebt er een volgertje bij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Jaa, hoe vet zou dat zijn!!!
    Al word ik dan wel een beetje bang dat mijn dromen dus blijkbaar van voorspellende waarde zijn. Maar als het om jouw longen gaat, mag het!!!:D Ik hoop het zo zo zo voor je, dat het gauw gaat gebeuren. Het houdt me zelfs snachts bezig! Wie weet dat het helpt;)

    BeantwoordenVerwijderen