donderdag 13 januari 2011

't Verre Oude Perzie- vrijdag (gewoon even tussendoor alvast haha)

Daarstraks was hier de Transplantman, met een verhaal en een… 'opdracht…'

Ik ga –em proberen zo goed mogelijk na te vertellen maar bij voorbaat excuus als ik het verhaal vernachel, ok?


Er was eens in het verre oosten, een koning die zijn land niet zo goed bestuurde.
Zijn land leefde in honger en armoe.
En hij wilde graag spelen.
Want hij verveelde zich ernstig.

Op een dag riep hij zijn raadsman tot zich en vroeg hem:
‘Wijsgeleerde, u moet iets voor mij doen, u moet een spel ontwerpen, een goed spel waardoor ik me nooit meer hoef te vervelen’.

Dus ging de oude raadsman aan de slag.
Hij verzon de mooiste spellen, maar geen 1 was boeiend genoeg voor de koning.
Totdat op een goeie dag, de raadsman een spel bedacht met een bord en witte en zwarte vakjes;
Schaken.

De koning nam het spel aan.
Dagen verstreken, weken gingen voorbij, zonder dat iemand de koning zag.

Toen hij eenmaal uit zijn kamer kwam, sprak de koning verrukt:
‘GEWELDIG!
Dít is het beste spel ooit!
Zoveel mogelijkheden, nu ga ik mij nooit meer vervelen’.

‘Raadsman, wat wil je als beloning? Je kan ALLES hebben wat je wilt!
Wil je een paleis?
Wil je 3 paleizen?
Wil je land?
Zeg het en je krijgt het’
.


De raadsman wist wat hij wilde.
‘Ik hoef geen paleizen, ik hoef geen land,
Wat ik wil is het volgende:


Ik wil op het eerste veld 1 van het schaakbord, 1 rijstkorrel.
Op het tweede veld, 2.
Op het derde veld, 4 rijstkorrels.
Op het vierde veld 8 rijstkorrels.
En op elk van de volgende velden telkens het dubbele aantal rijstkorrels van het voorgaande veld.
Totdat alle velden van het schaakbord gevuld zijn met rijst.


De koning keek verbaasd.
‘ja, natuurlijk kan je dat krijgen, een beetje rijst.
Maar wil je geen paleis?’.



‘Nee’, zei de raadsman, want hij
Kende de kracht van het Vermeningvuldigen.



Nuuu ladies and gent’s!
Komt de Killing opdracht:

Hoeveel rijstkorrels liggen er dan op het 64e veld?

Hoeveel voetbalvelden heb je nodig, als je met al die rijstkorrels een deken van 1 cm dik wil neerleggen?


ALS IK DAT HEB OPGELOST MAG IK NAAR HUIS, ZEI –IE HAHAHAHAHA…
Hij weet clearly niet dat ik 1010 Volgers heb hahaha!

Nee maar, ik ben er dus mee bezig.
En in werkelijkheid denk ik misschien niet dat een rijstkorrel mij hier buiten zal brengen,
Maar de Transplantman is wel een man van zijn woord, dus wie weeeeet hè!



Of zou het bezigheidstherapie zijn?

75 opmerkingen:

  1. Hahahahaha lol..... morgen ff op het gemakkie uitrekenen..... hahahaha
    Slaap lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ojee, stel dat je vanavond het antwoord al krijgt.... Staat hij morgen mooi met de mond vol tanden, haha, wou zijn gezicht wel eens zien!
    Maar grote grutten, op het moment heb ik niet de inspiratie om het voor je uit te rekenen, sorry.
    Welterusten alvast

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb een heel klein beetje inspiratie opgezocht. Hij zat wel heel ver weg gestopt. Maar ik heb een begin gemaakt. Zodat iemand anders daarna even vrolijk de rest van de inspiratie mag gaan zoeken.

    ik heb tot en met 16 vakjes en dat aantal is: 32,768.
    Veel succes voor de volgende teller.. Want mijn inspiratie is nu ver te zoeken.:P

    Liefs miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oef, was dat niet iets met tot de macht zoveel? Dit is zoooooo niet mijn ding, maar inderdaad wel een opdracht om je op stuk te bijten. Ik hoop dat je andere 1006 volgers je meer kunnen helpen ;). Dus er is nog hoop voor je hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmmz... vakje 1 is 2 tot de macht 0. vakje 2: 2 tot de macht 1 (dus 2^1). Dus.. vakje 64 is 2^63
    ff kijken of ik een rekenmachientje heb... To be continued ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb je al gegoogled??? Lekkere volgers zijn wij. We wensen allemaal dat je naar huis gaat, maar niemand lost het op....

    Slaap lekker voor straks!
    Jaimie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. pff, had altijd een joekel van een buis op wiskunde, dus denk dat ik je niet kan helpen :)
    Veel suc6 met het oplossen....ik ga het wel es
    aan mijn echtgenoot voorleggen dat is een echt
    rekenwonder.....wie weet
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. haha ik heb die opdracht vaker gehoord. vroeger op de basisschool al. weet alleen het antwoord niet meer. hmmm nu wil ik het antwoord weer weten wahahah. succes er mee in ieder geval. hoop dat je andere volgers je verder kunnen helpen:P

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier een stille (maar wel officiele) volger, die al tijden mee lees, en veel bewondering voor jou en je kracht heeft.
    En volgens mij is de oplossing 2 tot de macht 32 (maar hoeveel dat nu exact, dat weet ik niet.)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. MissMorrie13-01-11 22:21

    Wat een hersengymnastiek op de late avond!
    Whahahahahaha... Dat is zo'n irritante, maar ook zeer intrigerende som! We hebben er even op gezeten, maar dit is ons antwoord (jaja, in samenwerking met alle gezinsleden :P):

    18446744073710000000000000000000 rijstkorrels op veld 64.

    En nee, dit is geen grapje, maar echt een serieuze berekening! Whahahahaha.....dit is echt niet normaal veel! Ben blij dat ik het mag typen en niet hoef uit te spreken.
    Het is trouwens wel een slimme zet van transplantman. Ook al zou het goede antwoord er tussen zitten, als hij met zijn stalen traplantman-gezicht beweert dat het fout is, geloof ik hem direct! :P

    Rekenen jullie het even na? ;)
    En het antwoord op de 2e vraag laat ik ook aan de genie-blogvolgers over!

    xxx
    MissMorrie en achterban

    BeantwoordenVerwijderen
  11. o nee, 2 tot de macht 63 (het eerste vakje telt volgens mij niet mee, want dan is het er pas 1)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Simpel Djuna,

    9223372036854780000 liggen er op de 64e.
    (= 2 tot de macht 63)

    gut hoe moet ik nou weten hoe groot en dik een rijstkorrel is?
    Volgende volger is aan zet !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed...
    9.223.372.036.854.775.808 korreltjes. De kerel uit het verhaal had erg veel maar erg eenzijdig te eten. Krijg jij er al honger van? ;)

    Maar dan die voetbalvelden... Probeer eens een vakje van 1 bij 1 cm, kijk hoeveel korrels daarin gaan voordat je 1 cm hoog hebt. Dat aantal maal 10.000 is het aantal per vierkante meter. Dan kijken hoeveel vierkante meter een voetbalveld is.

    En dan het aantal korrels in totaal delen door het aantal korrels waarmee mn post begon. Succes! Beat lovely transplantman ;)

    xx kleine co

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bente heeft gelijk, het zijn in het totaal
    9.223.372.036.854.775.808 korrels.
    Grofweg 9,2 miljard miljard:-))
    Mag je nu sneller naar huis? Dat hoop ik!!!
    Of moet je nu eerst die voetbalveldenvraag nog oplossen?:-))
    Magda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. 18446744073709551616 korrels, nu zijn we druk aan het kijken hoeveel rijstekorrels er in cub.cm gaan.....we zijn wel leuk bezig hier....hahaha ben zo weer terug!! Weleens een kale kerel van 2 meter rijdtekorreltjes zien tellen??? :-)XJoyce

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey KANJER zou willen dat ik de tijd had dit voor je te bereken, maar denk te snel naar huis misschien ook niet de juiste optie is.
    Je moet net als de koning wel zelf aan het werk , om de afspraak van transplantman een kans te geven.
    Bezigheidstherapie dus hihihi

    Maar heerlijk toch dat deze wijze man jou binnenkort naar huis zal sturen.

    Fijne nacht
    Liefs Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Djuna, heeft Transplantman je ook de afloop van het verhaal verteld?
    Magda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hahahahahahaha reken wonder Lielie houd zich hier wijs op de achtergrond ;)
    Succes!!!!

    Xxxxx Lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ongeveer 4,6 Miljard voetbalvelden komen wij op....das best een boel!! XJoyce. (Sorry voor het vorige bericht, daar had ik in de cijfertjes niet goed gekopiet en gepast....ben erg blont!)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha Djuna, het is:
    1
    2
    4
    8
    16
    32
    64
    128
    256
    512
    1024
    2048
    4096
    8192
    16384
    32768
    65536
    131072
    262144
    524288
    1048576
    2097152
    4194304
    8388608
    16777216
    33554432
    67108864
    134217728
    268435456
    536870912
    1073741824
    2147483648
    4294967296
    8589934592
    17179869184
    34359738368
    68719476736
    1,37439E+11
    2,74878E+11
    5,49756E+11
    1,09951E+12
    2,19902E+12
    4,39805E+12
    8,79609E+12
    1,75922E+13
    3,51844E+13
    7,03687E+13
    1,40737E+14
    2,81475E+14
    5,6295E+14
    1,1259E+15
    2,2518E+15
    4,5036E+15
    9,0072E+15
    1,80144E+16
    3,60288E+16
    7,20576E+16
    1,44115E+17
    2,8823E+17
    5,76461E+17
    1,15292E+18
    2,30584E+18
    4,61169E+18
    9,22337E+18

    maar hoe veel voetbalvelden van 1 cm dik dat is weet ik niet.... helaas... je moet nog even blijven wachten op een volger die het wel kan vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gekookte rijst ? Langkorrel of juist risotto ? Zilvervlies ? Ehm, rijstwáfel ?? Jeeee hier heb ik echt meer info voor nodig hoor. Doe maar sambal bij dan ; ))

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit zijn de leukste, met stip. Geniale opdracht, als ik ooit, ooit voor een transplant zou moeten, wil ik die man! Een heel peloton bloglezers aan het rekenen -ik ook. Doe 'm vooral de grijnzende groeten van me!

    Kuzzz Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hahaha, wat een geweldige opdracht en antwoorden van je volgers :). Hier heb ik eigenlijk niet veel aan toe te voegen. Behalve dat ik het gewoon zou Googlen (want zeg nou zelf: zou hij het ook allemaal zelf hebben berekend ;)? Zo'n man heeft toch wel betere dingen te doen. Zoals mensen transplanteren enzo...)

    Xx, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  24. O, en hou er rekening mee dat je alle rijstkorrels van alle velden eerst bij elkaar op moet tellen en dan pas kunt berekenen hoeveel voetbalvelden je nodig hebt.

    Haha super, vanuit m'n bed, Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oke, ook ik heb me er even in verdiept voor je en kom tot deze conclusie:
    9223372036854776 E+18

    En voor vraag 2 zou ik lekker wat gokken, want ik durf te wedden dat Mr Transplant het antwoord zelf ook niet weet haha:D

    Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Djuna,
    Dat was de bekende koning Shirham .!
    Op het eerste
    vakje ligt slechts een rijstkorrel. Het aantal
    rijstkorrels op elk volgende vakje is steeds
    het dubbele van het aantal op het vorige
    vakje. In totaal vraagt Sissa(de raadsman) om 􀀀


    . Je mag zelf nagaan
    dat dit gelijk is aan
    􀀀, of uitgeschreven:
    18.446.744.073.709.551.615 rijstkorrels.
    Neem om een idee van deze hoeveelheid
    rijst te krijgen even aan dat er 50
    rijstkorrels in een kubieke centimeter gaan.
    We hebben dus te maken met een berg
    van meer dan 􀀀 kubieke centimeterofwel driehonderdmiljard kubieke meter
    rijst. Hiermee zouden we belgi¨e en nederland
    met een meters dikke laag rijst kunnen
    bedekken. Misschien was Sissa toch
    niet zo bescheiden.

    Doei ee.

    PS: zo slim ben ik nou ook weer niet hoor. Zie onderstaande link:http://www.cs.vu.nl/~alex/schaakbordrijst.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Geweldig!
    Jullie zijn echt zoooo tof!
    En ook slim, hahaha echt strak!
    Ik was zelf bij de berekening van anoniem (22.35u) gestrand vanmiddag... (want euh lielie, ik zou dat ook moeten doen hahaha rekenheld dat ik ben, not..)

    Slaap lekker iedereen zo!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben blij dat ik het niet hoef uit te rekenen. Want dan lig je tot Sint Juttemis in het ziekenhuis. En dat kan de bedoeling niet zijn.

    Maar wel een arts met humor en een missie.
    Die heeft zijn opleiding met CUM LAUDE afgerond denk ik.
    Heeft goed begrepen dat achter elke zieke een MENS schuilt met emoties.

    Ik hoop dat je vannacht kunt slapen en niet steeds aan het rekenen bent.
    Want natuurlijk wil je graag naar huis.

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Volgens mij ben jij morgen thuis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De vraag die je gelijk terug zou moeten stellen is: wilde hij gekookte of droge rijst? Dat scheelt nogal aan volume :D Hoe dan ook is je transplantman een uitgekookt type... Jouw afleiden met rekensommetjes, maar ondertussen moeten we vooral niet voorbijgaan aan het feit dat hij de magische woorden 'naar huis' heeft durven uitspreken in jouw bijzijn....WAUW!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Pffff, ik zou nooit naar huis mogen vrees ik...
    Doe mij maar iets met letters en taal!
    Erg knap van al die antwoordende bollebozen die zo'n som überhaupt als een leuke uitdaging zien.
    Oh trouwens, me likes your red flatjes! :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  32. miss Person13-01-11 23:37

    Shit!!! Ik zat er 2 korrels naast! :O Ik dacht: 18.446.744.073.709.551.613 rijstkorrels. Dus ik denk idd dat mijn pa gelijk heeft, als mijn berekening geklopt heeft. ;)
    Ben niet voor niets basisschooljuf he. 8)
    Slaap lekker!!! xxxx





    * whahaha, je kent mijn rekenkunsten djun :P *

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik zou z'n gezicht wel eens willen zien als je hem het antwoord geeft....Maak een foto!
    En laat je hem zien hoe iedereen hierboven z'n stinkende best voor je heeft gedaan:-)....
    trusten, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  34. haha ... geweldig...

    Uuh veld 64 gok ik op 128.. en die ander gaat mijn pet te boven!!

    Ik hoop dat je eerder thuis bent dan dat ik DIT op gelost heb haha!!

    Knuf Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Du meine gute Djuna, wat doe je ons aan?
    Kansloos.
    Ofwel, shāh māt.

    Zucht. Je wordt bedankt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Internet is een zegening:
    Aanvankelijk was de koning beledigd over de bescheiden vergoeding die de wijze vroeg, maar dat verdween snel toen de rekenmeesters aan het hof hadden uitgerekend hoeveel rijstkorrels Sessa vroeg: in totaal zouden er meer dan 18 triljoen (2 tot de macht 64 - 1) rijstkorrels op het laatste vakje gelegd moeten worden: vele malen meer dan de hele wereldproductie bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Goedemorgen Djuna,

    En nu de voetbalvelden nog. Da's een duidelijk struikelblok in de berekening.
    Poging:
    -Aanname 100korels van gemiddelde dikte per cm3
    -1oo korrels per cm3x10.000=1.000.000 korrels per m2, 1cm dik
    -dus, het mooie getal van 'Doeie' - ik geloof het meteen - gedeeld daardoor en afgerond (we doen niet misselijk over een korrel meer of minder) geeft het aantal per m2, 1 cm dik.
    - dat weer delen door 5000m2 (voetbalveld)

    Geeft als uitkomst (even rekenmachientje pakken):
    36.893.489 voetbalvelden, afgerond naar boven.

    Volgens mij is dat volk uit de hongerproblemen en mag jij strakjes naar huis...

    Dat wordt een heerlijke dag,
    Kuzzz, Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi djuna,

    Na vaak tranen door het lezen van jouw blog heb ik nu dikke lol over bovenstaande reakties.
    Wat zal tranplantman een pret hebben, al jouw volgers in aktie met rekenen.Veel succes met de berekeningen.

    En heel vlug op naar huis zou ik zeggen.

    Liefs Gertie

    BeantwoordenVerwijderen
  39. haha: geniaal!!
    Ik lees mee en geniet en verbaas en verwonder me over jou en alles wat je meemaakt...
    Maar als je me vraagt mee re rekenen??? Nee dus!
    Blij dat er veel rekenwonders zijn...
    Blij dat er dokters bestaan die humor hebben
    Blij dat er mensen als jij zijn die je leren ook in minder goede tijden positief te blijven.
    Dank je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. dju aan dit rekenwonder heb je niets sorry!!!
    Maar gelukkig heb je wel slimme rekenvolgers haha ook ik zou graag een foto van zn gezicht willen zien haha...

    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Goedemorgen Djuna. Ja hoor, het is je wéér gelukt! Eerst worden we met ons allen massaal volger, en nu heb je ons allemaal aan het rekenen gezet!!!;)Goeie actie haha.
    Maar we doen allemaal heel graag mee, want het is tenslotte toch voor het goede doel nl.
    JOU THUISKOMST!!!!!
    Voor nu een fijne dag en ook ik ben inderdaad best benieuwd naar het gezicht van de transplantman.:))))

    Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  42. P.S. Wij eten vanavond.......RIJST.
    gr. Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  43. zo te zien willen heel veel mensen je uit het ziekenhuis hebben, al die hulpjes zullen welkom zijn, maarde bezigheidstherapie is voor jou en ik vind de tranplantman een hele verstandige man.
    veel succes! lieve groet en tot....riet:)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hallo Djuna,
    het antwoord op vraag 1 hoef ik je niet te geven want dat is al menigmaal verteld.
    Maar........ je moet evn aan de Transplantman vragen welke rijstkorrel hij bedoeld.
    Je hebt zo veel verschillende soorten van. Van langkorrel tot rondkorrel. dat scheelt aanzienlijk op zulke hoeveelheden.
    Zonder dollen ik hoop dat je snel naar huis mag en lekker genieten van nummer 5 + 6.
    Groetjes Michel van Straaten

    BeantwoordenVerwijderen
  45. a64
    2 (spreek uit 2 tot de macht 64) - 1 =

    2 x 2 x 2 ...(64 factoren) ... x 2 x 2 - 1 =

    18 triljoen 446 biljard 774 biljoen 073 miljard 709 miljoen 551 duizend 615

    Lang leve internet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Geweldig!! Ik ben benieuwd of hij het inderdaad zelf wel weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. weet je echt 100% zeker dat transplantman een chirurg is?
    echt, arts, verhaaltjes, tijd,..dit moet een internist zijn.
    en duh,.zeker weten dat hij zelf dat antwoord niet heeft.En echt, djuna, je kunt je tijd wel nuttiger besteden dan dat gereken hoor, wie wil er nou zoveel rijst?!
    jouw maag in ieder geval niet. NO WAY!
    dus beste transplantman;
    als elke klant pas naar huis mag na het oplossen van dit mysterie, dan acht ik u persoonlijk verantwoordelijk voor de hoge kosten van de gezondheidszorg :-)

    arme djuna,. straks treffen we je met je hoofd in je handen, murmelend over rijstkorrels op de gesloten psychiatrische afdeling..

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Pffffffffff
    Nee zo ver kan ik me niet concentreren.
    Duurt te lang.
    Maar volgens mij hoef jij niet meer zo lang daar te blijven.
    Fijne dag en eentje zal wel de oplossing hebben denk ik..
    Groetjes Jet uit Sittard

    BeantwoordenVerwijderen
  49. arrrrrrrrrrrrrgh alleen al bij het lezen van al die antwoorden vraag ik meaf...HEB je wel geslapen??????
    Ik zou zeggen, potlood, papier en een rekenmachinen bestellen bij het thuisfront(of die "nieuwe"service in het gasthuis)...en aan de slag...geen man die je binnenhoudt toch???;)
    SUCCES!

    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Nou vraag ik me toch af: Wat was die beste (raads)man met zoveel rijst van plan? *confused*

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hé Djuna,
    wat'n toevalligheid zeg: enkele dagen geleden las ik dit mooie wijze verhaal ook voor het eerst, maar ik herinner me begot niet meer waar. Ik zou vermoeden in Kerk en Leven (parochieblad) maar 'k ben het niet meer zeker. Het rekenen laat ik aan 'n ander over, want ik was nooit een echte krak in wiskunde. Wat 'n fantastische transplantman heb jij zeg! Nu ja, dat mag ook wel want jij bent zelf zo'n fantastische positief ingestelde meid! Veel zalige lucht toegewenst en een snelle evolutie in het genezingsproces.
    'n lieve groet,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Waaaauw, thanks guys!!!

    Hahaha Yehudith... hij wilde er de honger van de hele bevolking mee uitbannen!

    Leonieke: de Transplantmannen zijn de transplantatielongartsen. Hahaha dus in zekere zin heb je gelijk!

    Joke: Wooohaaa geniet van de rijst! Binnenkort eet ik mee hahaha!

    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Maagtechnisch zou ik er niet aan beginnen.
    In elk geval halve wereld een rijstbuik.
    Vind het wel een erg mooi raadsel.
    Snel naar huis nu.
    XXX Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  54. HOU ik je aan xxx
    Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Uhh weet je het al?? ;-)

    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  56. ik pas...doe liever andere spelletjes, maar vind het helemaal top van de man om zoiets te verzinnen, wat een opdracht... als ik al die cijfers zie, krijg ik acute dyscalculie. en dat wordt dan chronisch. ( erg he)

    Lieverd, zet em op vandaag en de dagen erna... je weet wat je te doen staat, werken aan je thuiskomst, waar je overigens al een mooi eind mee opweg bent. Wat heerlijk om dit nu te kunnen zeggen!! Op weg naar huis...

    heel veel liefs, ook voor je mamsAnne!

    zoen,
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  57. enne... tellen, rijstkorrels, schaakbord met velden,voetbalvelden, dat gaat allemaal nog, maar een deken van rijst van 1 cm...dat gaat volgens mij nooooooit lukken, lijkt me niet wat...

    liever een gekleurde sprei..

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Hey die Djuna,

    Net thuis en met Excel nagerekend. Plus een andere benadering.

    18446744073709600000 rijstkorrels (plus 3, maar die vergeet ik)
    100 rijstkorrels per cm3 (klopt aardig)
    50000000 cm2 = opp. voetbalveld
    Geeft als resultaat ietsje meer dan ik eerst had. Heb daar denk ik een foutje gemaakt met afronden en komma.
    Oplossing: 3.689.348.815 voetbalvelden. Bedekt met 1cm3 rijst. Redelijk betrouwbaar!!!

    In excel verdwijnen die E's +.. als je de opmaak van de cel verandert in getal ipv standaard. En dan is het zo bekeken.

    Kuzzz van iemand die van dit soort puzzels wel houdt.

    En nu, homeward bound...
    http://www.youtube.com/watch?v=U6K8wfyzAJQ

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Nee he,

    Is de rijst uitverkocht bij mijn supermarkt. Djuun kan je ff in het kamertje van je TransplantMan kijken, waarschijnlijk liggen daar nu 64 stapels met rijst.

    Voor je TransplantMan heb ik ook een vraag:
    Hoeveel rijstkorrels zijn er nodig om de weg te bedekken van je zkh kamertje naar je huis?

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Pfff, rijst is om op te eten zeg ik dan maar, want dit gaat zwaar boven mijn pet! Geef mij maar letters en spellen!

    Transplantman doet dit wel super. Ben benieuwd welke van de drie dit heeft bedacht. Ik vind het iets voor R. ...

    BeantwoordenVerwijderen
  61. uuuuuuh,tja ik zou je graag helpen maar ik heb meer verstand van rijst eten, dus recepten genoeg maar zo'n sommetje gaat niet lukken!
    Ik hoop wel dat je snel naar huis kunt,je gaat zo goed!

    Liefs, Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Ha we hebben een probleem met de voetbalvelden.
    Want ik denk dat je eerst moet weten hoeveel rijstkorrels er in TOTAAL op het schaakbord liggen.
    Want wij weten alleen hoeveel rijstkorrels er op het 64e vlak ligggen.
    Dus dan moeten alle hoeveelheden nog eens bij elkaar worden opgeteld,
    of denk ik nu heeeeeelemaal mis?

    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Schatti, ik kan je niet helpen met het antwoord helaas.. Mijn wiskundigvermogen is slechts heel klein. Maar wat een streven! Zou geweldig zijn! I still will fallow you! Ennuh, succes, die hersens van jou kunnen het zeker aan!

    Love you, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Je denkt te ver.... je vraag was....Hoeveel rijstkorreltjes liggen er op het 64 ste veld!!!!
    Het lijkt haast wel of ik [vandaag] niets anders te doen heb, zovaak heb ik al gekeken naar de andere antwoorden:)))lol lol lol
    weer de groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Hey Djuna,

    Die gigantische hoeveelheid korrels zijn al wel de totale hoeveelheid van alle 64 velden bij elkaar opgeteld. Ik zal je de sheet wel sturen per mail. Onder de getallen zitten formules, te zien links boven in de sheet achter fx. (Bij lettertype enzo).
    Ben uitgegaan van de Raadsmans vraag: die wilde als beloning het schaakbord vol. (het Volk moet eten, nietwaar?)
    Indien alleen het 64ste veld, dan cel E32 aanklikken en boven in de sheet de formule A64/100 vervangen door A62/100.

    Hoe super is dit!! Ik lach me een kriek! Zó geweldig. Maar TPman moet je wel aan z'n woord houden hoor....

    Ben net Buiten geweest, dus bericht,

    Buiten wacht
    Knoppen wachten
    Groen van mos, varens, gras
    Sneeuwklokjes kúnnen niet meer wachten
    Díe kijken al stiekem
    Koning Winter is echt weg
    Zij zijn nu aan de beurt

    Het wordt mooi als je Vrij bent

    Kuzzz,
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Oh en dan zie je in E36 het aantal voetbalvelden van alleen veld 64 met rijst.(als je het hebt aangepast). Gaat allemaal vanzelf tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. En en en en ...
    ben je al los gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Hahahaha nope, ben nog niet los...
    De Transplantman was wel zeer verheugd te zien dat het gelukt is!
    Hij wist het antwoord zelf ook. Hahaha alleen de voetbalvelden, dat moet ik eerst nog snappen voordat ik die aan -em voorleg!
    LOL!

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  69. MissMorrie14-01-11 21:33

    Whahahaha....te mooi dit!
    En Joke....ga eens werken joh! :P
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Hey, hey,

    Die voetbalvelden:

    De rijst is omgezet van korrels naar cm3, door de aanname van 100 per cm3, wat aardig reëel is (ongekookt). Dus:
    Totaal aantal korrels delen door 100, dan zijn het opeens geen korrels meer maar cm3. Die benodigde dikte van 1cm is daarmee al opgelost.

    Liggend op de grond is het cm2. (Grondoppervlak)

    Voetbalveld:
    50m breed = 50 x 100cm = 5000 cm breed
    100m lang = 100 x 100cm = 10.000cm lang
    Oppervlak 1 voetbalveld = 50.000.000 cm2

    Hoeveel voetbalvelden:
    Totaal aantal cm2 (Die van de korrels, dat giga-getal) delen door 50.000.000 en
    TADAAA!!

    Daar was ik weer....LOLLOLLOL

    Nu mag je écht wel weg LOLLOLLOL

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Haha, ik ben alleen al blij dat deniess letters heeft gebruikt want ik zou niet weten , hoe ik zo'n groot getal kan uitspreken.
    liefs cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @Musketier
    Ahummm..... we zitten niet bij de pupillen hé.
    Een voetbalveld hoort de volgende maten te hebben
    breedte 64 m tot 75 m
    lengte 100 - 120 m

    Weet niet of de TransplantMan hiervan op de hoogte is? Maar als je echt indruk wil maken moet je zeggen dat je van een kunstgras bent uitgegaan. Zoals bij Excelsior Rotterdam. Dan moet het kunstgrasveld 64 bij 100 meter zijn of 75 bij 120 m. Fifa regeltjes.

    Met rood-zwarte groet (en dat leg ik niet uit, google maar)

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Gewoon zeggen "Twee tot de macht drieënzestig", om dat getal op te schrijven heb je meer dan één A4-tje nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. 1 1
    2 2
    3 4
    4 8
    5 16
    6 32
    7 64
    8 128
    9 256
    10 512
    11 1024
    12 2048
    13 4096
    14 8192
    15 16384
    16 32768
    17 65536
    18 131072
    19 262144
    20 524288
    21 1048576
    22 2097152
    23 4194304
    24 8388608
    25 16777216
    26 33554432
    27 67108864
    28 134217728
    29 268435456
    30 536870912
    31 1073741824
    32 2147483648
    33 4294967296
    34 8589934592
    35 17179869184
    36 34359738368
    37 68719476736
    38 137438953472
    39 274877906944
    40 549755813888
    41 1099511627776
    42 2199023255552
    43 4398046511104
    44 8796093022208
    45 17592186044416
    46 35184372088832
    47 70368744177664
    48 140737488355328
    49 281474976710656
    50 562949953421312
    51 1125899906842620
    52 2251799813685250
    53 4503599627370500
    54 9007199254740990
    55 18014398509482000
    56 36028797018964000
    57 72057594037927900
    58 144115188075856000
    59 288230376151712000
    60 576460752303423000
    61 1152921504606850000
    62 2305843009213690000
    63 4611686018427390000
    64 9223372036854780000

    Wat betreft het voetbalveld:
    is het snelkookrijst?

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Ik heb hier een vraagstuk over gehad, en als je aanneemt dat 1liter=20 000 korrels rijst en je kunt 30hl/ha kweken en de straal van de aarde is 6300km en 1/3 van de aarde is landbouwgrond met 1 oogst per jaar, dan kan je aannemen dat je in totaal 9.223372037 * (10)^12 hectoliter rijst hebt op het volledige bord samen. als je de landbouwgrond berekent, dan kom je aan 16625308320 ha land. Wanneer je dit verrekend, kun je besluiten dat je 18.49 jaar nodig hebt om al deze rijst te kweken op de volledige aardbol, dus 19 jaar (want je kan geen half jaar kweken) :p hopelijk ben je hier wat mee
    grtjs, J-mathfan

    BeantwoordenVerwijderen