zaterdag 18 december 2010

Zorgeloze zaterdag


Zoveel te doen,
Zo weinig tijd.


Ik denk dat ik in het verleden niet genoeg heb beseft hoe weinig tijd ik had.
Misschien maar goed ook.
Anders was ik misschien naar een onbewoond eiland gevlucht, nog voordat de Dear Doc zijn ‘rouwface’- woorden had kunnen uitspreken.

We denken allemaal dat we onsterfelijk zijn.
Dat WIJ het wél gaan redden.
Dat wij niet dat ene lot over ons uitgewrongen krijgen.

Blijkt dat dat niet klopt.


‘Wij’, dat zijn de ‘zij’ in het verhaal van die ander.


Toen ik nieuwe longen kreeg,
Ik weet nog dat ik dacht;
Ja.
Zo moet het voelen als je een kindje krijgt.
Zoiets kostbaars,
Zo’n groot geschenk,
Waar je met al je macht voor in moet staan.
Dat je moet beschermen en koesteren.


Ik sprak af met die longen, omdat ik ergens nog wel dacht dat dat zou gaan helpen om de nieuwe longen te accepteren, dat ik goed voor ze zou zorgen.
Dat ik alles zou proberen met alles wat ik had om Het Goede met ze te doen.

Of ze alsjeblieft bij mij wilden blijven.


Later,

Toen mijn lucht verdween als was het een wit konijn in de hoed van Hans Klok,
Heb ik het ze nog vaak gevraagd.

Of ze alsjeblieft bij me wilden blijven.


Blijkt,
Dat ‘ze’ dat niet konden.

Of liever gezegd,
Dat longen geen wil hebben.

Het is een orgaan dat zuurstof opneemt en koolzuur afgeeft.
Niks meer,
Niks minder.

Ik kan er nog zo romantisch over schrijven,
Het is een hoopje weefsel, waarvan het BIZAR is dat het in een ander kan worden gezet.
En dat die het dan ook doen.

Mensen vragen mij vaak;
‘Ben je veranderd door dat orgaan van die ander, heb je daardoor iets van het karakter van de donor gekregen?’.

Nee.
Simpel.
Nee.
Ik heb niet delen van het karakter van de donor overgenomen.

Maar ik ben wel veranderd.

Ik ben veranderd omdat ik zo’n groot geschenk heb gekregen, van iemand.
Dat heeft mij veranderd.
Dat heeft mijn kijk op de wereld veranderd.
Dat heeft ervoor gezorgd dat ik nu weet, ja echt wéét, dat de mensheid goed is.
Dat er iemand was, die na zijn dood mijn leven wilde redden,
Dat heeft mijn blik op de wereld gedraaid.

Daardoor lust ik nu chocolade (en ijs, en spekpannenkoeken).
Daardoor wil ik ineens een rode auto met stuurbekrachtiging.
Daardoor drink ik nu mijn koffie met 3 suiker.
Daardoor hou ik van kort haar.

Niet omdat mijn donor dat misschien ook deed,

Maar omdat mijn donor dat nu niet meer kan.
Daarom.

(Stiekem ben ik wel benieuwd hoe andere LOTX-ers dit ervaren...)



En einnnndelijk weer eens foto's van alle lieve kaartjes die jullie stuurden!
ZOOO LIEF!







Between two lungs...


Klik hier om meer te lezen over de ‘I Need A Hero’- actie!

36 opmerkingen:

  1. Ik zit hier zowat te slapen maar dacht toch nog even wachten op de nieuwe blog van MissPiggy! En zie ik daar opeens een bekende koe bij je in bed liggen haha.
    Ik hoop dat je heel binnenkort nog heel veel tijd krijgt om met je korte haar in je rode auto de wereld verder te ontdekken en chocolade, ijs en spekpannekoeken weg te spoelen met koffie met drie scheppen suiker.
    Vandaag alle elementen getrotseerd (nou ja, overdrijven is ook een vak haha) om de Linda te scoren. Leuk te zien dat je, zoals iemand al bij je vorige blog schreef, toch stiekem een heel klein beetje lacht. Mooie interviews en super dat je blog erin vermeld staat! Op naar de 1000 zou ik zeggen!
    Welterusten! Ik hoop dat je een beetje slaapt. Ik duik er snel in voor ik met mijn hoofd op het toetsenbord kletter ;-).
    Lieve groet,
    Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Djuna

    Wat heb je het weer mooi verwoord en die nummer 3 & 4 hebben je toch maar tot hier gebracht, als die er niet waren geweest had je nu misschien niet eens kunnen wachten op 5&6.
    Ben benieuwd wat 5&6 je voor eigenaardigheden gaan brengen.

    meiss ik klets maar ff wat, en ga nu mijn nestje ook opzoeken, ik hoop dat je een goeie nacht zal hebben, eigenlijk hoop ik dat niet, eigenlijk hoop ik dat jij het veel te druk zal hebben vannacht met hopelijk 5&6 die er zijn:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij zie ik daar mijn -nu de jouwe- varkensengeltjeskaart voorbij fietsen!
    Heb je het reflector-piggy-ding gevonden? :)

    Ik dacht ik zal nu ook maar 'ns reageren op je blog. Ik heb al jouw stukjes gelezen vanaf 't begin. Soms met een lach, maar ook met traantjes erbij. Meid, wat ben jij sterk en wat verwoord jij je gedachten-
    spinsels geweldig.

    Don't let go!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey lieve Miss Piggy,
    Adem delen terwijl ik slaap, want jij doet dat niet helaas... of misschien nu een beetje..., mooi gekozen nummer.. en voor wat betreft de Linda... ik moet misschien beleefd blijven.. maar naast jullie reportage is het een hoop mooi en leeg.. nou ja iets genuanceerder misschien. Jij staat er sterk in en op! uitnodigend om donor te worden als je dat al niet was of van plan was te worden...
    Ik hoop dat de verwachtingen van de vrijdag gewoon meegenomen gaan worden naar de zorgeloze zaterdag en zoveel hoop op zondag en daarna...Lieve schat, hoop op een kalme nacht.. en wacht op morgen!!

    zoennn,

    Ria
    ( die laatste naakte man..)
    Och lieverd wat ben ik blij met jouw ( vet en in grote letters) blog, hoe ellendig ook soms, maar hier gaat het leven over toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. euhmm, d'r ging iets mis... de laatste zinnen stonden gewoon in de tekst en niet er buiten... een beetje vreemd, "die naakte man", komt na "iets genuanceerder misschien....."
    en dat laatste kan OVERAL staan.
    Heldere Nacht...

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een "hoopje weefsel" geschonken over de dood heen om een leven te redden! Wat een "geschenk" nu meer dan een jaar!(ter overbrugging)
    Daarom rijd jij met pittig kort haar,in je knalrode autootje naar Zus en ZO. Eet daar ijs met chocolade, drinkt een koffietje met 3 suikertjes! Nu prorably nog veel meer leuke dingen!!!! Allemaal als ODE aan de donors! Zou je iets mooiers kunnen bedenken?!
    Je bent een juweel.

    Love you.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ben je toch een mooi persoon. Voor jou blijf ik zelfs tegenwoordig 's avonds op, omdat ik weet dat je vaak 's nachts een nieuwe blog gepost hebt! En dat, terwijl ik kleine kindjes heb, waarvoor ik er morgenvrog er al om 7 uur uit moet hihi. Mijn dochter (met CF) is pas anderhalf, maar ik hoop dat ze net zo'n vechter wordt als jij bent! Jij bent echt een voorbeeld... Petje af, hulde, chapeau... Enne, die 5&6 komen héél snel hoor! Ik weet het zeker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kom net uit de kroeg en hoop dat je een goede nacht hebt! En dat je gauw ook weer in de kroeg staat! En dat er dan niet een jongen aan de bar jouw shirtje omhoog trekt;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Miss Person18-12-10 02:37

    Hahahah ik ben het totaal eens met Marcia! Al zou ik jou ook wel eens een klap willen zien uitdelen hoor! ;) hahaha.

    Lieverd, tot over een paar uurtjes, ik ga nu maar mijn hoofd op mijn kussen smijten.

    All I want for Christmaaaas is yooooouuuuuuu, baby!!!! (with new lungs ofcourse ;)...)

    Kus

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Djuna,

    Met jouw medische kennis weet jij vast dat traanbuizen regelmatig gereinigd moeten worden. het beste middel hiervoor zijn tranen.
    Ik heb vernomen dat de oogartsen erg tevreden zijn over de ogen van jouw volgers.
    De drogist vaart er ook wel bij, de mascara vliegt de deur uit. 's Morgens voordat ik ga werken lees ik als het even kan jouw blog. Meestal moet ik dan opnieuw naar de badkamer om mijn mascara bij te werken.
    Vandaag zeggen mijn tranen heel heftig , meis wat gun ik jou die longen!!!!!

    Liefs Gertie

    Nu even naar de badkamer

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hee Djuun,

    Wat leuk al die kaarten! :D
    Maar je hebt ze dan ook meer dan verdiend!

    Ik blijf duimen voor 5 &6 !

    Knuf Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedemorgen Djuna,

    Vanuit een sneeuwwit Den Haag kom ik even langs om te kijken hoe het is met Miss Piggy. Volgens mij hebben ze alle postbodes die wel werken ingezet om jou kaarten te bezorgen. Wat een kamer vol, je verdient het zo veel attentie.
    Ik raad iedereen die twijfelt over het donorschap aan je blog te lezen want jij kunt het zo helder verwoorden, het hoe, het wat en het waarom.
    Lieve groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goedemorgen MissPiggy,

    Omdat ik je blog volg, MrsMamsie ken, omdat ik daardoor een beetje, heel klein beetje, vermoed, slechts vermoed, te denken wat er in je omgaat - je schrijven brengt je dichterbij bij me -, omdat ik voor het eerst écht stil sta bij wat adem betekent, en het nu, na dit stukje + MUZIEKTEKST, niet achteloos meer doe (even hoor, daarna gaat ie weer op de automaat), dáárom ben jij van onschatbare waarde. Ik dacht wel eens na over alles, vooral na het overlijden van mijn mrPapsie en MrsMamsie, maarrr jij gaat een laagje dieper. Met één voet in het leven, met de andere in je machientje.
    Jij geeft een mens weer aardig wat, op een gemiddelde Zorgeloze Zaterdag. Ik beschouw het als een heel mooi cadeau. Dank-je-wel.

    En nu: de buv. (die van ruim 80) en hét konijn.
    Sinds het vriest is hét konijn verhuisd van een tochtige plaats naar de karloods. Dat is Achterhoeks voor een overkapte schuur. Sinds die tijd heeft ze iets meer contact met het beestje, wat niet van haar is, maarrrrr heeft het ook een naam gegeven. Flappie. Of all names. En dat vlak voor Kerst....
    Moet gezegd: Flapppie heeft al een aantal kerstdagen in het verleden overleefd. Maar Flappie is ook niet van haar...

    Fijne Zorgeloze Zaterdag en een
    Kuzzz, Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goedemorgen Djuna

    JAAAA We (Ruben en ik) hebben de foto aandachtig bekeken. Hij zag gelijk dat hij het had gemaakt :-)
    Hij vond je 'slang' ook erg interessant en liet gelijk zijn eigen slang (PEG sonde) zien. Tja.. helaas is dat van jou iets anders, maar we hebben goede hoop dat ie snel weg mag en je met nieuwe longen zelf weer kan ademen.

    lieve groetjes vanuit het noorde
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hee lief dapper ding,

    Wat schrijf je dit toch mooi op!
    En weer zoiets wat ik wel eens zou willen schreeuwen maar niet kan verwoorden dat gevoel waar je het nu over hebt!
    Je veranderd niet door je donor, maar door alle dingen die we meegemaakt hebben en daar speelt de donor een enorme rol in!
    Je zegt het zo mooi ( daarom ga ik ijsjes eten) dat doe ik dus ook!
    Ik heb tijdens mijn ltx er een hart bijgekregen! Eerst was ik meer op mezelf ben en moet je zoveeel met jezelf en je lucht bezig zijn! Hoe je gaat zitten, hoeveel je hoest, kotst, saturatie goed houden! Overleven!
    Nu kan ik genieten van de mensen om me heen, al die lieve mooie dingen! Ik zie ze weer, ik zie de wereld en ik kan me op zekere hoogte druk maken om andere dingen! Geen harde tante meer, nu heb ik een hart die ook andere wil en kan zien. En ik weet dat dat hart er eerst ook zat, maar wel dankzij mijn lieve donor kan ik hem optimaal gebruiken!
    En ik weet dat jou hart zoooo mooi en groot is, daar hoeft niets veranderd aan t worden! Je gaat weer leven djuna met mooie prachtige longen, en doe zullen je weer anders maken dan dat je nu bent! Nog mooier !!!
    Liefs Lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik schrok ook van die blote man in de Linda...! Hahahahaha. Jouw stuk vond ik echter erg positief en dat blijft ook jouw kracht. Heel ziekelijk check ik echt zoveel keer per dag je blog. Iedere keer weer wil ik lezen dat ze er zijn:vijf en zes. Met al die feestdagen op komst, heb je nu wel een prachtig cadeau verdiend! Leg ze maar onder die hk-lampjes die prachtige longen voor een dappere strijder!

    Hopelijk kom je het weekend een beetje goed door!
    jaimie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Morning!

    Waauw Lielie, wat zeg je dat mooi; 'ik heb er een hart bijgekregen'.
    Ik vind jou een heel bijzonder mens, lielie!

    @Esther: Ahhh lief van Ruben! Steeds als ik zijn post krijg, verschijnt er ZO'N glimlach op mijn gezicht...

    @Inge: JAAAA die heb ik gevonden! Super lief!

    @Jolanda: Vannacht las ik je reactie al.
    Eerlijk-eerlijk? Ik heb echt een potje zitten janken hier...
    Gewoon omdat, tja. Ik weet niet. Jouw woorden betekenen veel voor mij.
    En ook omdat ik gewoon wil dat tegen de tijd dat jouw peuter-meisje (en ook bijv Ruben van Esther) net zo oud is als ik, er al langggg een cure voor CF is gevonden.

    Daar gaan we voor he!

    Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig geschreven!

    lieve groet,
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Supermooi stukje weer Djuna, je bent toppie :-)
    Hang in there!!
    Liefsss
    Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Djuna, Djuna,
    Dat djoe ik je niet na
    Zoveel moed, zoveel compassie
    Zoveel creativiteit
    Wat leer ik veel van je

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw... ik ben ´even´ bijgelezen in je blogs !
    Wát een bállen heb jij meisje !!

    Enneeh...ook met je lichtjes is nix mis, mn hele huis is zo versierd want door t felle licht hier zie je de ´gewone´ niet :)

    Ik ga me helemaal suf duimen voor je en leef vanuit de verte mee...

    Groeten uit een zomers Aotearoa- New Zealand- Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De postbodes hebben t er maar druk mee om jouw kaartjes te bezorgen!
    Volgens mij zie je zo geen stukje behang meer bloot!

    Je schijft zo mooi en zo recht naar t hart wauw....
    Is er geen uitgever die jiuw blog wil maken tot een boek zodra je longen 5 en 6 krijgt?

    Ik duim ook vandaag weer heeel hard!

    Groetjes Rosan

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Djuna,

    Wat heb je weer een goede blog geschreven.
    Is er nog wel plek voor alle kaarten ;-)?

    Groetjes Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je bent een kanjer.
    De kaartjes komen als afleiding voor jou.
    Hoef je niet tegen die kale ziekenhuis muren aan te kijken.
    Alvast een fijn weekend.
    Liefs jet

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Djuna,

    Ik heb het ook. Je verandert niet door de longen die je hebt gekregen. Maar je verandert omdat je van een totaal onbekende z'on een mooi geschenk hebt mogen ontvangen. Longen, een hart, nieren een stukje huid van geen enkel belang meer als je overleven bent. Het karakter, levensplezier, zijn/haar zorgen en verdriet zijn al uit het lichaam verdwenen. Wat overbleef is een omhulsel en wordt met liefde geschonken aan jouw, mij en alle anderen die verder willen leven. Ik denk dat het is, ik kreeg niet alleen mooie longen en mijn leven terug, maar ook een beetje het levensplezier en de liefde van mijn donor.

    Ik weet dat mijn donor in het buitenland woonde. Vandavond dus een wiener snitzel, een jupiler en ga genieten van al die buitenlandse spelers bij mijn voetbalclubje. Dat alles om mijn donor te laten zien, dat ik weer mag leven.

    Maak maar geen lijstje van wat je nog wil.
    Geniet van wat je nu hebt en droom zacht van een vrolijke, lieve en sterke vrouw die binnenkort weer een leven voor zich heeft.

    Liefs, Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Volg je sinds kort en wens je alle sterkte en kracht die er is... liefs Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hai,
    misschien heb ik t gemist hoor, maar kon t niet terugvinden in je blogs; hoe is t verlopen met long 1 en 2? heb je daar niet lang van kunnen genieten? en wat is t toch eigenlijk bewonderenswaardig dat jij zo'n ingreep al 2 maal doorstaan hebt! want -ook al weet ik er weinig van - het lijkt mij een loei van een ingreep.
    Petje af dus,
    en het is je gegund; al die kaarten!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hey Ad!
    Blijft toch mooi he, wat ons gegeven is...
    Ik vind het zo bijzonder hoe iedereen dat op zn eigen manier een plekje geeft en ervaart...

    Hoe is het eigenlijk met je WB's inmiddels?

    @Leonieke: longen 1 en 2 zijn mijn eigen CF-longen.
    Ik ben dus (gelukkig) nog 'maar' 1 keer getransplanteerd.
    Op naar 5 en 6 inderdaad hahaha!

    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Djuna, Leuke middag gehad ? Wat een schitterende foto van je in de Linda. Alleen zonder lach en dat is toch geheel nieuw voor me;)!!!.Ik zal de Linda toch nog iets beter moeten gaan bestuderen , zodat ik ook de rest nog tegen kom haha.Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig. Misschien heb je het al vaker gehoord, maar je moet schrijfster worden...hou vol! Liefs Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nog even een PS.
    Het is leuk om te zien dat jij net zo verslaafd bent (toch?) aan blond als ik :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. He Djuna,

    Net terug van voetbal kijken. Tenen en handen doen het weer.
    O ja, de Prograf spiegel en weerstand waren nog verder weggezakt. Transplantman erg bezorgd, P.rograft en P.rednisolon behoorlijk opgevoerd. Zelf heb ik nergens last van.
    Begin van de week gaat er een buisje bloed naar naar Utrecht. Hoor ik nog net voor kerst hoe het verder gaat.

    Groetjes, Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik moet toch nog ff iets toevoegen (voel me net een spammer hier inmiddels). Ik vind het zooo mooi dat je schrijft: "En ook omdat ik gewoon wil dat tegen de tijd dat jouw peuter-meisje (en ook bijv Ruben van Esther) net zo oud is als ik, er al langggg een cure voor CF is gevonden". Dat hoop ik heel erg met je mee!!! Maar eerst nog ff snel die 5&6 en dan direct erachteraan volledige genezing van CF!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mooi geschreven!
    Je weet me altijd weer te raken met je schrijfsels.
    slaap zacht straks...
    liefs.....

    BeantwoordenVerwijderen
  35. gos wat een wokkel ben ik ook; dat ik long 1 en 2 van jezelf helemaal niet had bedacht,.. vond je al erg pittig dat je dit twee keer had doorstaan :-)), afijn. ik snap m nu.
    Ziet er erg gezellig uit zo, jij hebt volgens mij wel een talent om er iets van te maken toch?
    Groetjes van mij,
    leoniek

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een hoop leuke kaartjes heb je daar gekregen, je kamer ziet er inderdaad wel gezellig uit. Hou je nu maar goed en hou de moed er in hoor!
    Dikke knuffel - Rita

    BeantwoordenVerwijderen