dinsdag 18 januari 2011

Djuna's dinsdag

Het is zo wonderbaarlijk dat ik er emotioneel van word.



Als ik een foto terugzie van mij een maand geleden, met die slang in mijn keel…
Ik weet nu al niet meer hoe ik dat heb gekund.

Hoe ik dat heb kunnen volhouden, leven aan een slang van nog geen 30cm.
Hoe. Heb. Ik. Dat. Volgehouden.
Zo klein en gevangen.
Zo weinig lucht…


Ze zeggen dat je snel gewend raakt aan nieuwe lucht hebben, dat je dan vergeet hoe het eerst was en dat het vanzelfsprekend wordt, ademen.

Maar voor mij voelt dat niet zo.
Iedere ademteug die ik neem, neem ik zelf.
Geen machine die mij dat inblaast.

Dat is de grootste vrijheid die iemand kan hebben.
Zelf ademen, het is zo banaal.
Maar zo bijzonder als het eerst niet kon.


Meer energie,
Beter slapen,
Warme handen,
Geen blauwe lippen,
Kleurtje op mijn gezicht…


Ik ga weer leven.
Ik ga weer alles kunnen wat ik wil.
Dansen, springen, rennen, zingen.
Alles.



Weet je waar ik zin in heb?
Langs de drive- in van de McDonalds rijden.
Niet omdat ik nou zo’n groot fan ben van McFlurry’s of al het andere spul, het geeft mij altijd zo’n gevoel van vrijheid.

Dat je gewoon kan beslissen; ik rij erheen en kies wat ik wil, wat ik maar wil.
Niet voor het eten, maar gewoon voor de mogelijkheid dat dat kán.



Straks kan alles…



Tot slot nog een health update mijnerzijds!

Het ZEER goede nieuws is dat ik mijn eerste hapjes vast voedsel heb gegeten,
(kip met rijst! Natuurlijk vroeg de Transplantman gelijk: HOEVEEL RIJSTKORRELS waren het? Hahaha joker…).

Dus dat is wooooooooohaaaaaaaaaaaaaaaa heel goed nieuws!


Bleef er nog 1 probleempje over, dat is een wet in ziekenhuisland, er moet altijd iets zijn om te fixen….

Vocht achter de longen.

En dus ging ik vanochtend met mijn klamme handjes naar de onderzoekskamer voor een pleuravocht- drainage.

Dat klinkt zoals het was; niet zo heel leuk.

Maar er is wel een halve liter uitgehaald en als je bedenkt dat ik maar een klein meisje ben… is dat wel lekker voor de longfunctie dat dat weg is!

Tot zover, ik moet niet gaan overdrijven met mijn medische verhalen hoor, ik ben toch niet ziek?!?!

44 opmerkingen:

  1. Brr....een pleuravochtdrainage...
    Je zal je nu wel wat lichter voelen, maar leuk
    is anders.
    Goed dat je wat hebt kunnen eten...
    Stilaan komt alles terug in orde...
    Wat ben je toch een superoptimistisch meisje!
    Ben weer blij dat je me laten voelen hebt dat
    niet alles zo evident is ...
    liefs
    en binnenkort kan je naar Mc.Donalds en nog
    veel verder ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Djuna dappere strijder, je bent een topper! Straks rij je weer lekker met je eigen autootje die mcdrive in! Wat een heerlijk vooruitzicht! Hoewel er hier en daar nog wat hobbels te nemen zijn, kom je er.
    Inderdaad bizar hoe het leven zo een wending kan nemen. Hoe ontzettend zwaar het was, en dat is vast een understatement, en je nu gewoon zelf iederre ademteug neemt... Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjee Djuna, wat bewonder ik je om je moed en je manier van vertellen..!

    Ik wens je gelukkige ademhaling en voorspoedige Nieuwe Longen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. DJUNAAAAA......
    Hoi meid,de Mc Donald,behhh..
    Dat ben ik dan hé,ik hou ook niet van friet enzo dus ik zou er voorbij rijden.
    Maar inderdaad de vrijheid hebben om te gaan wwar JIJ dat graag wilt...JA dat id fijn hé.
    Ik gun jou binnekort ALLE Mcflurry,s de ze daar hebben( o ja,die lust ik ook nog wel hoor):-))

    Lieve groetjes
    Dicky Marie.

    Daaagggg Djna tot de volgende keer !!!!!!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je iig een excuus als je morgen bij het wegen een halve kilo bent afgevallen.

    http://www.youtube.com/watch?v=Lngt2z0itO0

    ik was zo enthousiast toen ik dit nummer net hoorde dat ik een heel pak roosvice om stootte en ik nu nog aan het schoonmaken ben. Hoop dat je em ook leuk vind!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ieh een drainage. Hebben ze bij mij ook mee gedreigd, gelukkig ging het vanzelf weg. Brrr. Lijkt me niks! Dapper van jou hoor, je doet t maar gewoon allemaal!:D

    xxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi dappere meid

    het lijkt me verselijk zo'n drainage en toch blijf je weer zo heerlijk positief. Grote bewondering hoor. Heerlijk dat het verder goed gaat en dat je geniet.
    Is er nog geen zicht op naar huis gaan? of is dat nog te vroeg. Hoop echt voor je dat het snle gebeurd... dat juichen we hier met je mee!
    Nu eerst goed gaan eten... succes (is je maag nog steeds niet goed wakker?)

    lieve groetjes
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hihihih de Esther onder de naam Theo (das mijn man) ben ik natuurlijk, hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei die drainage klinkt naar, maar dat heb je maar weer mooi achter de rug. Het is geweldig om te lezen hoe je geniet van je lucht, op naar de Mc Drive!! (nou ja, zodra je maag het ook goed vindt)
    Liefs Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is en blijft een wonder, net zoals jij!!!!

    liefs Lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is en blijft oh zo bijzonder! Het blijft voelen als een wonder, ademen, wat een vrijheid geeft dat.

    You go girl!

    Mijn ene drain heeft er 19 dagen in gezeten, heel lang. Maar gelukkig. Daarom heb ik nooit meer een nieuwe drain gehoeven en dus geen één zonder algehele narcose :-) De andere vochtdrain was er na 12 dagen uit.

    Liefs, Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik geniet van je updates, wordt bedroefd van de terugslagen en kikker dan weer op door je vrolijkheid en je funky filmpjes. je komt er wel!
    lieve groet, riet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi hoi.
    klein dapper meisje,er zijn maar weinig mensen zoals jij,wat zeg ik weinig er is er geen 1 zoals jou.
    geniet er van jij hebt het dubbel en dwars verdient.

    groetjes een transmaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je bent een dapper meisje,respect voor jou houding in alle moeilijke tijden.
    En wij worden ook emotioneel bij het lezen van jou verhalen,en vrolijk als het zo goed met je gaat.
    We kennen je niet en toch raak je ons steeds weer.

    http://www.youtube.com/watch?v=WkAkLOqXwFk
    Een hele fijne dag
    Lieve groet Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hei Djuna,

    Vrijheid, Buitenwereld, hoge ZelfBeslissingswaarde, Zelf, Ontmoeten, Anderen, Doen wat je Wilt. Gewoon je bed uitstappen zonder rammeltjes aan je lijf en dan beslissen of je naar de keuken gaat of onder de douche. Zonder een MrsZuster op je hielen. DearDoc's en TPman bezoeken, ipv zij jou.
    Meid ik kan het me o zo goed voorstellen hoe dat moet voelen. Nou, niet helemaal natuurlijk, ik heb de andere kant niet gezien.
    En tof dat er ietsje eten ingaat. Mooi signaal van het lijf.

    Fijne dag,
    Kuzzz, ook voor MrsMams,
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Djuna,

    Ja die drainage. Was ook de klos, meer dan een liter vocht kwijt. Was het verdovingsspuitje ook zo pijnlijk?
    Gek he, pas later besef je wat je allemaal hebt moeten ondergaan voor je transplanteerd werd. Maar voor die vrijheid van ademenen heb je inderdaad alles over.

    Echt RESPECT voor je dat je dit een 2e keer hebt ondergaan, terwijl je als "ervaringsdeskundige" wist hoe zwaar het zou worden.

    x ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hee djuun,

    toch nogmaal je bent een kanjer! ;)

    Hmm.. je longfunctie zal blij zijn met minder vocht ;) Maar je weegschaal ook? Of gaat dat nu goed ;)?

    In ieder geval maar goed dat het weer weg is! ;)

    Knuf Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jee, wat ben jij een STERKE, STOERE, DAPPERE, VROLIJKE, GEKKE, LIEVE meid!
    Zoveel bewondering voor jou!Ik duim voor alle goeds!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Aaargh al die dingen maken mij toch wel een beetje bang hoor.. Al die broncho's, vrachtwagens die over je heenrijden en die pleura-vochtdrainage.

    Je bent echt zo sterk dat je dat allemaal gewoon doet! Kan ik voor later nog wat van leren, want ik weet niet of ik dat wel kan hoor..

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een emotioneel logje, ben er even stil van. Ik ben het zo gewend om niet na te denken bij elke teug lucht, terwijl het voor jou, nog niet zo heel lang geleden een heel gevecht was. Dat je daar dankbaar om bent snap ik helemaal! Dit logje maakt ons er maar weer eens bewust van, dat ademhalen niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid is.

    Enne, volgens mij is een pleuravocht- drainage alleen goed voor scrabble of galgje! Klinkt inderdaad niet fijn, maar wel weer fijn dat het vocht achter je longen nu weg is en laat het ook wegblijven!

    Op naar rijstkorrel nummer...(waar was je gebleven?) Super meid dat het eten de goede kant op gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hay Djuna,

    Het gaat goed met je he?? Lekker dat het ademen nu zo vlotjes gaat..... gelukkig maar, want zoals je schrijft... de laatste dagen voor je transplantatie was het echt heftig.
    Geniet van je vrijheid... en doe de dingen waarvan je droomde......

    Groet Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh my ... ook dat nu weer. Ik krijg de rillingen al over mn rug als ik aan dit soort dingen denk. Ik denk niet dat ik zo'n held zou zijn. Maar Djuna je bent echt een superwoman!!

    En nog aan de wandel geweest vandaag?? Ik zou nog maar even wachten met buiten wandelen, wat een hondenweer!! Maar dat zal jou waarschijnlijk niet deren.

    Lieve groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wauw,wat n supergriet ben jij!Heb al je posten vanmiddag zitten lezen.Ik klaag in ieder geval niet meer bij n beetje ademnood na n astmaaanval.Blijf je in ieder geval volgen eens kijken waar je straks allemaal heen zal wandelen!Groetjes,Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Djuna. Wat heb jij toch met rijst????
    Toch geen "chinese" longen gekregen zeker haha.
    Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wow, weer zo mooi geschreven! Inderdaad is het echt een wonder! Niets is vanzelfsprekend, maar alles is bijzonder!
    Fijn dat t vocht weer weg is, hopelijk blijft t ook weg!
    Supers van de rijst met kip!
    Liefs
    Jorine

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Haha, zijn er zoveel dingen die je kan kiezen als symbool van vrijheid, kies je de McDonalds. Gelukkig kan je deze bij bijna elke afslag vinden. De vrijheid ligt om de hoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hee lieve pop,

    er moet mij al een paar dagen iets van het hart.Met het risico dat mensen over me heen gaan vallen omdat ik dat zo zeg. Niet dat je geen kanjer bent natuurlijk, want dat ben je wel. En het is geweldig en wonderbaarlijk en je zo gegund, de longen, de lucht, dat je zo goed opknapt.
    Maa eigenlijk he...straks...moet t allemaal weer een beetje gewoooooooner worden. En dan bedoel ik iets van: je mag ook best een keer gewoon sjachrijnig zijn. Niet vanwege pijn of moe of iets longen-gerelateerds, maar gewoon, omdat een mens nou eenmaal af en toe knorrig is. Of je mag ook weleens gewoon buikpijn hebben. Of koppijn. Niet omdat er iets mis is, maar, gewoon, omdat mensen dat weleens hebben. Niet long-gerelateerd. Ik bedoel, je hoeft nu niet je hele leven heilig-dankbaar te blijven. Oh jee, dat klinkt heel verkeerd. Maar, die donor is donor omdat je iemand zn leven terug wil geven. zn HELE leven. Met ALLE daarbij horende zaken. Dus ook een keer grommen,ook een keer knorrig, ook een keer ergens geen zin in hebben. 't is niet zo dat jij dat nou allemaal niet meer zou mogen omdat je zo dankbaar bent! Zoiets. denk ik. Ofzo.
    Omdat t volgens mij dan ook weer echt goed en 'back to normal ' met je gaat.
    Je zal je hele leven blij en dankbar zijn, NATUURLIJK!!!! Maar vergeet daardoor niet dat je ook weer, gewoon, gewoon, mag leven en zijn. Ook dat is vrijheid.

    Veel liefs van ver. Moest t even tegen je zeggen, dit. Niet omdat je t niet goed doet. Maar om je te bemoedigen. Voorlopig ben je nog niet klaar voor gewoon een keer knorren. Voolopig ga je geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Djuna........je bent zo lekker positief !! altijd maar weer........eh...ben je wel eens sjachrijnig ?????.......liefs Ria.......

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hee kanjer!!
    Goed om te horen dat je zo geniet van de lucht!! Dat zal zonder die halve liter vocht nog beter gaan denk ik.
    Goed nieuws dat de eerste hapjes vast eten binnen zijn! maar ik zou toch nog even wachten met die Mac hoor, valt misschien niet zo lekker ;-)
    Hangt je uitdraai van longfunctie al boven je bed? :)
    Fijne avond!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. hey lieve almost always sunny, funny Miss Piggy, en dat op deze dolle Ditty Bops Djuna's Dinsdag... walk or ride, het liefst alletwee natuurlijk. Nu je zo langzamerhand weer, steeds meer, de "normale-basale" dingen in het leven mag doen, alle reden om elke dag, naast dat wat wij misschien niet allemaal zien, lezen en horen, a very happy Piggy te zijn!
    Ben blij met jou, was soms ook verdrietig om jou, maar nu....na de pleuravocht drainage, letterlijk achter de rug, nog meer kracht, samen met de rijstkorrels en stukkies kip, kun jij steeds meer aan. Op naar real life!

    Veel liefs, van een nog steeds ontroerde Ria uit Valthe.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoe groots kan zo iets 'kleins' zijn! Wat onvoorstelbaar heerlijk dat je hier nu zo van kunt genieten. We kennen het. Een tijdje heel veel niet kunnen telde 2 jaar lang voor ons kleine meisje van toen 6. Twee jaar ontelbaar veel chemokuren, heel veel ziekenhuisdagen, prikken en medicijnen. Niet rennen, buiten spelen,naar school gaan,niet gewoon KIND zijn... Soms huilde ons hart om dat lieve kleine meisje, maar hoe konden wij de moed laten zakken als zij bleef lachen. Wat een kracht! En moet je haar nu zien. Een mooie meid, prachtige krullen, vriendinnen, spelen, rennen, lachen...wat een geluk! Nooit meer vanzelfsprekend. Hoe groot kan klein geluk zijn!
    Blijf genieten van alles wat weer kan
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  32. He, toevallig heet ik Ditty
    en at ik Mac Donalds vanavond, omdat mijn zoontje het zo graag wilde...
    Wat mij betreft had het net zo goed kip met rijst kunnen zijn, zo zie je maar weer!
    Meid, wat heb jij een onuitputtelijke positiviteit!
    Was je altijd al zo?
    Ik hoop voor je dat het snel "straks" is,
    en dat straks alles kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. MissMorrie18-01-11 20:34

    Lucht, lucht, lucht......heerlijk. Het is zo ontzettend fijn om jou weer te zien ademen, niet meer benauwd te zien, te horen kletsen tijdens het wandelen en jouw warme handen te voelen tijdens een 'knuffel'!!! Fantastisch! Zo'n geschenk van een donor is echt onbeschrijflijk!!!

    Maar iew, auwwwwww....een pleuravocht-drainage. Bij het woord alleen begin ik al te griezelen. Dat is 'House' maar dan in real life. Knap dat je het weer doorstaan hebt hoor mop! Ben trots op je!

    Love ya!
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  34. He jakkie een pleuravocht drainage...
    Pleur OP vocht!!!
    Ik hoop zo dat je van je koe afkomt, het begin is er...

    Groet Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Djun!
    Het is echt super je zo te zien! Met lucht, met een vrije toekomst, met zoooveel warmte!
    Succes nog ff meis, binnekort kan je met je autootje door de drive-in!!

    xxx liselot

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Pfoe, even een pleuravocht-drainage. Voor mij zou een indrukwekkende gebeurtenis zijn (oh, wat zou ik me zielig voelen), jij doet het er even tussendoor. Heel dapper en vooral heel fijn dat het nu nog beter gaat!

    Greetz,

    mamm-loic

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Het lijkt me beter als je nu ,,Miss positivo,, gaat heten.
    Een pleuravochtdrainage, getver..

    Liefs
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Alleen al bij 't woord pleuravochtdrainage krijg ik kippevel en een misselijk makend gevoel, jij ondergaat dit allemaal, ik vind je een kanjer!
    Sterkte, Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Jij bent en blijft "EEN WONDER"
    Love you

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Petje af, je bent een kanjer maar ja, dat weet je nou onderhand wel hé ;-)
    Op naar de uitgang!!

    grts, Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hoi Djuna,

    Wat vervelend vd drainage :(. Maar gelukkig ben je het vocht nu kwijt.
    Dappere meid!

    X Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Je bent een kanjer meid.
    Het is niet zo leuk zo'n drainage. Maar het vocht moet weg.
    Zu weer op naar lekker eten .
    Sterkte en de rest komt ook weer hoor,

    Liefs jet

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Brrr.. het wóórd alleen al.. pleurt op met je pleuravochtdrainage.. maar goed, het is weer achter de rug (tsk). Blij te lezen dat maaglief weer wat wil gaan doen - ik neem tenminste aan dat de kip en de rijst er ook ín gebleven zijn ;-)

    Maar wat dacht je van een fijn eettentje aan het strand, als symbool van licht, lucht en vrijheid? Streef immer naar het hoogste! De Mac.. pfft.. LOL
    Blijf jij maar lekker ademhalen.
    Een digitale knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Lieve miss piggy, denk je dat je echt al alles hebt meegemaakt in ziekenhuisland, is er toch iets wat je niet hebt meegemaakt.Was het er in 1 keer uit, zo lijkt het wel of heb je nu nog een slangetje?Dat hoop ik niet. Met een halve liter eruit , kan je dieper ademhalen nu?
    Dus ik hoop dat je wel kan wandelen vandaag , het word hier nu in een klap donker, het weer is nog niet super, dus binnen oefenen maar.
    Wat je schrijft over alle verbeteringen, jaaa, heerlijk en dat je zo meteen alle kanten op kan, dat dat er aan zit te komen.
    Maar men , wat een veranderingen maak jij nu mee in je leven , ik kan het soms al niet bij houden,dus jij kanjer..........
    Veel liefs van cobie

    BeantwoordenVerwijderen