vrijdag 4 februari 2011

Vroege vrijdag

Ik kon niet slapen.

Was het de P.rednison?
Was het de hypo?
Was het mijn maag die niet blij was van hetgeen ik at tegen die hypo... hahaha i don’t know.


Maar dat doet er niet toe.

Wat ik alijd doe als ik niet kan slapen, is iets zoeken om me aan te ergeren.
En ik doe dat niet bewust, ik zoek niet echt naar een bron van ergernis, het is meer…
Ik kom er wel altijd bij uit… zo midden in de nacht.
Ze komen gewoon op mijn pad…

Want er zijn ‘s nachts niet zo gek veel zinnige dingen in de buurt.
Of je zou je bed uit moeten om iets te gaan dóen ofzo… maar hé, ik ben een luie getransplanteerde; ’s nachts is Bestemd voor Bed.

Dus wat deed ik deze nacht, zo tussen de ‘oh maag, please spaar me’- episodes door?


Ik las Amerikaanse blogs.

En als er iets is wat je beter voor je nachtrust niet kan doen, is het wel het lezen van Amerikaanse blogs.



Want dan stuit je dus op ergernissen…

Er zijn van die filmpjes op youtube, met mooie meisjes van een jaar of 18 die zich klaarmaken voor ‘The Prom’ of die in een zonnig California in bikini beachvollybal spelen.

Kijk, nu denk je nog… waar gaat dit héén Djuna, máák je punt.
Maar echt, geloof me, dat punt komt hoor!


Die meisjes zeggen dan aan het einde van dat filmpje;
‘Oh, and I have CF, but I have never let it stop me’.

En dan natuurlijk: ‘Please, find a cure… bladiblaaaaa’.


En dat stoort mij dus hè.
Dat beeld dat geschetst wordt, van, dat je zelf kunt beslissen of CF je stopt of niet…

AAAARGH, dat maakt mij ZO kwaad hè.
(Ok, goed, deze hele blog is geschreven onder hypo en misselijkheid- invloed hè… dus neem het maar een beetje met een korreltje zout, goed?)


Natuurlijk weet ik niet hoe die meisjes zich voelen ná dat ge-ren op het strand, maar de boodschap die ze overbrengen stoort mij gewoon.

Kijk, ik ben blij dat ze dat allemaal nog kunnen en ik hoop met heel mijn hart dat dat ook zo blijft.
Het is alleen…
Dat ‘opscheppen’ over ‘ik kan alles doen en ik laat mij niet tegenhouden’… dat vind ik moeilijk.

Want ergens denk ik niet dat dat helemaal in hun eigen hand ligt.
Ok, ze werken er waarschijnlijk hard voor, maar het is ook Geluk.
Puur geluk dat zij nog een longfunctie hebben waarmee ze ALLES kunnen wat ze willen.


Hahaha, ik denk dat een hypo mij een gemeen kantje geeft hè…


Maar ik hou van jullie allemaal!

Kus,
Ik ga slapen, mijn suiker is inmidddels weer naar 5.1 gegaan.
Pff.

24 opmerkingen:

  1. Hee Djuna,

    Jij ligt nu waarschijnlijk nog lekker te slapen. En hypo ofniet ik ben het HELEMAAL met je eens.
    Ik erger me ook de pleuris aan dat soort berichtjes.

    Bijvoorbeeld toen Silvie Meis of hoe je dat ook schrijft kanker kreeg en gewoon bleef werken en zei dat het zooooooo goed ging en hoe geweldig ze zich nog voelde. Nou daar gaat je hele KWF campagne.

    Of een interview met een meisje met reuma die alles wilde doen en haar ook niet liet stoppen maar na haar vakantie met vrienden wel twee weken opgenomen lag en oh zo ziek was.

    Echt bloed onder je nagels vandaan halend irritant. Ik denk samen met jou dat dat een hele grote geluks factor meespeelt.

    En zulke nep doorzettende mensen iedereen het beeld geven dat het een eitje is! En trouwens je hoeft daar nog niet eens voor naar Amerika. Het gebeurd zelfs gewoon in Nederland.

    Hè bah nu ben ik me ook aan het ergeren.

    Maar je hebt helemaal gelijk!

    Liefs Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahah ik ben het helemaal met je eens!
    Als ze echt niet beter weten dan alles kunnen omdat ze doorzetten en hun cf "aan de kant" zetten (kon dat maar).. Zou wel is willen weten wat voor andere medcatie hun krijgen dan.

    En de grootste doorzetter ben nog altijd jij hoor!

    Hoop dat je nog lekker hebt kunnen slapen

    Liefs Denyce

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoop dat je ondertussen goed kunnen slapen hebt
    of nog lekker ligt te ronken in je bedje :)
    Ja Amerika hé... daar kan alles als je dat allemaal mag geloven....
    Weet je ik gun het die meisjes ook van harte maar
    ik kan geloven dat het je kwaad maakt...
    Genieten is nu voor jou de boodschap en dat doe
    je met volle teugen...jij bent een echte doorzetter.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overdrijven Amerikanen niet in alles, ja dat doen ze. Niet goed voor jou stress. Lekker slapen en dromen van andere dingen. En vandaag hoop ik dat het een mooie dag voor je wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat geldt voor zoveel ziektes en aandoeningen! alsof de mensen die níet zoveel kunnen doen maar slappelingen zijn.mensen die kanker niet overwinnen, niet genoeg zouden vechten.
    jij en jij alleen weet wat je hebt doorgemaakt en laat je dag niet beïnvloeden door een stelltje domme gansjes. geniet van de rest van de vrijdag:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhh,

    Wat had ik hier graag een fimpje van gezien. Niet van die USA girls maar ... van Djuna stampvoedend op rode muiltjes naast haar bedje gillend van "Ik ben zoooo kwaad"
    MissPiggy je hebt gelijk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kijk, en dat kan ik me nu zo ontzettend goed voorstellen. Keloel is dat dus! Ja ja, het is natuurlijk belangrijk om 'gewoon' te blijven leven, maar het gaat altijd om ' zo gewoon mogelijk' en zo goed mogelijk en goed genoeg enzo.
    En trouwens: ergernis is vuur en vuur is (onderdeel van het) leven, dus eh, houden zo! Er zijn bomen (ook in the States trouwens, ze heten Redwood) die heeeeel oud en heel groot kunnen worden, maar alleen maar als er af en toe eens een flinke brand door zo'n bos gaat. Dat helpt op de een of andere manier het nieuwe leven. Spread the fire girrl!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieverdje...maak je toch niet druk over een ander....blijf dicht bij jezelf...een ander heeft het toch altijd mooier beter groter en weet ik niet wat meer...jij bent zoals je bent en je bent het waard om zo te zijn als je bent....zo dat zeg ik even tegen je zonder iets gewoon puur natuur ! je bent een kanjer.......!! en er zijn mensen om je heen die van je houden !! liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. snap helemaal wat je bedoelt, die amerikaanse mentaliteit is gewoon niet realistisch.

    xxx Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien moeten wij deze blog met een korreltje zout nemen, maar die Amerikaanse video's nemen we gelijk maar in met een pot zout ;).

    Ik ben het met je eens dat er gewoon ook een grote dosis geluk bij om de hoek komt kijken.

    Na je hypo wel weer lekker geslapen?

    Xx, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hoop dat je nog lekker slaapt nu .Meid ik begrijp je ergernis.Maar beter kun je gewoon niet kijken want boosheid en ergernis vreten energie en die kun je beter gebruiken voor andere dingen
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ij bent en blijft een M..R....ET!DOORZETTER KUITENBIJTER TRENDZETTER woordenschat te klein!!
    Dat is jouw wereld!Iedereen kan dat niet aan en proberen het te verbloemen met allerlei leuke ideetjes die zo nu en dan met een dosis geluk ook gebeuren!Dat is hun wereld.
    Wij zijn blij met jou, maaar was jij nu een "tuttebel" hielden wij net zo onvoorwaardelijk van jou!
    Ik erger me dat je nacht niet goed was en jij een ergernis moest zoeken(haha)Hoop dat je een
    SUPER WEEKEND hebt met zen allen
    take care!
    Love you

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weet je wat het mijns inziens is met die het-glazuur-van-je-tanden-laten-springende N.atalee H.olloway-achtige CF-meisjes is? Waarschijnlijk zijn het vrijwel allemaal van die relierakkers. En die gaan er simpelweg vanuit dat hun fitte gesteldheid te danken is aan hun rotsvaste vertrouwen and believe and faith God (spreek uit Gaad).

    Ik kan daar (ook) niet zoveel mee.

    (En ik hoop dat ik hier geen mensen mee heb beledigd. Was niet mijn bedoeling.)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zeg het zijn allemaal BITCHES!!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Plastic fantastic, zo is het in Amerika en zo zal het daar ook zijn als je ziek bent. Of het is struisvogelpolitiek.
    Ik denk zelf ook dat het veel met geluk/toeval te maken heeft. Dat kun je al zien bij de tweelingen met CF. De een beter dan de ander terwijl ze toch dezelfde insteek hebben.
    Tuurlijk doen de meeste van ons stinkend hun best om in goede conditie te blijven maar je hebt echt geen invloed op de" beestjes" die bij je langskomen.
    Hoop dat je toch nog even hebt kunnen slapen en nu een hele fijne dag hebt.

    Lieve groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oe,,die gaan we erinhouden"wanneer gij vals gedrag vertoont wordt dit mogelijk veroorzaakt door een hypo". prachtig. ik kan er voortaan dus niks meer aan doen, heb gewoon acuut een schommelende bloedsuiker :-))

    plastic fantastic die amerikaanse filmpjes, niks van aan trekken. mijn dochter moest ooit de baarmoederhalskankervaccinatieprik (sorry, weet de afkortingsnaam niet) toen ik ging googelen kwam ik ook op een harentrekkendesite uit van een amerikaanse in een enorm ziekenhuisbed, van alles en nog wat mis en dat allemaal door de prik...grrr

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kan ik me ook zooo aan ergeren, alsof je als je zieker bent dan die andere CFer jij minder je best doet ofzo? Als het puur en alleen aan jezelf ligt. Was het maar zo mooi!! We kennen genoeg bewijs dat het tegenspreekt!

    LEkker je laten gaan hoor, we genieten van je blogjes:D

    xxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha!
    Ja, ben t helemaal met Tamara eens. Zulke filmpjes of campagnes geven jou (ons) altijd t gevoel dat wij iets niet goed doen, terwijl zij zo goed bezig zijn en dat t resultaat is dat ze niet zo ziek zijn. Mèn, wat heb ik (en velen met mij, jij o.a. :-)) er veel voor over om in een betere conditie te zijn en ik doe er ook alles voor, maar t lukt gewoon niet.
    Ik wil me niet dat 't is je eigen schuld'gevoel aan laten praten, maar soms overkomt t je in eens!
    Meid, hou je taai! Succs met je hypo's en vannacht weer lekker slapen hoor
    ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. op zoek naar bronnen van ergernis, wanneer het niet kunnen vatten van de slaap eigenlijk al de grootste bron van ergernis is... knap hoor.. dit om jezelf af te leiden, om de tuin te leiden, via Amerika en dan weer terug in je bedje, om tot de ontdekking te komen dat ze daar gewoon het spel van keeping up appearences spelen. De schijnbaar totaal maakbare wereld, denken ze ( en niet alleen in Amerika is dit toch een trend??), maar ze weten het nog niet..het is nog niet erg genoeg, er is blijkbaar nog genoeg lucht ( geluk) om dit spel te spelen, het spel van ik kan alles aan, als ik maar goed en glad m'n best doe. TOTDAT je echt op de rand staat, zoals jij gedaan hebt, iets waar je, of je nu wilt of niet, niet zo heel veel meer over te zeggen hebt. ( een groot ongeluk) De regie wordt overgenomen, door iets wat sterker is dan jouw wil... lieve meid, juist omdat jij zo'n mooi-sterk bijzonder speciaal mensenmens bent, zo respectvol met leven en omgeving omgaat, erger je je waarschijnlijk aan dit soort kul! Houen zo.

    Lieve Djun, dank je weer voor dit stukkie, daar kunnen we weer even op kauwen.

    have a nice Time, Viel Spass, Bon Voyage en een heel bijzonder goed weekend gewenst!
    Veel liefs en groeten aan Patrick-Anne, en je zussies!

    Ria, uit een somber Valthe, ik wil ZON.....( is dit ergernis of..)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. en meis, ik hoop dat de hypo's en al die andere lastige fysieke zaken, toch maar snel mogen ophouden. Ondanks dat je dit weer een mooi blog opleverde.
    Vanavond hopelijk een betere nacht en morgen weer wat gezonder op?

    xx Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik snap je ergernis, maar ik heb eerder medelijden met die Amerikaanse CF-ers van wie verwacht wordt dat ze blijven stralen en al het negatieve ontkennen. Geef mij maar onze cultuur waarin vrolijkheid ook gewaardeerd wordt, maar ieder mens ook recht heeft op een slechte bui op zijn tijd.
    groet
    Florijn

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey Meis,

    Je weet, het klopt niet wat daar wordt voorgespiegeld. Je maakt het heel anders mee. Maar bedenk, van elke ziekte zijn er gradaties. En het is nu eenmaal zo dat mensen die iets niet (geheel) kennen, af en toe hele domme dingen doen of zeggen. Soms zelfs expres. Om zichzelf of de wereld te foppen. Enne, als je die boosheid even nodig hebt om de slaap te pakken, gewoon doen.

    Weet je wel dat het een gave is om 's nachts, als je niemand kunt kwetsen, boos bent? Scheelt zoveel recht zetten ;) ;)LOL.
    Een heel fijn weekend, doe wat je moet doen en
    Lekker genieten met z'n allen
    Kuzzz, Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oeh, dat klinkt als gewoonweg teveel gegeten/gedronken - en teveel suikerhoudend gedoetjes gegeten/gedronken.. want slapen met een hypo.. dát gaat niet.. stuiterdestuiter, draaierdedraai.. doe je wel voorzichtig, hmm?!

    Kwam zelf laatst op een Amerikaanse reli-adoptie-blog terecht.
    Oei.. héél erg oei.. bóós dat ik was.. en ik had geeneens een hypo, alleen maar een goed functionerend stel hersens. Vergeef hen Heer, want zij weten (nog) niet wat ze doen.

    Soms is het trouwens wel heeeeel erg lekker om je even flink een potje te ergeren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Lieve Djuun,

    Ik ben het ook met je eens! ;)
    En het is niet alleen met cf helaas... ook topsporters met bijvoorbeeld astma zeggen 'Met astma kan je ook de topsport behalen'. Maarja... het ligt er ook maar net aan wat voor astma...

    Grappig dat je dit punt aanhaalt... want zelfs zonder hypo en een stoute maag... kan ik mij er ook aan ergeren.. haha ;)

    Al is het zoals je zegt voor de mensen die het kunnen heeeeel fijn. En gun ik het ze even goed. Maar juist naar die mensen wordt vaak geluisterd.. en de mensen die helaas wat meer pech hebben, krijgen vreemde blikken. Hun konden het ook toch?

    Knuf Sam

    BeantwoordenVerwijderen