donderdag 24 februari 2011

Verre verleden- vrijdag (alvast)

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn geweest.
Ik vond deze brief,
De brief die ik vóór de eerste Transplant (dus nog vóór longen nr. 3 en 4) aan mijn Dear CF- Doc stuurde.

Ik heb getwijfeld of ik –em hier wilde posten, maar ik vind dat het, het verhaal completer maakt.
Ik was op dat moment al een week op de IC aan de kapbeademing en mijn CO2 was veel te hoog.
Dat moet je ook wel in ogenschauw nemen als je dit leest;
Ik zweefde een beetje tussen coma en half- wakker.

Maar het is belangrijk dat ik –em plaats.
Want het laat zien dat een mens heel, heel diep kan gaan.
En uiteindelijk weer op het 'ik kan weer Zumba-en- punt' kan uitkomen.
Als je maar iemand hebt die je redt…

Dat is ongelofelijk.



Beste, aller beste Doc,

Sorry voor de doc-naam maar ja, we moesten toch iets grappigs bedenken.
En de doc past u wel.
Ik schrijf dit, maar misschien verander ik van gedachte, maar nu is het wel zo.
Ik vind het heel jammer en u zal zeggen: ‘nee, Djun, je moet niet opgeven, je bent er bijna’.
Dat snap ik.

En u gaat ook niet lachen als het echt is.
En ik ben zeker blij met wat iedereen voor mij doet.
En ik wil niet ondankbaar zijn.
Wow, wat kost ik veel geld!
En vooral, beste doc, heeft u zoveel gedaan voor mij.
Dat vind ik echt top.
Echt zo mooi.
Dank u wel.

En als ik het voor u kon doen en voor mijn familie, dan zou ik dat doen.
Ja sorry, dat interesseert u natuurlijk niks.
Maar het punt is:
Ze hebben allemaal uitzuig/ ophoest- plannen en ik vind die allemaal een strak plan,
MAAR IK KAN NIET MEER.
Echt zo sorry, maar 5 minuten weg van de kap kost mij zoveel moeite.
Dat is te veel voor dit meisje.
Die is nu echt op.
Ik kan niet meer.

Als ik door die inspanning in de ZON kon zitten,
Ja, dan was het anders…
Maar nu, zelfs als ik denk aan in de zon zitten gaat dat niet ik ben moe.
Echt sorry want na al die inspanning verwacht je toch wel wat resultaat hè.
Maar ja.
Eerst slijm wegzuigen, whoops, niet zoveel slijm daar.
Dan, ohnee, het zit toch meer bovenin.
Dan moet ze het maar ophoesten.

Ze hebben gisteren met een vast ingenieus maar gebruikelijk en handig ding
iets met mijn hoest gedaan.
Het duurde 4 en toen 6 minuten.
Iedereen was blij en zei: ‘Goed gelukt!’.
Dat gaan we voortaan alle dagen doen.
Euhm… Ik. Ben. Moe.

Alstublieft, ik wil volhouden.
Maar weet u hoe zwaar het is?
Dan denkt u vast, jaaa maar kind, dat is nog niks, bij de Transplant,
dan zal je het meemaken.
Dat zal pas zwaar zijn.
Maar ik ben echt moe nu.

Dus ik hoop dat u het ergens ook wel begrijpt.
Dat ik echt wel weet ook dat ik dan iedereen teleurstel.
Maar ja.
Gaan jullie voor mij ademen en eten en drinken en naar de wc gaan?
Doc, er bestaat zelfs geen ‘haarwasdag’ meer.
U weet toch hè.

En misschien gaat u zeggen, jaaa, maar je moet nu doorzetten,
De finish is dáár, ik zie em al!
ECHT TE SORRY.

Want meestal volg ik al uw beslissingen.
En dan neemt ze er eens eentje zelf:
IS HET DE VERKEERDE!
Niet echt goe.

Tja, ik weet ook niet wat ik eraan kan doen.
Maar ik meen het wel.
En dat vind ik jammer want we hadden het kunnen redden.
Misschien morgen al.
Misschien vannacht.

Maar ik weet ook:
Klaar = klaar.
There’s only so much someone can take.
En nu, wanneer ik niet eens meer verlang naar in de zon zitten omdat ik moe ben en alles pijn doet,
Is het daar.
Het klaar = klaar.

Want ik ben wél een meisje van in de zon zitten op een terras met Illy-cappuccino.
Dus nu weet ik het.
Alleen u nog.
En ik ben ook niet gek, ik weet hoe naar dat andere zal zijn.
Maar aan de andere kant, weet een mens altijd waar hij voor kiest?
Ik kan alleen maar zeggen dat ik weet hoe het nu gaat.
En op basis daarvan heb ik besloten.
Nou ja, besloten, ik weet het gewoon.

Echt sorry.
Nou, eigenlijk sorry voor al die tijd die u in mij heeft gestoken.
Had beter op vakantie kunnen gaan een paar maanden.
En u wordt vast ook niet betaald om emo-briefjes van patiënten te lezen.
Dus ja.
Echt sorry dan maar.
Meer kan ik niet doen/ zeggen.

Wel wil ik nog even zeggen dat het wat mij betreft niet erg was dat u niet op vakantie bent gegaan voor 8 weken of langer, weet ik veel.
Dat was hartstikke goed.
Dank u wel.
Echt.
Echt zo sorry.

Groet, Djuna



Ik weet niet wat de Dear Dokter van mijn noodkreet vond, in ieder geval stond hij na het ontvangen ervan binnen het uur bij mij:
‘Djuna. Je moet nu over een berg heen. Je moet nog even volhouden. We gaan over tot plaatsing van de tracheacanule. Dat is het beste’.
Hahaha, dat was het enige wat hij erover heeft gezegd. En precies goed.
Een plan, dat had ik nodig. Niet opgegeven zijn. Een praktische oplossing was het aller beste. Iets beters had niemand voor mij kunnen doen op dat moment.
Ik ben mijn Dear Doc dankbaar.

36 opmerkingen:

  1. Wat een brief, wat een wanhoop!! Wat een verschil met nu.
    Doc zal blij zijn net als wij ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Djuna!

    Pff wat heftig om te lezen zeg! Maar vast nog heftiger om mee te maken!
    Meid wat ben ik blij dat jij weer lekker naar de Zumba kan! Echt fantastisch!

    Liefs X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een paar traantjes, en een gemengde gedachten van ´Wauw, ze is nóg sterker dan ik al dacht. Zoiets aan te kunnen, en het ook nog te kunnen opschijven, en later nog eens herhalen!´ tot ´Zo´n doc wil ik worden! 100%, hoe zou ik dat ooit kunnen doen´.
    Dus ja, I´ll be working my ass off. Every day.
    Omdat mensen als jij dat ZO waard zijn!
    liefs, bente (jaa, dat co-tje ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben je goed uit de strijd gekomen, maar wat een doorzetter ben je. Top hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Bente!
    Ergens heb ik zo'n gevoel dat jij ook zo'n Doc wordt.
    Zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Slik... Het is niet voor te stellen waar je doorheen bent gegaan. Doorzetter!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meis, wat een kracht heb jij zeg. Ongelooflijk, vanuit zo'n diep dal zo opgeklomen. Ja ik heb er gewoon geen woorden voor.
    Hoe groot is jou wanhoop wel niet geweest, en zie waar je nu bent.
    Ik kan niet anders zeggen dan dat ik diep respect voor je heb.

    Vandaag veel spierpijn gehad van de Zumba? Ik houd zelf altijd wel van spierpijn dan weet ik zekeer dat ik wat gedaan heb:P

    Groetjes
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vergeet niet dat jij het hebt gedaan op eigen kracht lieverd...zei zij al drinkend van een Illy cappuccino....echt waar!! liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. River deep, mountain high, valley low: d'r zijn zoooveeeel liedjes van gemoak!
    Wat een lef zeg, omdat destijds aan je doc te schrijven en wat een dubbel lef om dat nu in je blog te zetten.
    Hey Doc, thenx!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn god, dat je zo diep hebt moeten gaan. Onvoorstelbaar (ja, voor mij wel, gelukkig. En dan nu Zumba....het kan verkeren zullen we maar zeggen. Jeminee zeg...helemaal stil ben ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hei lieve Djuna,

    Een brief die nu gelukkig geschiedenis is. Het terugkijken, even. Herinnering aan ademnood, aan wanhoop, aan bijna opgeven, gered worden. En nu de bevestiging dat alles, alles uiteindelijk niet voor niets is geweest. Weet je, het zijn dieptes die ik me probeer voor te stellen, maar waarbij m'n voorstellingsvermogen niet kan tippen aan de werkelijkheid. Ik lees het, emotioneel, en zie hoe je nu geniet van dat wat je hebt. Je bent een bijzonder mens, en dat ben je.

    Liefs en Kuzzz,
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik hoop zó dat je doc je blog ook leest...

    Meid, wat ben je door een dal gegaan. Onvoorstelbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey Djuna,

    En kijk je nou eens alles is goed gekomen en nu zullen we ervan genieten!!!

    X Scary Man

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik moet hier even het een en ander wegslikken (geen slijm), want wat ontzettend heftig is dit om te lezen. En wat dapper van jou dat je dit met ons wilde delen. Soms is het goed om terug te kijken, dan weet je waar je het voor deed. En doet. Nog steeds. Je bent die berg over gekomen en wat geniet je er nu van! Dank aan de Dear Doc!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank aan Dear Doc voor "het plan"
    Dank aan jou om het waar te maken!
    Mogen er nog héél véél ZUMBA filmpjes volgen
    Reminder van je brief en een M..R.G..ET!!!!
    Take care
    Love you

    BeantwoordenVerwijderen
  16. lieve djuun,

    Ik maak hier een buiging.....

    diep diep diep respect heb ik voor je.....

    dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dappere lieve djuna, meer woorden zijn er niet nodig!

    Liefs Lielie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gelukkig maar dat je door die diepe, diepe kuil ben getrokken. Anders was je gewoon gegaan. Weggeglipt.

    En nu ben je er nog (na nóg een heel diep dal) en kun je genieten van alles wat het leven je kan bieden.

    Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Pff, meisje wat een wanhoop.
    En inderdaad, zoals mijn voorgangster ook al schreef, na hele diepe dalen kan je nog meer genieten van alles in het leven!
    En dan ben je Dear Doc dankbaar, dankbaar dat hij een plan had waar jij je aan vast kon houden.
    Wat ik wel knap vind dat je brief ook nog doorspekt is met Djuna aka illy-cappuchino-meisje-humor!
    Zelfs toen je het op zijn zwaarst had dus.
    En je hebt er nog meer respect bij mij door gekregen, en tranen in mijn ogen,
    alweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ja,.
    das pittige kost.
    en wat goed dat hij je erdoorheen geduwt heeft.
    en wat fijn om vanaf een top terug te kijken naar het dal, wetende dat het de klim waard was..

    BeantwoordenVerwijderen
  21. *Onder de indruk*
    Fijne dag vandaag!!
    Liefs Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat geweldig dat er iemand was die je redde (nr 3 nr4) en wat onztettend geweldig dat er nu weer iemand was die je redde (nr 5 en 6)... hoe bijzonder en hoe ongelooflijk dankbaar!
    Geniet van je 'ik kan weer zumba punt'! Het is je zo gegund

    liefs
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  23. *slik slik*

    Meid echt respect. Knap dat je dat op het allerlaatste moment op papier kon zetten. Kwam zelf niet verder dan "het is zwaar, en 't gaat niet lukken, bedankt doc".

    Als je weer Zumba't, zing je dan "Ik heb stiekem met je gedanst, lieve doc"

    xxx Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  24. de nieuwste grey's anatomy gaat over CFers!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geen woorden, je bent fantastisch. En jouw dream team ook. ENJOY life!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een diepte spreekt uit deze brief. Ben heel blij dat de dear doc (ja hij is héél dear!) samen met jou heeft doorgezet en dat je zelfs zover bent gekomen dat je nr 5&6 hebt ontvangen. Ik schat zomaar in dat je in de aanloop naar 5&6 ook zulke momenten gehad hebt dat je t liefst deze brief zou geven....Maar gelukkig kwamen ze op tijd en ben je nu weer zo'n stuk beter!! t Is je gegund meid!
    Bedankt dat je dit met ons wilde delen.
    Liefs en fijne dag verder,
    xxx
    Jorine

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Waaaa Anoniem! Thanks for the tip!
    Ik heb em net zitten kijken... AAAAAAAA!!!

    x!

    http://www.cucirca.com/2011/02/24/grey%e2%80%99s-anatomy-season-7-episode-16-not-responsible/

    (Voor zij die het ook willen zien haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dear Doc is een wijs man; ik hoop dat je in latere fasen ook je vreugde met hem gedeeld hebt. En dat je hem verteld hebt dat hij precies het goede voor jou deed toen je diep in het dal zat.
    En je moet echt schrijfster blijven / worden.Je kunt zowel diepe droefheid als vrolijke vreugde heel goed verwoorden.
    groet van Florijn

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Djuna, Net terug van een week bankhangen in Duitsland met griep :-S. Kon ik wel mijn grote lees achterstand inhalen van o.a. een stuk of 6 nummers en vandaag onderweg naar huis wie kwam ik opeens tegen in het decembernummer: jou! En moest meteen aan je denken de wanhoop die jij al voelde toen het nummer uitkwam, dat het nummer uitkwam in de maand dat jij 5+6 kreeg en vandaag kom ik terug en vind ik deze blog...kippenvel. Wat goed dat je hem geschreven hebt, dat je hem deelt, hoop dat het voor jezelf ook zo voelt!

    Enne begint maandag over een week niet n nieuw seizoen Grey's?

    Blijf vooral schrijven, heerliJK!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Vandaag was de dag om weer te beginnen met het zoeken naar mooie momenten op een dag. Ik had er al genoeg, dit blogje was de bekroning.

    Petje af, meis, petje af.

    ps: hoe'st met de spierpijn?!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. *pinkt traantje weg*

    Meid, wat heb ik een respect voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Tranen met tuiten hier..... Ben zelf door een diep dal gegaan in de tijd van de chemo's en alles daaromheen. Maar zo diep als jij toen zat, dat kan ik me niet eens voorstellen!!! Wat ontzettend geweldig, super, te gek, MEGA WONDERLIJK dat je er nog bent, dat wij er allebei nog zijn! En dat jij weer mee kunt doen met Zumba, dat ik een kind heb gekregen, dat jij weer terug kunt naar je roze poppenhuisje, dat ik ons nieuwe huis helemaal zelf kon schilderen, dat jij weer auto kan rijden, dat ik met mijn dochter kan fietsen, dat je weer kunt shoppen, dat we allebei zooooo ontzettend van het leven mogen genieten weer. Wie had dat ooit durven dromen. Ik ben zooo blij voor jou, voor mij, voor iedereen die na zo'n diep dal weer op mocht knappen en gelukkig mocht worden!!! Geniet van het leven Djuna, liefst nog wel een jaar of 60!!!

    Liefs, Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dear djuna en dear doc, jullie zijn een geweldig topteam en djuna van jou het talent om te schrijven.Van de doc om dan meteen een plan te hebben.Jij hebt het talent om dit te verwoorden , als kind kon je dat al.Laat dit talent je altijd helpen en de weg wijzen en wat fijn , mooi en ontroerend dat je dit op je blog zet.
    Stil word ik en blij dat het gelukt is.
    liefs cobie
    Je

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Lees al een tijdje je blog, in de eerste plaats omdat ik er blij van wordt dat het zo goed met je gaat en zeker niet op de 2e en laatste plaats omdat je zo fantastisch schrijft. Daar is deze brief een voorbeeld van, prachtig en zo recht uit het hart... krijgt het er koud van, in de goede betekenis!

    Joyce

    BeantwoordenVerwijderen